Advertentie
Het allerlaatste juryrapport voor deze fotowedstrijd waarin we op zoek gingen naar de amateur fotograaf van Nederland. We hebben veel talenten gezien, prachtige beelden zien langs komen en hele handige tips van onze juryleden; Klaas Wiersma en Eize Hoekstra, gelezen. Nog één keer komt dit jurypanel met hun oordeel over de ingezonden foto’s van december. Hierin zochten jullie je, volgens jezelf, beste foto van 2020 uit en stuurden hem op.
Normaal gesproken kondigen we eerst de winnaar aan, deze keer koos de jury enkele foto’s uit die ze graag even nader willen bespreken. Deze besprekingen zijn in willekeurige volgorde:
Diederick van Nieuwburg
Eize: “Best een hele mooie foto. Boot en zeilers zijn mooi scherp, achtergrond onscherp, beeld mooi gevuld, niks mis mee. Al had hij van mij iets donkerder gemogen, volgens mij komen dan de kleuren nog wat mooier uit. Maar dat is persoonlijk.”
Klaas: “Ja, de kleuren en het verschil tussen licht en donker zijn best heftig op deze foto. Toch denk ik dat de camera er het beste van heeft gemaakt. Ik ben enthousiast over het boeggolfje, de compositie, het verhaal dat de foto vertelt. Enig minpuntje dat ik zou kunnen bedenken is dat de fok klappert. Toch is de foto wat te tam en net niet bijzonder genoeg om bij de winnaars te horen.”
Mees Beerda
Eize: “Cool plaatje. We zien meer foto’s die zijn gemaakt met action cams. De ene keer pakt dat duidelijk beter uit dan de andere. Doordat de camera op de giek zit heb je nooit echt goed invloed op hoe je beeld er uiteindelijk uit komt te zien. Misschien is de giek niet de beste plek om de camera op te zetten, al heb ik hier helemaal geen ervaring mee. Persoonlijk zou ik graag wat meer van de boot in beeld zien, en dus ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als je de camera op een andere plek zet. Bijvoorbeeld op het uiteinde van een wing of de boegspriet. Leuk om eens wat mee te spelen!”
Klaas: “Goed punt Eize. Wat me trouwens ook opvalt is dat er helemaal geen blauw in de foto zit. Je hebt van die dagen natuurlijk maar nu is het wel extreem. Tip: Komende zomer een keer vroeg opstaan op een zomerse dag en met de gopro laag gemonteerd proberen ook nog een paar spetters in beeld te krijgen. Dan heb je een topplaat!”
Ypie Slot
Eize: “De laatste jaren neemt het ‘para’ zeilen volgens mij best een grote vlucht. Er komen steeds meer mogelijkheden, wat natuurlijk prachtig is! Hiervoor zou eigenlijk best iets meer aandacht mogen zijn. En dat kan bijvoorbeeld door deze foto te bespreken. Is het een goeie foto? Het is zeker een foto die me direct opviel en waar ik meer over wilde weten. Dus in die zin: absoluut!”
“Laten we hem maar eens analyseren… Dat het op ruim water met aardig wind is, is duidelijk, doordat de romp grotendeels achter een golf verdwijnt (en de kite-surfers in de achtergrond bevestigen dat wel). Locatie is duidelijk omdat je het Kurhaus goed ziet. Foto is scherp waar hij scherp moet zijn (op de boot). Tot zover niks mis mee, en in ogenschouw genomen dat de foto is gemaakt vanuit een wiebelende boot: heel knap!”
“Wel denk ik dat met een paar kleine aanpassingen in de nabewerking iets meer uit de foto te halen was geweest. Horizon even recht zetten, iets bijsnijden waardoor aan de linker kant wat loze ruimte verdwijnt (en het vlekje op de sensor of lens linksboven) en er dus iets meer nadruk komt op dat waar het om gaat. Daarnaast zijn de kleuren nog wat flets, daar is ook wel meer uit te halen met wat eenvoudige nabewerking. Daar is helemaal geen dure software voor nodig, alles wat je nodig hebt zit standaard bij je camera.”
“Ik heb nog even de EXIF data bekeken: Gebruikte sluitertijd is 1/400e seconde, wat best wel lang is voor deze omstandigheden. Ik zou niet langer gaan dan 1/1000e seconde, omdat er anders behoorlijk gevaar is voor bewegingsonscherpte. Diafragma is F6.3, die zou bij een kortere sluitertijd ook groter kunnen waardoor de achtergrond nog iets onscherper wordt en er dus nog meer nadruk komt op de boot. Winnende foto? Hmm, nee. Daarvoor is de foto niet ‘af’ genoeg.”
Klaas: “Helemaal mee eens. Om nog even wat dieper in te gaan op sluitertijd en diafragma… Ik zag dat bij deze foto de ISO ingesteld stond op ISO100. Dat betekent dat er geen enkele korrel in de foto komt. Bij de eerste digitale camera’s was dat aan te raden maar moderne spiegelreflexcamera’s zoals de Canon Eos 2000D die Ypie gebruikt is dat echt niet nodig. ISO 400 levert scherpe beelden en ISO 800 ook nog wel. Voordeel van deze instelling is dat je minder licht nodig hebt. Dus je sluitertijd kan sneller of je diafragma-getal groter (kleinere lensopening).”
Beste foto van 2020 – de winnaars
Dan is het nu tijd de winnaars van deze december editie aan te kondigen. Wie koos zijn of haar beste foto van 2020 én wint zo ook nog eens deze maand editie?
De tweede plaats ging naar Dieter de Smet!
Klaas: “Dieter de Smet maakte deze waanzinnige foto op Spitsbergen. Nou hebben we het afgelopen jaar vaker foto’s van driemasters gezien maar deze is echt een topper. Natuurlijk vanwege de geweldige setting met de bergen, de wolken en sneeuw en de gletsjer. Maar de compositie is ook precies kloppend. De boot vaart een beetje van ons af waardoor de foto dynamiek krijgt. Op het moment van de foto is het tuig net tussen twee zwarte stukken rots. Er is veel lucht maar die lucht maakt de foto ook spannend. Natuurlijk valt er vanuit zeilers-oogpunt nog wel iets te mekkeren: de ankerbal hangt nog. Maar dat zullen we Dieter maar niet kwalijk nemen. Een topper.”
Eize: “Reisfoto’s vallen vaak op omdat het onderwerp tot de verbeelding spreekt. En laten we eerlijk zijn, dit spreekt wel tot de verbeelding. Hier zou ik heel graag eens naar toe willen! Ik vind dit een prachtige foto, al zijn de kleuren wat schier. Maar goed, zo zal het weer zijn geweest. Verder weet ik nog niet helemaal wat ik er over moet zeggen, dit is meer de categorie voor Klaas.”
Wietske van Soest – Winnaar
Eize: “Foar de wyn is elts in hurdsiler, hing vroeger thuis op een tegeltje. Ik denk niet dat ik dat hoef te vertalen. De GWS schouw, typisch zo’n bootje dat maar op 1 plek zeilt. Maar wat is het een leuk klassiek ding! Paar 12-voetsjollen er tussen, omzetten naar zwart-wit en je kunt niet meer zeggen of de foto van 1970 is of van 2020. Mooi gevuld beeld waar Wietske een heel verhaal bij heeft geschreven. Wat betreft de scherptediepte voel ik wel een beetje met Wietske mee, al stoort het me helemaal niet. Wel zie ik in de EXIF data dat de foto op ruim 450mm (35mm equivalent) is geschoten bij een diafragma van F4.0. Met een DSLR camera verwacht je dan veel meer onscherpte bij alles wat voor de 11 vaart, maar deze camera (een Sony RX10) heeft een kleinere beeldsensor waardoor je die onscherpte niet krijgt. Dit is het verschil tussen een ‘superzoom compactcamera’ en een DSLR, zullen we maar zeggen. Wel mooie plaat hoor…!”
Klaas: “Als Hollander is dat inderdaad wel te begrijpen. En ja, een topfoto is makkelijker te maken met een mooi tafereel voor je en met mooi weer. Dat gaat voor deze foto zeker op. Maar elke zeiler weet dat om voor de wind te kunnen zeilen er altijd ook gekruist moet worden. Je moet wel moeite doen om een lekkere plaat te kunnen schieten. Door op het juiste moment op de juiste plaats, met de juiste apparatuur en instellingen te zijn bijvoorbeeld. Dat doet Wietske zeker goed.”
“De uitsnede is prettig, het mooie is dat alle relevante boten helemaal in beeld zijn. Dat maakt de foto tot een geheel. We zien de zeilers op de rug maar dat is niet erg. Je ziet genoeg van de zeilers. Een foto van de voorkant had er heel anders uit gezien. Een terechte winnaar.”
De beste amateur watersportfotograaf
We hebben de afgelopen maanden veel mooie beelden langs zien komen. Iedere maand was er een winnaar, iemand die het thema net ietsje beter op de gevoelige plaat kon leggen. Klaas en Eize legden ons uit waar dat aan lag, vele tips kwamen voorbij en veel complimenten naar al die fotograven die met camera het water opgingen. Nu is het tijd om de winnaar van de winnaars te kiezen! Hoe we dit precies gaan doen, dat lees je op deze pagina.