Advertentie
BOOT Düsseldorf gaat niet door, maar dat betekent niet dat de European Yacht of the Year Awards niet zijn uitgereikt. Een internationale vakjury onder leiding van het Duitse Yacht heeft voor alle vijf categorieën weer een winnaar uitgeroepen. Het Nederlandse Saffier Yachts wint wederom in de categorie ‘Special Yacht’, ditmaal met de Se 33 Life. Van harte Saffier Yachts!
In de najaarsspecial schreven we al over die boot:
Gretig met pit
Wat doe je als je een te gekke boot hebt ontwikkeld waarmee je meteen orders binnenharkt? Je gaat weer naar de tekentafel voor nog een gaver, moderner en extremer model.
“En, hoe vaart ie?” Al weken hebben Kay Heemskerk, de marketingman van Saffier, en ik regelmatig contact over het nieuwe vlaggenschip van de werf, de Se 33 Life. Woensdag 22 september is het eindelijk zo ver en later op de avond moet ik gewoon weten hoe het was. Kay’s antwoord laat er geen gras over groeien: “Wat een boot en wat een dag.” Ik vraag door. “Double digits?” Kay: “Eitje.”
“Ik zou de boot willem omschrijven als gretig,” vertelt Kay. “De boot vaart net zo gemakkelijk als de Se 27 Leisure, maar dan wat sneller. Met de gennaker (niet eens de grootste) tikten we dik 16 knopen aan, met 15 knopen wind!. Goed, dat was van een golf af, maar op die manier surfen kan je ook niet met elke boot.”
Doorontwikkelen
In 2017 vaar ik voor het eerst op de Saffier 33 UD. Heel oud was die boot toen nog niet. Lekker, even raggen op de Noordzee voor de kust bij IJmuiden. In de loods van de gebroeders Hennevanger werd op dat moment de laatste hand gelegd aan de plug voor de Se 37 Lounge. Het laat zien dat Dean en Dennis niet stilzitten en blijven doorontwikkelen.
De uit de kluiten gewassen daysailer die kort na mijn bezoek het licht zag, zette een nieuwe standaard en een jonger en kleinere zusje kon niet uitblijven. Het werd de ‘Se 27 Leisure’, waar we vorig jaar nog mee voeren. De nieuwe Se 33 Life volgt dezelfde designfilosofie van de 37 en 27: een breed achterschip, alles te bedienen vanuit de stuurmanspositie en voldoende ruimte om heerlijk te kunnen relaxen.
“De boot is wéér een slag moderner gemaakt. De mast is langer, het tuig is extremer en alles wat we konden vinden dat tof was op zo’n boot zit er op. Er zit zelfs onderwaterverlichting op! Wie zet dat nou weer op zo’n boot. Nou, wij dus.”
Nog voordat het eerste bouwnummer het water raakte, heeft Saffier al 30 stuks verkocht. Ook sleepte de boot al een nominatie voor European Yacht of the Year in de wacht (de zesde nominatie voor de werf). Tijdens BOOT Düsseldorf in januari moet duidelijk worden of Saffier de zoveelste prijs in de wacht mag slepen. Daysailers zijn hot en dat weten ze in IJmuiden. Never change a winning formula zullen ze gedacht hebben. Al is die formule wel meegegaan met de tijd.
Keuzes
In het leven moet je keuzes maken. Als je mazzel hebt mag je keuzes maken over hoe je je Se 33 Life afgeleverd wil zien. Een luxeprobleem zullen we maar zeggen. De eerste optie die je voorgeschoteld krijgt, is hoe diep je kiel wordt: Ondiep (1.45m), diep (1.70m) of bijzonder diep (2.10m). Die laatste wordt door Saffier zelf de ‘racekiel’ genoemd en zal ongetwijfeld zorgen voor extreme resultaten op het log.
Opvallend genoeg is een dieselmotor nog steeds de standaard. Elektrisch varen, zeker op dagzeilers is tegenwoordig al net zo normaal als lekkere 0.0 biertjes. Een 10kW Torqeedo POD is gelukkig wel mogelijk. Met twee ‘Power 48-5000′ accu’s kun je zo’n vijf uur varen. Voldoende voor een dag, toch? Snel standaard maken, die POD, net als bij het kleinere broertje, de Se 27 Leisure.
Kay ligt de keuze toe: “Met deze 33 ga je gemakkelijk wat langer weg en dan is een dieselmotor toch wel makkelijk. Zo ga je sneller ergens een nacht voor anker liggen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de accu.” Oké, akkoord. Gelukkig blijkt toch een kwart van de gelukkigen wel voor elektrisch te kiezen. “Ideaal voor op de Zwitserse meren!” voegt Kay eraan toe.
Qua tuigage zal de aanstaande eigenaar even een nachtje moeten slapen. Standaard staat er een doodnormale aluminium mast van Seldén op. Uiteraard is de hele tuigage ook in carbonuitvoering te krijgen met rod-verstaging.
Buidel
Zoals altijd is lijst met opties net zo lang als de lijst met buitengewoon vreemde pizza’s bij de gemiddelde Nederlandse pizzeria. Het kiezen uit deze lijst is echter veel leuker, zeker als je de rekenmachine tijdens het overleg met het thuisfront ‘per abuis’ bent vergeten. Denk naast de kiel, motor en tuigage bijvoorbeeld ook nog aan de kussens in de kuip, een lazy bag, een bimini, het type schroef, koelkast in de kuip en/of binnen, toilet, koffiebar, type zeilen, navigatieapparatuur, zeereling, anker, en het type dek (normale antislip of Esthec).
Wil je de Se 33 Life met alle opties, dan zit je ongeveer een ton hoger dan de vanafprijs.
Specificaties:
- Lengte: 9,75m (11,00 met boegspriet)
- Waterlijn: 8,87m
- Breedte: 2,85m
- Diepgang: 1.40/1.70/2.10m
- Gewicht: 2.850kg (1250kg ballast)
Met dieselmotor vanaf €168.000
Met elektromotor vanaf €184.000
Meer info: SaffierYachts.com
De uitreikingceremonie EYOTY:
Bekijk hieronder de video met daarin ook de andere winnaars:
- Family Cruiser: Hanse 460
- Performance Cruiser: JPK 39FC
- Luxury cruiser: Hallberg Rassy 50
- Special Yacht: Saffier Se 33 Life
- Blue Water Cruiser: Outremer 55
Lees ook:
Omslagfoto: Laurens Morel/Saffier Yachts