Advertentie
Rob Ramsey neemt ons mee in de wereld van de Lithium accu (LifePO4 ofwel LFP). Lees de afgelopen vijf artikelen hieronder terug. En lees verder om te ontdekken hoe Rob de installatie op zijn zeiljacht heeft gedaan.
Lees terug:
- LifePO4-accu’s; een goed idee of niet?
- Laden van een LifePO4 accu
- LifePO4 accu laden met de dynamo van de motor
- LiFePO4 accu’s laden met alternatieve laadbronnen
- Hoe vol zijn de LiFePO4 accu’s?
Tekst: Rob Ramsey
In de voorgaande artikelen heb ik de principes van, en rondom lithium (LiFePO4 ofwel LFP) beschreven. Het is het resultaat van bijna een jaar onderzoek waarbij het aantal kwakzalvers, in mijn beleving, 20 tot 40 keer zo hoog is als het aantal bronnen dat weet waar ze over praten. En als je dan door hebt naar wie je moet luisteren, dan zijn het erg technische mensen die Jip en Janneke taal niet beheersen. Ik heb op mijn zeiljacht Tosca op basis van de principes in de voorgaande artikelen de elektriciteitsvoorziening vervangen.
Voordat ik daarop in ga vertel ik dat ik, waar mogelijk, apparatuur van Victron gebruik. Ik krijg geen geld of spullen van Victron, geen advies, ik heb geen aandelen en ik heb geen familie of vrienden bij Victron. Maar ik vind het geweldig dat Victron apparaten met elkaar praten zodat het geheel goed samenwerkt en het is (prijzige) kwaliteit. ‘That’s it’.
Ik had al een Victron MultiCompact 1600 omvormer-lader. Die is goed instelbaar, daarover later meer.
Inrichting accubakken
Ik heb acht 280Ah LifePO4 cellen gekocht in China, de zg, ‘EVE’-cellen. Die passen precies in mijn accubakken (ik heb er drie). Vervolgens heb ik er telkens twee parallel gezet en vier van die parallelsetjes in serie: 12V en 560Ah dus. Daar zit een DALY (uit China) BMS op van max. 250A. Dat zit in twee van de drie accubakken. In de derde accubak (ik heb hiervoor alleen ruimte in de bilge) heb ik de laadapparaten en de shunt ingebouwd.
De plus-draad van de accu komt eerst een grote schakelaar tegen (zodat ik de accu handmatig kan afsluiten). De min-draad komt eerst een Victron 500A smartshunt tegen en vanaf de shunt loopt een dun draadje terug naar de plus-pool van de accu voor nauwkeurige meting van de accuspanning.
In de accubak zit verder een 100V/50A solar MPPT, een Smart ORION DC-DC lader, 30A, die tussen de startaccu en de LFP-accu is gekoppeld, een tweede DC-DC lader (een domme deze keer, niet smart) die met een schakelaartje aan en uit kan worden gezet (“Turboladen” vanaf de dynamo). Scheidingsdiodes, battery combiners en dergelijke, heb ik uitgeschakeld. De start-accu heb ik rechtstreeks met de startmotor verbonden.
Apparaten praten met elkaar
Interessant is, dat de ‘Smart’-apparaten van Victron met elkaar praten. Dus voor het laden door de MultiCompact (walstroom) wordt het voltage gebruikt van de beste meter: de shunt. En dat is voor LFP echt relevant: 1/10e volt is belangrijk.
Ook interessant is dit: als ik lang aan de walstroom lig, dan wil ik toch zoveel mogelijk gebruik maken van de zonne-energie. Mijn Victron MultiCompact is ingesteld zodat de walstroom uit staat en 220V via de omvormer loopt. De MultiCompact ontvangt van de shunt stroom, spanning en ‘State of Charge’ (percentage volheid van de accu). Als dat percentage onder de 20% zakt, dan zet de MultiCompact de walstroom aan en laadt hij de LFP-accu’s helemaal op. Daarna zet hij de walstroom weer uit. Ik hoef er dus niet op te letten en lange periodes van dikke bewolking vormen aan wal geen probleem.
Tot slot heeft Tosca een Watt & Sea 500W sleepgenerator. Die heeft zijn eigen lader en is wat lastiger in te stellen. Dus ik heb die extra veilig (lagere spanning) ingesteld.
Heb ik een generator? Ik zie het nu van een dure inbouwgenerator niet in. Alle bovenstaande bronnen moeten in het overgrote merendeel van de scenario’s kunnen voorzien. Daarom heb ik een goedkope draagbare generator van 900W die, in geval van nood, aan het walstroomcontact wordt aangesloten. Die laadt dan via de MultiCompact de accu’s op.
Vanuit huis alles in de gaten houden
Om het geheel af te ronden, en omdat ik er veel van weet door mijn bedrijf, heb ik een Raspberry Pi computer aan de Victron apparaten gekoppeld (voorwaar geen eenvoudige klus) die op een eigen schermpje de stand van zaken laat zien én dat ook naar Victron stuurt zodat ik thuis of elders via het internet kan zien wat die stand van zaken is. De Raspberry Pi verzorgt ook een deel van de communicatie tussen de Victron apparaten, die anders via Bluetooth loopt.
Ter afsluiting: het is een enorm project geworden waarbij met name het vergaren van goede kennis veel tijd heeft gekost. Onderwerpen als zekeren, plaatsen, comprimeren van accu’s, busbars, boutjes voor in de LFP-accu, temperatuur, specificaties van randapparatuur, instellingen, welke voltages, handmatig balanceren et cetera et cetera. Ik weet dus veel meer dan wat in deze artikelenreeks is weergegeven. Maar dan zou ik moeten overwegen een boek van meer dan 500 pagina’s te schrijven, en die zijn er al zat (toch, Nigel Calder?).
Ik geniet gewoon van mijn zorgeloze accu’s en geef deze kennis graag door!
Nadat Rob dit artikel had ingestuurd, ontvingen we nog een kleine verrassing. Een allerlaatste slot stuk over de LFP-accu. Een filosofie van Rob over de wereld van accu’s en tevens een kleine samenvatting van de serie. Binnenkort te lezen op Zeilwereld!