Advertentie
“Neem ik mijn zeillaarzen nou mee de oceaan over of niet?” Mijn vriendin kijkt me aan en haalt haar schouders op. “Weet ik veel! Heb je plaats in je tas?” Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik voor deze trip een paklijst gemaakt, waarin alles netjes op thema opgesomd is. Starende naar de lijstjes besluit ik dat de laarzen thuisblijven.
Eerder vroeg ik bevriende zeilers naar hun ervaringen met kleding aan boord tijdens zo’n oceaanoversteek, maar over schoeisel hebben we het niet gehad. Ik kijk naar mijn twee paar zeillaarzen in de hoek van de kamer. Links de zwarte Dubarry Ultima-laarzen, die ik zowel op als rond het water vrij veel aan heb. Rechts de Zhik Seaboot 900-laarzen, die ik doorgaans aantrek als het koud dreigt te worden, er meerdere nachten op zee in het verschiet liggen, of als ik veel water over het dek verwacht. De hoge schacht en de gaitor (waterwerende stof om de laars, die je zeilbroek vasthoudt) van de Seaboots zorgen er ook nog eens voor dat mijn broek niet snel van mijn laars afschiet. Ideaal.
Mijn Helly Hansen Skagen F1 schoenen liggen zielig afgetrapt in een hoekje. Vier jaar intensief zeilen en ze hebben dan eindelijk de geest gegeven. Het gebrek aan fatsoenlijke vervanging houdt ze nog even in de roulatie. Waterdicht zijn ze niet en de grip is nagenoeg verdwenen. Tijd om een rondgang te maken langs de diverse winkels voor nieuwe schoenen heb ik niet. Durf ik online iets te bestellen?
Ik denk terug aan de afgelopen twee edities van de Vendée Globe. Meerdere zeilers waren regelmatig te zien op Crocs in de warmere gebieden. Crocs… Die plastic klompen met gaatjes waar al je waardigheid doorheen weg kan spoelen. Afijn, ze zullen vast voordelen hebben. Ik speur wat op het internet en kom tot mijn verbazing Crocs tegen die zowaar lijken op normale schoenen, de LiteRide Pacer. Voor iets meer dan 40 euro. Huppakee, in het winkelwagentje.
Waterdichte sokken
Een alles behalve waterdichte schoen is nog geen alternatief voor een zeillaars. Hoe houd ik het dan droog als het water met grof geweld over ons heen klettert? Op de laatste BOOT Düsseldorf in 2020 stond ik naar de nieuwe producten van Plastimo te kijken. Ze hadden iets nieuws: waterdichte sokken. Het testexemplaar, waar je een hand in kon steken om vervolgens in een aquarium te roeren, was verre van waterdicht. Het model was te klein en niet opgewassen tegen de vele nieuwsgierige handen.
Als ik de sokken op de site van Plastimo zelf opzoek schiet ik al snel in de lach. Een grote foto van de sokken in een paar Crocs, op de steiger voor een rappe boot laat zien dat ik op de goede plek ben aanbeland. Laat ik het maar proberen. In plaats van de blauwige sokken van de foto, krijg ik enige dagen later zwart-oranjegekleurde sokken thuisgestuurd voor zo’n 45 euro. De maatvoering is simpel: S, M, L en XL. Mijn maat L rijkt van maat 43 tot 46 en zit prima. In de Crocs voelt het verbazingwekkend vergelijkbaar met een zeillaars, maar dan met het comfort van een sneaker (al zitten de Zhik Seaboots nog comfortabeler).
In de praktijk
Nog voor vertrek loop ik in Lanzarote wat rond op de Crocs. In de zon zijn ze zweterig, maar omdat er vrijwel geen stof in de schoenen zit zijn ze ook zo droog. Met een drup afwasmiddel en een nat doekje zijn ze zo weer fris.
Al tijdens de eerste nacht draag ik de Crocs in combinatie met de sokken. Naast het feit dat ze waterdicht zijn, zijn ze namelijk ook lekker warm. Ik bedenk me dat deze combinatie ook in Nederland best zou kunnen werken. Los van de Crocs zijn de sokken natuurlijk ook in elke zeilschoen te gebruiken (als de schoenen niet te krap zitten). Veel wedstrijdzeilers doen dit al, al zijn zeiknatte schoenen geen pretje om dagen in rond te stappen.
Een nadeel van de Crocs, zowel met als zonder de sokken, is dat ze amper steun geven. Uren actief sturen, staand achter het stuurwiel en je glijdt wel een beetje van de zool af. Dat is niet zo gek voor een slappe, plastic schoen en ze zijn dan ook niet te vergelijken met een goede zeilschoen die stevig aan de voet zit.
Ik heb geen spijt van mijn aankopen. De Crocs zijn niet mega-lelijk en vooral erg praktisch. Je schiet ze zo aan, houdt ze erg makkelijk schoon en ze zijn erg licht en goed plat te drukken in een zeiltas. De sokken ga ik ongetwijfeld nog vaker gebruiken, zowel in de Crocs als in een nieuw paar zeilschoenen (De Helly Hansen-schoenen zijn na de oversteek toch echt als onbruikbaar bestempeld en de prullenbak ingegaan).
Als ik iets anders zou willen, dan was het de warmte van de sokken. Nu had ik ze eigenlijk alleen aan in de eerste week, waarbij de nachten nog wat frisser waren. Daarna was het zo warm dat alle overbodige kleding het liefst uit bleef. Een wat minder warm paar waterdichte sokken zou misschien nog een goede aanvulling zijn. Na mijn tocht zie ik dat Plastimo ook een paar waterdichte sokken heeft met Coolmax, waardoor ze wat frisser zouden moeten aanvoelen. Iets voor de volgende keer wellicht. Zelfs de Decathlon verkoopt ze voor nog geen 30 euro.
Laarzen op de Atlantische Oceaan?
We hebben een zeer kalme oversteek gehad met weinig harde wind, geen squalls en nagenoeg geen buiswater. Waterdichte sokken waren dus geen must geweest, maar op de Atlantische Oceaan weet je het nooit. Het kan alle kanten op wat het weer betreft en dus is het zeker een goed idee om, als je geen zeillaarzen mee kunt nemen, ervoor te zorgen dat je droge voeten houdt in zwaardere omstandigheden. Ideaal met Crocs, maar ongetwijfeld ook met een willekeurige zeilschoen. Wil je dus geen natte voeten, maar niet veel geld uitgeven aan een dure laars, probeer eerst een waterdichte sok!
Disclaimer:
Ik heb gewoon voor de bovengenoemde producten betaald. De genoemde merken hebben noch inzage voor publicatie gehad, noch financiële belangen in dit stuk.
De links naar Amazon en Decathlon zijn affiliate linkjes, hiervoor krijgen wij een commissie wanneer jij via die link het product koopt. Je betaalt hier zelf niets extra’s voor.