Veel ruimte, veiligheid en comfort voor een prettige tijd aan boord en onvervalst zeilgenot
Door Redactie | 05 december 2023
Advertentie
boot Düsseldorf 2024 presenteert van 20 tot en met 28 januari 2024 in de hallen 15 en 16 de hele wereld van het zeilen – van kleine, pittige jollen tot sportieve zeilboten onder de 30 voet en grote jachten voor uitgebreide zeiltochten. Bij de presentaties van nieuwe modellen domineren jachten met veel leefruimte boven en onder dek, die ook probleemloos door één persoon of een kleine bemanning kunnen worden gezeild.
Tekst: Sandra-Valeska Bruhns
Bij de kleine kielboten onder de 30 voet zijn het vooral de jolachtige, snelle zeileigenschappen en het eenvoudige, pure zeilplezier dicht op het water die indruk maken. De overgangen tussen sportieve eenheidsklassen en snelle daysailers, die zowel voor regatta’s als voor dagtochten of korte weekendtrips kunnen worden gebruikt, zijn vloeiend.
Een voorbeeld hiervan is de Saffier SE 24 Lite, die naast een elegante, kenmerkende uitstraling zowel aan de wind als voor de wind een hoog snelheidspotentieel biedt. Net als tal van andere nieuwe ontwikkelingen binnen verschillende grootte segmenten, heeft dit kleine zeiljacht ook een elektrische pod-aandrijving met ingebouwde zonnepanelen op het voordek.
Een absolute blikvanger van boot 2024 wordt het grootste zeiljacht van de beurs, een luxe toerjacht van 69 voet van Hallberg-Rassy, dat zijn wereldpremière in Duitsland beleeft. Dit is een jacht dat alle componenten van moderne scheepsbouw, met de befaamde hoge kwaliteit van de Zweedse traditionele werf combineert. Daarnaast verbindt het comfort en uitstekende zeileigenschappen voor elk weer en elk vaargebied. Ontworpen als een ideaal jacht voor lange reizen, biedt het veel opslagruimte en een geavanceerde energie- en watervoorziening die onafhankelijk is van de landvoorzieningen.
Koken als gezamenlijk event
Bij grotere jachten van meer dan 35 voet wordt de trend naar gezellig samen koken, en dan bij voorkeur aan dek, steeds sterker. Onderdeks zijn de kombuizen vaak in L-vorm in de salon geïntegreerd of strekken zich over een zijwand uit. Aan dek is minstens één outdoor barbecue-station met een Plancha-grill en een kleine gootsteen standaard, vaak aangevuld met een buitenkoelkast of een koelvak voor het bewaren van dranken.
Meer ruimte en comfort
Nog maar enkele jaren geleden, als een geprezen innovatie in de sportieve Mini- en Class 40, zet de trend naar volumineuze rompen en daarmee naar voren springende boegvormen door. Hierdoor ontstaan grote, ruime hutten in de boeg. Deze worden vaak gebruikt als master cabine, met een aan drie zijden vrijstaand bed. Deze ‘hotelbed’-uitstraling, gecombineerd met doordachte kastoplossingen en kleine opbergvakken, geeft de hutten een luxe, elegante uitstraling.
Dit wordt, door een opvallende V-vormige boeg, vooral duidelijk bij de c46 van Bavaria Yachts, dat zijn première op boot Düsseldorf 2024 beleeft.
Hetzelfde geldt voor het achtersteven: door de installatie van twee stuurwielen en eveneens twee roeren is het mogelijk om het achtersteven breder en daarmee volumineuzer te maken. Hierdoor ontstaan twee ruime hutten of een kooi en een grote opbergruimte aan de andere kant.
Veel natuurlijk licht en helderheid
Het plaatsen van ramen in de romp zorgt voor veel natuurlijk lichtval in de hutten en vanuit bijna elke kooi is er uitzicht op de zee, de haven of zelfs een romantische ankerbaai. Beneteau doet dit met de Oceanis-serie maar is niet de enige.
Meer glazen luiken op het dek laten ook extra licht binnen en zorgen ervoor dat de binnenruimtes in fel zonlicht baden. Veel van deze luiken kunnen worden geopend, zodat er goede ventilatie aan boord is. Door de inbouw van talrijke energiebesparende LED-verlichting aan het plafond en met leeslampen in de kooien wordt nog meer helderheid gecreëerd. Veel jachten die voor zonnige gebieden in de Middellandse Zee of het Caribisch gebied zijn ontworpen, hebben bovendien airconditioning. De daarvoor benodigde energie wordt steeds vaker door ingebouwde zonnepanelen opgewekt.
Luxe en comfort onder het dek
Binnen het grotere segment boten zien we veel ruime kooien, brede bedden met dikke matrassen, meerdere badkamers met toilet en douche en veel zit- en ligplaatsen. Deze zorgen voor maximaal comfort aan boord. Hieronder vallen ook de stahoogte onder dek en tal van slimme inbouwapparatuur, die niet onder doen voor de TV- en geluidsbeleving van thuis. Steeds belangrijker wordt daarbij de goede balans tussen de gemeenschappelijke ruimtes zoals de cockpit, de salon en de privéruimtes. De individuele hutten zijn duidelijk van elkaar gescheiden en hebben vaak een eigen natte cel. Op grotere jachten, zoals de Dufour 44, is zelfs een scheiding van toilet en douche gerealiseerd.
Alles op één niveau
Met name de liefhebbers van catamarans waarderen het leven op één niveau. Vanuit de cockpit bereikt men via schuifdeuren zonder trappen de salon en keuken. Deze genereuze ruimte, gecombineerd met het leven op één niveau, kenmerken de deck saloon modellen van Moody. Bij de jachten van de werf Hanse Yachts uit Greifswald liggen de cockpit, de salon, de navigatie en de kombuis op één en hetzelfde niveau, en zijn de stuurposities aan dek gemonteerd. Door de naadloze overgang van het ene naar het andere woongedeelte wordt het gemeenschapsgevoel aan boord versterkt. De schippers bevinden zich altijd in de buurt van hun crew en hun gasten en kunnen samen van de uren op zee genieten.
Multifunctionele mogelijkheden
Veel ruimte voor gezamenlijke uren met de grote familie-crew of vrienden is één van de essentiële kenmerken van succesvolle toerjachten. De vaak verzinkbare cockpittafel kan de functie van een extra loungeplaats krijgen. Onder dek kunnen zeilers in de salon uitgebreide woonruimtes verwachten, vaak met U- of L-vormige banken en aparte, in positie variabele krukken. Een bijzonderheid biedt bijvoorbeeld de nieuwe Dufour 44, waar aan de zeshoekige salontafel met extra krukken comfortabel door maximaal acht personen plaats kan worden genomen. Door de eveneens verzinkbare salontafel ontstaat in een handomdraai een extra slaapplaats voor twee personen.
Hoge mate van individualiteit en flexibiliteit
Flexibiliteit en vele verschillende configuratiemogelijkheden, afgestemd op de uiteenlopende eisen en wensen van de eigenaars, zijn ook een essentieel kenmerk van moderne jachten. Naast de kleuren van het interieur en de bekleding, kan bij veel jachten het aantal hutten individueel worden bepaald en is het ook mogelijk om uit verschillende kombuisvarianten te kiezen. Zo kunnen zeilers voor een lange pantry met grote werkbladen en veel opbergruimte langs de zijwand gaan, of de positie van de keuken bij de voorste hoofdschot bepalen. Eigenaren kunnen ook de lay-out van het dek van hun jacht bepalen en tussen ‘cruiser’ of ‘racer-versies van de jachten kiezen.
Veel bergruimte voor talrijke toys
Naast de royale ruimte boven en onder dek en in de individuele hutten is bergruimte, en dus ruimte voor tal van uitrusting aan boord, voor veel zeilers steeds belangrijker. Niet alleen fietsen worden meegenomen aan boord, vaak hoort ook een opblaasbare dinghy met buitenboordmotor erbij, evenals een stand-up paddling board, kite-uitrusting of een wingfoiler. Afhankelijk van de grootte van het schip kunnen ruime kisten of een aparte ruimte in plaats van een achterkooi voor opslag worden gebruikt.
Zo biedt de nieuwe XC 47 van de Deense werf X-Yachts bijvoorbeeld bijzonder veel extra opslagruimte. Naast een uiterst diepe zeillast in de boeg beschikt het jacht over een zeer grote backbox en talrijke kasten en lades in alle hutten en natte cellen van het schip. Zelfs de ruimte onder de achterkooien is als extra opbergruimte met uitschuiflades benut.
Easy sailing
Ligbedden aan dek die het mogelijk maken om uren in de zon te ontspannen, zijn inmiddels op het voorschip, op het dek en ook in de cockpit beschikbaar. Op veel jachten kan de cockpittafel worden verzonken, zodat een brede loungeruimte ontstaat. Uitklapbare zwemplatforms bieden directe toegang tot het water, waarbij hier vaak ook een douche is geïnstalleerd, zodat men zich direct na het zwemmen met warm zoetwater kan afspoelen.
Bescherming van de zeeën
Voor het beter beschermen van het milieu, wordt steeds vaker afgezien van antifouling en worden de gevoelige onderwaterschepen met een beschermende folie bedekt om zo ongewenste groei van algen en mosselen te voorkomen. Vuilwatertanks zijn inmiddels standaard, veel jachten hebben ook een elektrische watermaker voor de behandeling of ontzilting van zeewater, waardoor vers drinkwater ook op langere reizen mogelijk is. Dit creëert onafhankelijkheid van de voorzieningen aan land en dus een grotere radius bij het plannen van zeiltochten.
Elektrische aandrijving
In de dinghy- en bijbootsector zijn elektrische aandrijvingen al jaren een welkom alternatief voor traditionele, op benzine werkende buitenboordmotoren. Steeds vaker worden elektrische of hybride binnenboordmotoren ook op nieuwe seriejachten geïntroduceerd. Naast krachtige lithiumbatterijen worden ook vaker zonnepanelen op de bimini’s en het dekhuis geïnstalleerd, die een alternatieve energiebron vormen.
Digitalisering en apps
Met digitale zeekaarten en displays kan alle benodigde informatie zowel boven- als onderdek worden afgelezen. Denk hierbij aan snelheid, invalshoek van de wind, brandstofpeil, verbruik, enz. Hierdoor is de ruimte die vroeger door de kaartentafel van de navigator werd ingenomen aanzienlijk kleiner geworden. De ruimte voor de navigator wordt steeds vaker subtiel in de woonruimte in de salon geïntegreerd.
Nieuwe jachten worden steeds vaker met een eigen app aangeboden, die controle op alle verbruikers aan boord biedt en tevens inzicht geeft in de bootbewegingen in de haven en de eigenaren waarschuwt voor mogelijke diepontladingen van de batterijen, diefstal of inbraak. Zo heeft de Beneteau-groep de app ‘SeaNapp’ ontwikkeld, die ver weg van de haven, bijna volledige controle over het jacht mogelijk maakt. Daarnaast zijn er tal van apps die op aanbevelingen van andere zeilers zijn gebaseerd, waarmee de community informatie over havens, ankerplaatsen en mogelijke veranderingen in het geplande vaargebied krijgt.
Easy sailing en fast cruising
‘Easy sailing’ is het sleutelwoord voor moderne jachten die, met consequent naar achteren geleide vallen en trimlijnen, door één persoon kunnen worden gezeild. Zo heeft de meevarende crew – familie, vrienden, gasten – bijna de hele cockpit om te ontspannen en te relaxen.
Fast cruising: dit betekent grote stabiliteit, lange waterlijnen en optimale performance. Moderne jachten behalen onder zeil met een kleine bemanning een goed snelheidspotentieel, zijn gemakkelijk vanuit de cockpit te bedienen en overtuigen door goede zeileigenschappen. Terwijl op een halve windse koers het grootzeil en de genua voor snelheid zorgen, wordt voor de wind ontspannen de gennaker getrokken en maakt de Code Zero de zeiluitrusting compleet. Net als bij het interieur hebben toekomstige eigenaren vaak de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het tuigage van hun toekomstige schip en kunnen ze kiezen tussen een overlappende genua met verstelbare schootpunten of een kleinere zelfkerende fok. De verlengde waterlijnen zorgen voor goede zeileigenschappen van moderne toerjachten.
Naast elektrische ankerlieren worden op toerjachten steeds vaker elektrische lieren voor de genuaschoot gebruikt, die het vermoeiende lieren na overstag en gijpen vergemakkelijken. Naast rolgenua’s worden ook steeds vaker elektrisch gezette en geborgde grootzeilen gebruikt. In combinatie met een autopiloot die ook de manoeuvres regelt, is het mogelijk om comfortabel solo te zeilen, zelfs met jachten van meer dan 45 voet. Het aanleggen in havens wordt vergemakkelijkt door het gebruik van boegschroeven.
Volop privacy
Bij de ontwikkeling van nieuwe jachten in het grotere segment van meer dan 50 voet is de lay-out met twee gangen ook een bijzondere ontwikkeling. Zowel de 50 CS, maar ook de Hallberg-Rassy 50 of de Oyster 495 scheiden op een slimme wijze de zone voor de eigenaren en het toegangsgedeelte voor de gasten naar hun hutten. Hierdoor is er nog meer privacy en afzondering mogelijk. De privévertrekken waar men zich even terug kan trekken, zijn net zo belangrijk als het gemeenschapsgevoel aan dek, in de kombuis tijdens het gezamenlijk koken of in de salon.
Veel variatiemogelijkheden en visualisaties
Naast de mogelijkheid om op boot Düsseldorf een verscheidenheid aan zeiljachten en catamarans te bekijken en aan boord een gevoel te krijgen van hoe het zou zijn om met dit schip uit te varen, bieden veel werven hun potentiële klanten de mogelijkheid om via animaties hun eigen kleurconcept voor het interieur te bekijken en zo de geplande look & feel van hun droomjacht te ervaren.
’s Werelds grootste jacht- en watersportbeurs
Met bijna 237.000 bezoekers uit meer dan 60 landen en ruim 1.500 exposanten uit 68 landen op 220.000 vierkante meter in de hallen 1 tot en met 17, is boot Düsseldorf van 20 tot 28 januari 2024 de grootste jacht- en watersportbeurs ter wereld. Zowel zeilers als motorbootvaarders vinden hier een grote verscheidenheid aan boten, sloepen, superjachten en luxe jachten. De populaire watersporten duiken, surfen, kitesurfen, stand-up paddling, skimboarden en kanoën zijn op boot in al hun facetten en met de bijbehorende uitrusting aanwezig.
Aantrekkelijke podiumprogramma’s met de stars van de scene, actuele trends en een hoogwaardige mix van workshops en activiteiten, zowel voor recreatiesporters als experts, maken de beurs wereldwijd uniek. Maar ook de bescherming van de zeeën en innovatieve, duurzame technologieën staan centraal op boot 2024. In samenwerking met de European Boating Industry (EBI) biedt de ‘blue innovation dock’ een uniek dialoogformaat met politieke, economische, technologische en media-expertise in hal 10. Bovendien zullen er weer twee lichtbakens voor de bescherming van de oceanen aan boord zijn. De prestigieuze ‘ocean tribute’ Award met als partners de Fürst Albert II. Stichting en de Deutsche Meeresstichtung, en tevens de ‘love your ocean’-campagne met een stand in hal 11.
Let op: dit is een gesponsord artikel. Meer informatie over boot Dusseldorf 2024 vind je op hun website.
Lees meer zoals dit:
We konden geen vergelijkbare berichten vinden.