Genomineerden: Boot van het jaar 2023

Welke boten krijgen dit jaar op boot Düsseldorf de eretitel Boot van het Jaar? Dit zijn de genomineerden. Ga jij ze bekijken in Düsseldorf?

Door Riemer Witteveen | 17 januari 2023

EYOTY Balance 482

Genomineerden: Boot van het jaar 2023

Door Riemer Witteveen | 17 januari 2023

Advertentie

Boot Düsseldorf is ieder jaar weer het toneel van de European Yacht of the Year Award. Een internationale vakjury heeft in de maanden in aanloop naar de beurs een groot aantal nieuwe zeilboten bekeken in verschillende categorieën. Op de avond na de eerste beursdag worden de gelukkige winnaars bekend gemaakt. Welke boten maken kans op de titel Europese Boot van het jaar?

6 categorieën

Er zijn veel verschillende soorten zeilboten en daarom zijn er ook meerdere categorieën. De eerste is de ‘Family Cruiser’. Hieronder vallen de boten die we in Nederland ’toerboten’ zouden noemen. Comfortabele zeilers met een prettig interieur. De tweede categorie is voor de ‘Performance Cruisers’. De sportievere toerboten die naast comfortabel ook gebouwd zijn om snel te zijn. De derde categorie, de ‘Luxury Cruiser’ is ook voor toerboten weggelegd, maar dan in het luxueuze segment vol pracht en praal, maar voornamelijk waarbij alles erg groot is.

In de vierde categorie ‘Special Yacht’ vinden we dagzeilers, bijzondere raceboten, en zo af en toe een toegankelijke multihull. De laatste twee categorieën zijn voor de meerrompers, namelijk de ‘Multihull Cruiser’ voor toercatamarans en toertrimarans en de categorie ‘Multihull Performance’ voor cats en tri’s waar je écht rap mee van A naar B komt.

De Genomineerden

Family Cruiser

Drie toerboten zijn er dit jaar genomineerd. De Bente 28, de Dufour 37 en de Linjett 39. Stuk voor stuk mooie schepen, waarbij de Bente 28 misschien net even wat bijzonderder is door de typische vaste buiskap, en dat op 28 voet!

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Performance Cruiser

Wel vijf sportieve toerboten hebben een nominatie gekregen. De kleinste 36 voet, de grootste 50! De Bénéteau First 36 is weer een echte First. Hard zeilen op een te gek ogend schip. De Elan gooit hoge ogen met de E6, een bijzonder ontwerp, waarbij vooral de raampartijen opvallen. Grand Soleil hoopt het succes van de 44 te evenaren met diens opvolger, Grand Soleil 40. Wellicht de mooiste in dit rijtje! De Italia 12,98 is 18 centimeter langer dan z’n naam doet vermoeden. Het strak ogende schip ademt snelheid en gewichtsbesparing. De hekkensluiter in deze categorie had eigenlijk ook wel in de volgende categorie gepast. De Solaris 50 volgt de succesvolle 48 en 50 op en valt precies tussen de 40 en 60-voeter van het merk in. Wij zetten ons geld in op de First en de Grand Soleil.

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Luxury Cruiser

Voor de vier genomineerden in deze categorie zou je zo naar de kiosk rennen voor een staatslot. De Ice 62 Targa springt er nog het meest bovenuit. Deze innovatieve boot van het relatief onbekende ICE Yachts maakt op de rendering in ieder geval al veel indruk. De Nordship 500DS doet een beetje denken aan de nieuwe 49- en 50-voeters van Contest en maakt mede daarom een erg solide indruk, maar oogt weinig innovatief. De Oceanis Yacht 60 is een luxejacht uit de stal van Béneteau en is ook precies dat; een erg grote Bénéteau. De Oyster 496 heeft net als Contest en de hierboven genoemde Nordship een opbouw met een flinke, donkere raampartij. De drie verticale Oyster-raampjes zijn er natuurlijk ook weer. Mooi! We gokken op de Oyster of de ICE 62 Targa.

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Special Yacht

Drie genomineerde ‘Special Yachts’ op de lijst, waaronder één multihull. De Ace 30 is een 30-voets snelheidsmonster. We zien de laatste jaren vaker One Design racers van 30 voet, zoals bijvoorbeeld de Dehler 30OD. Ook deze Ace is een prima toevoeging aan dat segment en zou je kunnen zien als een grote mini. De scow bow springt meteen in het oog. Gaaf! De Astus 22.5 is een kleine trimaran die gegarandeert voor veel zeilplezier zorgt, zonder dat het allemaal heel ingewikkeld hoeft te zijn. De boot is klein, snel en eenvoudig hanteerbaar. De Ecoracer 25 is weer hele andere koek. Deze ragbak is gemaakt van duurzame materialen en volledig te recyclen. Zeker innovatief! We kunnen echt niet kiezen.

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Multihull Cruiser

Comfortabele multihulls winnen nog altijd aan populariteit. Elk jaar komen er weer nieuwe modellen en merken op de markt en zo wordt de keuzestress alleen nog maar groter. Vier nieuwe catamarans zijn genomineerd. De eerste is de Excess 14, de laatste telg van Excess-catamarans voor de sportievere, jongere zeiler, die niet per se hoog bovenop een flatgebouw wil zeilen. Met leuke vernieuwende opties voor de indeling van het interieur kon het nog wel eens een goede kans maken. De Fountaine Pajot Aura 51 is de grootste in deze lijst met 15,54 meter. Veel ramen en wél op de eerste verdieping sturen. Uit de stal van Bavaria komt de Nautitec 44 Open. Een op het oog degelijke tweeromper. Eigenlijk niet zo spannend. De Lagoon 51 is ook weer een catamaran met enorm veel ruimte. Groter, sneller, beter? Ik zou m’n huis zo verruilen, dat wel.

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Multihull Performance

Wellicht heb je niet eerder van de merken van deze drie catamarans gehoord, en dat is ook niet erg. Het zijn op performance gerichte catamarans en daarmee bedienen ze een vrij specifieke doelgroep. Anders dan in de vorige categorie zie je hier goed dat catamarans echt niet alleen luxe, drijvende vakantie-appartementjes zijn! De genomineerde Balance 482, Catana Ocean Class en C-Catamarans C-48 zijn allemaal ongeveer 15 meter lang. Opvallend is dat de C-48 relatief smal is. Die oogt ook nog eens als een hele snelle bak. Mogen we daarop inzetten?

Klik op een afbeelding voor een vergroting:

Voor meer informatie, kijk op: Europeanyachtoftheyear.com

Beeld: via Europeanyachtoftheyear.com

Lees meer zoals dit:

We konden geen vergelijkbare berichten vinden.

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.