Hallberg Rassy 69: Hebben dromen grenzen?

Hoe ziet de grootste boot ooit gebouwd door de bekendste Zweedse werf? We namen een kijkje aan boord van de imposante en toch ook gek genoeg bescheiden Hallberg Rassy 69.

Door Riemer Witteveen | 06 maart 2024

Hallberg Rassy 69

Hallberg Rassy 69: Hebben dromen grenzen?

Door Riemer Witteveen | 06 maart 2024

Advertentie

De gemiddelde toerzeiler heeft Hallberg Rassy vaak hoog op het wensenlijstje staan. Zweeds, degelijk, comfortabel. Maar ook kostbaar, wat het niet voor iedereen bereikbaar maakt. Maar dromen mag uiteraard. Of veel zeilers ook daadwerkelijk dromen van een Hallberg Rassy zoals het laatste model dat de Zweedse werf heeft verlaten, valt te bezien.

2024 is namelijk het jaar waarop de wereld de Hallberg Rassy 69 eindelijk mag aanschouwen. In Düsseldorf is het de grootste zeilboot die je kunt bezoeken en de steigers en trappen bij de boot staan in de negen dagen die de beurs duurt vrijwel non-stop vol met dromers en geïnteresseerden.

Subtiel

Eindelijk kan ik ongestoord aan boord kijken. Onwennig stap ik op de boot. Waar ga ik naartoe? Een audiogids met aanwijzingen zou niet mistaan. Als eerste loop ik maar het dek op richting de punt. Mijn stappenteller tikt vrolijk door. Eenmaal op de punt kijk ik naar achteren en ben ik verbaasd over hoe eenvoudig alles lijkt. De luiken zijn flush gemonteerd en het enige dat uitsteekt zijn de witte Oekraïense Air-Only dekventilators.

Meteen achter de mast begint de kajuitopbouw. Die is subtiel en klein. Op het kajuitdak zijn de nodige donkere overloopbare zonnepanelen te vinden die niet storend ogen. Daarachter de welbekende Hallberg Rassy-buiskap die voldoende comfort en bescherming moet bieden tegen de elementen. Ook die is weer voorzien van een paar panelen in het midden en stevige rvs handgrepen aan de buitenzijde.

Van ruim naar krap

Als ik vanaf de voorpunt aan mijn wandeling naar achteren begin valt me op hoe breed de gangboorden zijn. Vlakbij de kuip kom ik een man tegen die het tegenovergestelde wil doen en juist naar voren gaat. In het gangboord passeren we elkaar. We knikken elkaar vriendelijk gedag en gaan ieder ons eigen weg. We hebben elkaar niet aangeraakt. Dit verwerkend loop ik naar achter en stap ik de kuip in. Wat een ruimte.

Achterin lijkt de boot gewoon op een typische Hallberg Rassy, maar dan uiteraard een paar maatjes groter. Omdat de 69 een middenkuiper is kun je gemakkelijk om de kuip heenlopen. Op zee zou je hier zomaar wat houvast kunnen missen. Aan de steiger of voor anker zou je hier gerust een feestje met het hele vertrekkersdorp kunnen organiseren. Ruimte zat voor stoelen, banken of matrassen. 

De kuip is een ander verhaal. Hier geen moderne open kuip waar je een potje tennis in zou kunnen spelen, maar een beschutte en om eerlijk te zijn vrij krappe kuip. De doorgang tussen de twee stuurwielen is niet heel breed en als je naar de kajuitingang loopt, moet je door twee kuiptafels doorlopen. Dit bevalt eigenlijk wel en ook met flinke zeegang heb je genoeg om je aan vast te houden en schrap te zetten. Ik maak me wel zorgen om de ruimte bij de knieën als je zit en de tafels zijn neergeklapt. De zitmogelijkheden zijn daarmee wat beperkt. Zeker als je niet onder de buiskap wilt zitten, gezien het grootste deel van de kuip overdekt is.

Achter de kajuitingang en ernaast vind je de nodige schermen met allerhande informatie. Dit oogt modern en past bij het schip.

Boot, boter, bootst

Bij het beschrijven van een boot als deze, kom je superlatieven tekort. Deze boot is het bootst van allemaal. Ondanks dat heeft de boot toch een bescheiden uitstraling en dat is bijzonder. Marnix Hameeteman, de Nederlandse dealer van Nova Yachting in Bruinisse verklaart dit als volgt: “Ondanks de lengte is dit gewoon een typische Hallberg Rassy. Er is binnen geen balzaal, geen grote open ruimtes, maar gewoon degelijk en scheeps ingetimmerd.” 

Het degelijke timmerwerk heeft natuurlijk impact op het gewicht van de boot. Schoon aan de haak weegt de boot 46,5 ton. Verwacht dus geen foilend of planerend schip, maar een degelijk zeeboot waarmee je zeer comfortabel kunt cruisen. Verwacht bij het woord degelijk overigens geen zwaar ogend donker hout. De afwerking is licht en er komt ook voldoende licht door de diverse ramen in de romp en het kajuitdak binnen. 

De salon nodigt uit tot ontspanning. Er zijn genoeg banken en stoelen om heerlijk te kunnen zitten en voor tien man is er zeker wel plaats, zonder dat het écht proppen wordt. In de ruime kombuis ben je eigenlijk omringd door aanrechtblad, waardoor je ook op volle zee veilig staat. Met twee meter lengte heb ik in de kombuis net geen stahoogte meer, maar het is zeker nog meer dan acceptabel.

Slaapfeestjes

Als je van plan bent logés uit te nodigen, dan is de Hallberg Rassy 69 een uitstekende boot. Loop je vanuit de Salon naar voren, dan kom je de nodige luxe en ruime hutten tegen met voldoende slaapplaatsen voor zes man. Achterin heb je dan nog de ruime eigenaarshut met een dubbel bed. Eventueel kun je nog voor een andere indeling kiezen, waarbij je achterin drie losse bedden hebt, en je dus negen man van een bed kunt voorzien, waarbij de lange bank in de salon niet meegerekend is.

De versie waar ik nu doorheen loop heeft die ruime eigenaarshut wel en die is alles wat je je als eigenaar van zo’n flink schip zou kunnen wensen, compleet met bureau met prettige werkruimte, zicht naar buiten en spiegel onder het bureaublad, een tv aan het voeteneinde, een eigen natte cel, een kleine bank en een bijzonder grote hoeveelheid kastruimte. 

Loop je van de eigenaarshut weer terug naar voren, dan kom je nog langs de technische ruimte. Een motorhok waar je de Volvo Penta D6-300 ziet staan en gemakkelijk overal bij kunt.

Film

Met het nodige rumour werd de boot aan de wereld getoond. Hallberg Rassy deed dat zelfs met een heuse ‘film’ van 50 minuten. In ‘Hallberg-Rassy 69 – The Movie’ word je getrakteerd op een degelijke toer van de boot en zie je deze volledig in z’n element door het water scheuren. Als je al droomde over deze boot, dan is de kans groot dat de droom er ongeveer zo uitziet als deze video. 

Prijs

Voor wie is deze boot eigenlijk bedoeld? In een interview met Yachting World vertelt Magnus Rassy aan Toby Hodges dat het een boot is voor “elk succesvol persoon die geniet van een goedgebouwde boot en die veel tijd aan boord wil spenderen en er bij voorkeur lange afstanden mee wil afleggen.” Hoewel de meeste dromen bedrog zijn, kan deze boot van jou zijn als je zo’n succesvol persoon bent. Voor zo’n 5 miljoen euro heb je ‘al’ een Hallberg Rassy 69. Maar dan heb je nog vrijwel niets op de optielijst aangekruist, en dat wil je natuurlijk wel, want dromen hebben helemaal geen grenzen.

Specificaties

  • Ontwerp: Germán Frers Naval Architexts and Engineering
  • Lengte: 20,96 meter (22,22 meter inclusief boegspriet)
  • Breedte: 5,89 meter
  • Diepgang: 2,70 meter
  • Gewicht (leeg): 46,5 ton
  • Standaard zeiloppervlakte: 216m2
  • Motor: Volvo Penta D6-300

Meer informatie vind je op de website van Hallberg Rassy of op de website van Nova Yachting, de Nederlandse dealer.

Omslagfoto: Hallberg Rassy/Anton Bylund

Lees meer zoals dit:

We konden geen vergelijkbare berichten vinden.

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.