LiFePO4 accu’s laden met alternatieve laadbronnen

Kun je verschillende bronnen tegelijkertijd gebruiken om je accu's op te laden? Rob Ramsey geeft in de vierde serie van zijn LFP-accu serie het antwoord!

Door Redactie | 25 januari 2022

LifePo4 Accu

LiFePO4 accu’s laden met alternatieve laadbronnen

Door Redactie | 25 januari 2022

Advertentie

Rob Ramsey neemt ons mee in de wereld van de Lithium accu (LifePO4 ofwel LFP). In de afgelopen drie artikelen heeft hij ons kennis laten maken met deze accu, heeft hij het behandelen en laden van de accu besproken en weten we hoe je een LFP accu oplaadt met de dynamo van de motor. Deze keer meer over het laden van de accu met verschillende alternatieve laadbronnen.

Lees terug:

Tekst: Rob Ramsey

In de vorige artikelen hebben we het laden met de walstroomlader en de dynamo behandeld. Maar er zijn nog andere alternatieve laadbronnen, zoals solar, wind, water en generator. Kern hiervan is tenminste dat de lader daarvan kan worden geprogrammeerd (de generator voedt vermoedelijk de walstroomlader dus daar is het al voor geregeld).

Wat belangrijk is, en waarom Lithium (LiFePO4 ofwel LFP) een grote stap vooruit is, is dat deze laadmethoden zelden de accu’s volledig zullen opladen. Voor loodaccu’s een probleem aangezien ze pas lang meegaan als ze regelmatig volledig opgeladen zijn. Maar voor LFP-accu’s absoluut geen probleem. Erger, LFP-accu’s worden er niet blij van als ze altijd volledig zijn opgeladen. Ze houden ervan goed gebruikt te worden. Dit artikel kan daarmee lekker kort worden gehouden: zorg dat de lader van je bron kan worden ingesteld zoals in het artikel over laders is beschreven en klaar.

Alternatieve laadbronnen
Een van de twee accubakken waar de helft van de accu’s inzit. Hier liggen twee 280 Ah accu’s parralel

Alternatieve laadbronnen

Nu is de grote vraag, kunnen de verschillende bronnen ook tegelijk worden gebruikt? We testen het uit: de zon schijnt, de wind waait en we zeilen met 7 knopen. De solar, windgenerator én sleepgenerator doen het allemaal tegelijk. Het is geen probleem voor de LFP-accu’s.

Nu een snelle rekensom: stel je hebt 300w aan solar, een 600w windgenerator en een 300W sleepgenerator: 1200w totaal, of maximaal 100A bij 12 volt. Aanbevolen wordt veelal een laadstroom van 0,5C.

Huh? Als je een accu hebt van 100Ah dan is 100A (zonder ‘h’) gelijk aan 1C (een maal de capaciteit). Laden met 0,5C is dus laden met 50A. Maar de accu kan ook vaak (lees de handleiding bij uw LFP-accu) 1C of zelfs 2C aan. Heb je dus een LFP-accu van 100Ah dan laad je normaal – als je dat redt – met 50A (0,5C) maar in bovengenoemd voorbeeld is 100A (1C) ook goed mogelijk.

Sneller laden met twee bronnen

Overigens blijkt er vaak een misverstand te zijn over laden met verschillende bronnen. Stel, je hebt je lader ingesteld op 14 volt. De accu is leeg dus laten we overdreven stellen: rond de 10 volt. De acculader probeert de accu op 14 volt te brengen maar dat lukt niet, dat gaat even duren. Dus in eerste instantie brengt hij je accu op 10,1 volt, over een tijdje wordt dat 10,2 enzovoorts.

Nu zet je er een tweede lader op, die ook probeert de accu op 14 volt te brengen. Ondanks het feit dat er al een acculader bezig is, ziet de tweede lader ook 10,1 volt. De tweede lader probeert de accu daarom ook op 14 volt te brengen. Twee (of meer) laders kan dus gewoon. Pas als ze bijna op 14 volt zitten ga je merken dat de laders niet exact hetzelfde zijn. Lader één kan zien dat de accu op 13,99 volt zit, terwijl lader twee dit al leest als 14 volt. Hierdoor stopt lader twee met laden, en gaat lader één nog even door. Maar dat is gerommel in de marge en kan geen kwaad.

Het volgende artikel gaat over het meten van de volheid van LFP-accu’s. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

2 reacties

  1. Bart op februari 18, 2022 om 5:23 pm

    Leuke artikelen over LiPoFe4. Goed dat je je kennis deelt. Ik voel me gesterkt in mijn ideeen.
    Ik heb nog wel een kritische noot bij de foto van je accu van boven. Ik zou, zeker bij een boot, de BMS control/balance draden goed isoleren en vast maken tegen schavielen. Want ook hier wil je geen sluiting met mogelijk brand hebben.
    Ga vooral zo door!:)

  2. Jan Blok op april 1, 2022 om 3:06 pm

    Interessant! Dank voor deze serie.

    Ik vraag me nu af: als ik de start-loodaccu op mijn dynamo heb aangesloten en de LFP huishoudaccu aansluit via een DC-DC converter zoals de Orion Smart, kan ik dan de loodaccu gewoon opladen met een (eenvoudige) acculader via de walstroom, die dan uiteindelijk ook de LFP-accu oplaadt, of gaat het dan ergens mis? Kan de dynamo daar tegen? (het is een “domme” dynamo van een stokoude Volvo Penta 2002)

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Maak in mei kans op een SAfire Cooker BBQ!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.

Eind mei verloten we een SAfire Cooker BBQ onder al onze abonnees. Schrijf je dus nu in en maak kans!

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Aan boord:

2 reacties

  1. Bart op februari 18, 2022 om 5:23 pm

    Leuke artikelen over LiPoFe4. Goed dat je je kennis deelt. Ik voel me gesterkt in mijn ideeen.
    Ik heb nog wel een kritische noot bij de foto van je accu van boven. Ik zou, zeker bij een boot, de BMS control/balance draden goed isoleren en vast maken tegen schavielen. Want ook hier wil je geen sluiting met mogelijk brand hebben.
    Ga vooral zo door!:)

  2. Jan Blok op april 1, 2022 om 3:06 pm

    Interessant! Dank voor deze serie.

    Ik vraag me nu af: als ik de start-loodaccu op mijn dynamo heb aangesloten en de LFP huishoudaccu aansluit via een DC-DC converter zoals de Orion Smart, kan ik dan de loodaccu gewoon opladen met een (eenvoudige) acculader via de walstroom, die dan uiteindelijk ook de LFP-accu oplaadt, of gaat het dan ergens mis? Kan de dynamo daar tegen? (het is een “domme” dynamo van een stokoude Volvo Penta 2002)

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.