Passie en Ambacht in Aluminium en Koolstof bij Carbon Sailing

Voor hoogwaardige onderdelen gemaakt door vaklui hoef je echt niet naar het buitenland. We brengen een bezoekje aan Carbon Sailing, waar ingenieuze spinnakerbomen en boegsprieten worden gemaakt door Rob Schild. Een kijkje in zijn keuken.

Door Riemer Witteveen | 05 mei 2021

Carbon Sailing

Passie en Ambacht in Aluminium en Koolstof bij Carbon Sailing

Door Riemer Witteveen | 05 mei 2021

Advertentie

Via een kennis in Engeland hoor ik het eerst over ‘Carbon Sailing’. Hij heeft net een een boegspriet van carbon (koolstofvezel) op zijn klassieker geïnstalleerd en spreekt vol lof over het Nederlandse bedrijf. Ik ken het bedrijf niet en zoek het op. Eigenaar Rob Schild nodigt me uit in zijn werkplaats in Vaassen, een aanbod dat ik niet af kan slaan.

Carbon Sailing
Hond Sam houdt een oogje in het zeil in de instrumentmakerij

“Ik noem het geen werkplaats; dit is de instrumentmakerij” zegt Rob trots. Een aantal enorme machines staat te loeien en de tafels vol gereedschap verraden het vakmanschap. Enkele vitrinekastjes laten vernuftige onderdeeltjes zien, waarbij ik alleen maar naar de toepassing kan raden. “Ik ben inmiddels 37 jaar instrumentmaker. Ik leerde het vak in Groningen en met mijn bedrijf Ferro Fijnmechanica maak ik allerhande onderdelen, waaronder voor de medische wereld.” Een microscoop achterin de ruimte toont een afwijking van slechts enkele honderdsten millimeters; een getuige van de precisie waarmee Rob werkt.

Carbon Sailing
Rob Schild in andere tijden

De fijnmechanica is inmiddels slechts goed voor de helft van Robs werkweek. De andere helft gaat naar het produceren van lichtgewicht oplossingen voor zeilers onder de noemer ‘Carbon Sailing’. “Ik werk 60 uur per week. Ik begin rond acht uur en ga tot laat in de avond door. Maar ‘s avonds wat offertes uitsturen en mails beantwoorden voelt niet als werken hoor!” Rob doet het voor het ambacht, niet voor het geld.

“Dat kan ik beter”

De oorsprong van Carbon Sailing ligt in 2017. Rob wil een lichtere spinnakerboom voor zijn Bavaria 33. Bij het onderzoeken naar de opties voor een carbon boom bedenkt Rob zich al snel dat hij het beter kan en hij gaat aan de slag en met succes. De positieve reacties zorgen voor een kleine carrière-switch. “Het zou leuk zijn als ik me in de toekomst volledig kan richten op Carbon Sailing.”

Inmiddels is Rob de tel kwijt: “In het begin hield ik het nog bij, maar dat was geen doen. Er varen nu enkele tientallen Carbon Sailing-boegsprieten rond en evenzoveel spinnakerbomen. Van Noorwegen en Zweden, tot Engeland en natuurlijk ook in Nederland.” Elke week verlaten zo’n vier Carbon Sailing-producten de instrumentmakerij, op weg naar klanten.

Alle soorten en maten

Zeilen met een Code Zero en gennaker wint aan populariteit. De grote lappen doek zijn makkelijker te bedienen dan een spinnaker en veel boten zoeken naar een oplossing voor het ontbreken van een boegspriet. Dat merkt Rob ook. “De interesse komt vanuit alle hoeken. Vanaf de zeiler met een krap budget, tot de grotere, oceaanwaardige schepen.”

Carbon Sailing
Oud versus nieuw. De details zijn indrukwekkend. Net zo lang, maar bijna 40 procent lichter.

Van een Tirion tot een Najad 51, verschillende zeilers weten Rob te vinden. Maar maakt het nou zoveel verschil, dat carbon? “Voor een boegspriet maakt het niet zoveel uit,” legt Rob uit. “Die installeer je meestal al in de haven. Bij een spinnakerboom komt het veel preciezer want daar sta je mee in je handen op het voordek, dan is elke kilo belangrijk.” In de instrumentmakerij ligt een oude spinnakerboom met ernaast een carbon kopie. “Die oude weegt zo’n 7 kilo, die nieuwe 4.3.” Als ik de boom optil vertil ik me bijna: “Dit weegt niets!”

100% Nederlands

Op zoek naar leveranciers van de carbon buizen keek Rob onder andere in Griekenland en Zuid-Afrika. Dichter bij huis, in de polder, vond hij een bedrijf dat de buizen voor hem kon leveren. Buizen met een diameter van 60 millimeter zijn de standaard voor de gemiddelde schepen, voor het grotere werk neemt de diameter toe naar 80 millimeter met een optie voor dikwandige en zelfs dubbelwandige buizen.

Carbon Sailing
“Passie & Ambacht” staat er op een zijde van de onderdelen gegraveerd.
De Nederlandse slogan gaat inmiddels heel Europa over.

De buizen worden door Rob zelf afgewerkt en gecoat met uv-bestendige lak. De boegsprieten en bomen die richting de zon gaan worden vrijwel allemaal voorzien van een witte laklaag, zodat ze lang goed blijven. “Eventueel kan ik ze ook wrappen,” vertelt Rob, en hij laat me een stukje zien gewrapped met een op hout lijkende folie.

Eigen uitvinding

Alle onderdelen heeft Rob zelf uitgedacht. Het ontwerp van de eindstukken, maar ook het ingenieuze bevestigingssysteem voor de boegsprieten. Een wegneembare boegspriet van Carbon Sailing is niet iets dat je inschuift, maar daadwerkelijk van je dek kan halen. Het systeem daarvoor is bijzonder simpel en elegant uitgevoerd. Twee kleine RVS blokjes worden vast op het dek gemonteerd en daar kunnen de ringen om de boegspriet heel eenvoudig op vastgezet worden.

“Heb je dit echt nergens van afgekeken?” Vraag ik Rob vol ongeloof. “Nee, dit is 100 procent mijn eigen uitvinding, ontwerp en uitvoering.” Rob lacht als ik vraag of hij het ontwerp heeft gepatenteerd. “Nee hoor. Misschien leg ik het ontwerp nog wel eens vast, maar het zal nog jaren duren voordat iemand dit zo na zou maken. We zien het over een jaar of tien wel weer eens.” Het lijkt mij daarbij onmogelijk om zonder de juiste machines en kennis iets dergelijks te produceren.
(Inmiddels heeft Rob zijn systeem toch maar laten vastleggen, Red.)

De volgende stap

“Je blijft bij boegsprieten en spinnakerbomen?” vraag ik Rob. “Nee hoor. Ik heb ook handgrepen gemaakt en zelfs kleine paaltjes waarmee ze in de horeca op afstand hun drankjes kunnen serveren.” Wat onderdelen voor zeilers betreft blijft het wel bij die twee producten. “Het wordt hier wel wat krap” zegt Rob. “De buizen worden geleverd in stukken van 6 meter. Daar is het hier eigenlijk te klein voor. Later dit jaar verhuizen we naar Zwolle. Dichter bij huis en de ruimte daar is een keer zo groot.”

Meer informatie: CarbonSailing.nl

Disclaimer: Zeilwereld heeft zelf contact gezocht met Carbon Sailing. Het bedrijf heeft niet betaald voor deze content en er zijn geen afspraken gemaakt.

Lees ook:

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.