Advertentie
Afgelopen maand liep ik rond op de METSTRADE in de Amsterdam Rai. Hier wilde ik vooral eens kijken hoe de ontwikkeling rondom duurzaamheid in de watersport gaat. Wat bleek, ik had geen betere plek kunnen bedenken voor deze research. Iedere standhouder die ik sprak wist mij wel een duurzame belofte te doen. Een mooie ontwikkeling, maar ik ben ook benieuwd of ze die beloftes kunnen waarmaken.
Wij watersporters geven om de oceaan. We zijn ons enorm bewust van de plastic soep en zijn zeker bereid ons steentje hierin bij te dragen. Niet zo gek dus dat de watersportindustrie hier ook in meebeweegt en na gaat denken over duurzame oplossingen. Zo is de elektrische motor hier natuurlijk een mooi voorbeeld van. Hoewel hier nog altijd discussie over blijft bestaan, want is zo’n motor wel sterk genoeg? En, zijn de batterijen niet hartstikke vervuilend?
Hetzelfde geldt voor anti-fouling, hier zijn steeds meer milieuvriendelijkere alternatieven voor. Maar doen deze wel wat ze moeten doen, en zijn ze allemaal wel echt zoveel milieuvriendelijker? Dat er in ieder geval over nagedacht wordt, dat stemt mij al blij. Maar ik vind wel dat we met zijn allen wat strenger mogen zijn, en niet zomaar iemand op zijn blauwe ogen moeten geloven.
Duurzame keurmerken
Laten we iets meer uitgaan van duurzame keurmerken, zoals het kurken dek van Stazo met FSC-keurmerk. Met het FSC-stempel laten ze zien dat de kurk uit duurzaam beheerde bossen komt. Mag je nog steeds je vraagtekens zetten bij het vervuilende transport en de productie, maar ook over dit proces wordt steeds duurzamer nagedacht.
Dat blijkt ook wanneer ik bij een presentatie van Marineshift 360 zit. Zij hebben een tool ontwikkeld om de carbon footprint van een boot te meten. Deze tool, Life Cycle Assesment (LCA), is voornamelijk voor botenbouwers, hiermee kunnen ze zien hoeveel impact de diverse materialen die ze gebruiken op het milieu heeft. De complete life cycle wordt doorgemeten, dus van productie tot end of life.
Ik vind het een mega interessante ontwikkeling en loop later nog even bij de stand van Marineshift 360 langs. Hier tref ik Ollie Taylor, hij vertelt me dat de tool niet alleen beschikbaar is voor botenbouwers, maar ook voor bijvoorbeeld zeilmakers, mastenbouwers en foildesigners. De tool is nog volop in ontwikkeling, maar de eerste testen zijn al succesvol. Ollie hoopt dat iedere nieuwgebouwde boot over 10 jaar door de tool wordt gehaald. Ik hoop dit met hem mee.
Nog 10 jaar wachten op een duurzame zeilsport?
Net als dat ik hoop dat elektrisch varen over 10 jaar een stuk normaler is en jachthavens hier ook beter op inspelen qua voorzieningen. Net zoals we nu zien op de weg met de elektrische auto’s en scooters. En misschien hebben we dan ook eindelijk een oplossing voor de end of life boten.
Mijn duurzame rondje op de METSTRADE was in ieder geval niet voor niets. Het heeft mij veel stof gegeven om over na te denken en uit te zoeken. Zo schrijf ik voor onze Zeilwereld winterspecial over duurzame anti-fouling. Daar worden nog best wat valse beloftes gedaan kwam ik achter. Ook spreek ik hiervoor met een zeiler die zonder anti-fouling rondzeilt en gewoon regelmatig even onder de boot duikt, ook een oplossing natuurlijk.
- Benieuwd naar het artikel over duurzame anti-fouling? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, dan ontvang je 21 december ook de Zeilwereld Winterspecial met daarin dit artikel!
Klik hier om je in te schrijven
Een antwoord op de vraag hoe duurzaam de zeilsport is, heb ik nog niet gevonden. Maar ik hoor graag jouw ervaringen met duurzame oplossingen in de zeilsport. Of ben je op zoek naar een duurzame oplossing voor een product, stuur me dan ook een mailtje. Dan gaan wij dit voor je uitzoeken en onze bevindingen delen. Reageer hieronder, of stuur een mail met jouw vraag of ervaringen.
Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
2 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Aan boord:
2 reacties
-
Wat je niet noemt is de enorme bijdrage aan de plastic soep van al ons touwwerk: alle vallen en schoten en landvasten laten plastic schilfertjes achter en als ze ouder worden, onder invloed van UV steeds meer. Dit geldt voor alle scheepvaart overigens, en zeker de visserij.
Wat je niet noemt is de enorme bijdrage aan de plastic soep van al ons touwwerk: alle vallen en schoten en landvasten laten plastic schilfertjes achter en als ze ouder worden, onder invloed van UV steeds meer. Dit geldt voor alle scheepvaart overigens, en zeker de visserij.
Beste Jan,
Dank voor je reactie. Mooie toevoeging ook!
Ik neem het touwwerk mee in een volgend artikel waarin we verder ingaan op de duurzaamheid van de zeilsport. Ik ben benieuwd of er al productenten zijn die met duurzaam touwwerk aan het experimenteren zijn.
Groet, Anke