Het juiste lijntje voor betere performance

Zeilers kennen het belang van een goede lijn. Hier betaal je vaak ook flink voor, maar, HMPE-lijnen bijvoorbeeld, zijn deze altijd zo duur?

Door Anke Haadsma | 30 juni 2020

Lijnen

Het juiste lijntje voor betere performance

Door Anke Haadsma | 30 juni 2020

Advertentie

Zeilers kennen het belang van een goede lijn. Iedere lijn aan boord heeft een andere functie, en heeft hiervoor vaak specifieke eigenschappen nodig. Zeker wedstrijdzeilers zijn altijd op zoek naar die lijn voor een nog betere performance. Dyneema lijnen worden bijvoorbeeld veel gebruikt in het wedstrijdzeilen omdat ze rekbestendig zijn, sterk en licht van gewicht. Maar HMPE-lijnen zijn altijd duur. Of niet?
HMPE

Er bestaan verschillende soorten en merken HMPE-lijnen. Algemene kenmerken zijn: sterk, licht en rekbestendig.

Hoogmoleculair Polyethyleen

HMPE, wat staat voor High-Modulus Polyethelene (Hoogmoleculair Polyethyleen), is eigenlijk een algemene term voor het materiaal waar bijvoorbeeld ook Dyneema en Spectra uit bestaan. Het zijn de meest gangbare lijnen op een high-performance wedstrijdboot, maar tevens vrij prijzig. Nu wordt HMPE door verschillende producenten gemaakt en lijnen van dit materiaal worden al een tijdje in de watersport gebruikt. Dyneema is een merknaam van DSM en Spectra komt van Honeywell. Maar er zijn meer varianten. Zo verkoopt de Lijnenspecialist bijvoorbeeld lijnen met het vergelijkbare Stirotex.

Voor toerzeilers?

Ook M-Ropes is recent op de markt gekomen met een eigen variant. De ‘Flyer HMPE’ is een door DSM geproduceerde lijn. Volgens de importeur More Marine ligt de prijs van de Flyer HMPE-lijn hoger dan polyester lijnen, maar lager dan duurdere HMPE-alternatieven en is de lijn ideaal als val of schoot voor wedstrijdzeilers, maar ook voor toerzeilers die net wat meer willen. Over de lijn vertelt More Marine: “Een 12-strengs kern met PU coating zorgt voor een stabiele basis voor een mooie ronde lijn, en de 24-voudige polyester mantel in moderne kleuren is slijtvast en houdt goed in de valstoppers. Door de minimale rek in de val blijft de bolling beter voor in het zeil zitten waardoor de boot bij een windvlaag juist accelereert in plaats van dat hij schuin gaat.”
More Marine HMPE lijn

De Flyer HMPE-lijn van M-Ropes is verkrijgbaar in verschillende kleuren, van 8 tot 12 millimeter.

Veel toerzeilers zullen minder behoefte hebben aan dit soort lijnen met hoogwaardige kenmerken. Voor de meeste toerzeilers is een polyester schootlijn bijvoorbeeld al voldoende. Maar zeilers met hogere eisen, of oudere zeilen, wordt vaak toch aangeraden een lijn met minder rek te kiezen. Ook daarin kan een HMPE-lijn een goede oplossing bieden. Welke HMPE-lijn dat wordt hangt af van je budget.

Resultaten Flyer HMPE

Deze Flyer HMPE-lijn is in het voorjaar van 2020 op de markt gebracht. Omdat de wedstrijden stil hebben gelegen, moeten we resultaten uit het veld nog even afwachten. Maar nu het wedstrijdseizoen langzaamaan toch echt staat te beginnen, hopen we meer te leren over de performance van de Flyer HMPE. Heb jij al ervaring met deze lijn? Laat het ons weten, wij zijn namelijk benieuwd. Reageer onder dit bericht, of stuur een mail naar: redactie@zeilwereld.nl. Disclaimer: Geen enkele partij heeft Zeilwereld betaald voor dit stuk of heeft inzage gehad voorafgaand aan publicatie. More Marine heeft Zeilwereld voorzien van een persbericht over de Flyer HMPE-lijn en adverteert bij Zeilwereld.

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.