Advertentie
Rob Ramsey neemt ons mee in de wereld van de Lithium accu (LifePO4 ofwel LFP). In de afgelopen drie artikelen heeft hij ons kennis laten maken met deze accu, heeft hij het behandelen en laden van de accu besproken en weten we hoe je een LFP accu oplaadt met zowel de dynamo van de motor als met alternatieve laadbronnen. Deze keer gaan we kijken hoe vol de accu eigenlijk is.
Lees terug:
- LifePO4-accu’s; een goed idee of niet?
- Laden van een LifePO4 accu
- LifePO4 accu laden met de dynamo van de motor
- LiFePO4 accu’s laden met alternatieve laadbronnen
Tekst: Rob Ramsey
Hoe vol is mijn accu?
Het is belangrijk om een goed gevoel te hebben bij de ‘state of charge’ van LFP-accu’s. Hoe vol zijn ze nog? Je kunt hierbij de spanning van de lood-accu gebruiken, dan heb je een aardige indicatie. Maar eerder in deze serie gaf ik al aan dat dit niet werkt bij LFP-accus.
Een andere manier om de ‘state of charge’ te bekijken is met het metertje dat telt hoeveel Ampère in- en uit de accu is gegaan. Dit is de Battery Monitor, een soort boekhouder van je accu. Dit metertje laat op basis van de bij installatie aangegeven accucapaciteit hoeveel procent de accu nog heeft.
Dit houdt in: 30 Ampère uit een 150Ah accu betekent dat deze nog voor 80% vol zit. Meestal is het dan aan de gebruiker om te zien dat 50% eigenlijk ‘leeg’ betekent. Er is nogal wat kritiek op deze meters. Dat komt door twee kenmerken van lood-accu’s.
Twee kenmerken van lood-accu’s
- Ten eerste de efficiëntie. Je stopt 100Ah in de accu en haalt er maximaal 90Ah uit. Efficiëntie is dan 90%, dat moet worden ingesteld in de accumeter. Maar er zijn geen twee lood-accu’s met dezelfde efficiëntie, dus soms is het een beetje gissen. Meestal zweeft het rond de 80%.
- Het tweede heet de Peukert getal. Het aantal Ah’s dat de accu terug kan geven is afhankelijk van hoeveel je vraagt. Haal je er gedurende één uur 100A uit, dan zegt Peukert dat er minder uit de accu wordt gehaald dat wanneer er gedurende 100 uur 1A uit wordt gehaald. Hoe harder je zuigt, hoe minder je krijgt. Dat kan veel schelen. Daar moet je accumeter dan mee om kunnen gaan.
De Shunt
Het is om deze twee redenen dat deze meters veelal onbetrouwbaar worden geacht. Er is overigens nog een derde reden: het meten gebeurt met een ‘shunt’, een dingetje dat tussen de min-pool van de accu en de rest van de boot zit. Zo kan de shunt alle in- en uitgaande stroom meten. Maar vaak is er later nog wat bijgekomen in de boot en dat is rechtstreeks op de min-pool gezet. Je raadt het al, de shunt weet daar niets van en neemt dat dus niet mee in de meting. Gevolg: onbetrouwbare weergave.
De grap is, dat een LFP-accu een efficiëntie heeft van 98% of meer en op de keper beschouwd vrijwel geen last heeft van Peukert. De Battery Monitor is dus veel nauwkeuriger dan bij een lood-accu. Velen zeggen: nu wel bruikbaar en ik sluit me daarbij aan.
Installatie LFP-accu aan boord
Ik heb nu alles uitgelegd over de werking en het laden van de accu’s. Volgende keer neem ik jullie mee in het laatste onderdeel: de installatie van de LFP-accu. Hiervoor gebruik ik het voorbeeld van hoe ik dit heb geïnstalleerd op mijn Tosca.
Ben jij benieuwd naar het slotstuk van deze accu serie? Klik dan hier en schrijf je nu in op de nieuwsbrief, je ontvangt dit artikel direct in jouw mailbox!
Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
2 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Aan boord:
2 reacties
-
Mooie serie artikelen over LPF accu’s. Deze laatste over het monitoren van de accu geeft mij helaas geen inzicht in hoe deze te installeren en wat deze dan doet met laadstroom vanuit de dynamo of vanaf de wal. Misschien in een volgend artikel nog wat aandacht aan te besteden?
Mooie serie artikelen over LPF accu’s. Deze laatste over het monitoren van de accu geeft mij helaas geen inzicht in hoe deze te installeren en wat deze dan doet met laadstroom vanuit de dynamo of vanaf de wal. Misschien in een volgend artikel nog wat aandacht aan te besteden?
Beste Frank,
Dit staat inderdaad op de planning in het volgende (en tevens afsluitende) artikel in deze serie! Nog twee weekjes geduld hiervoor.
Vriendelijke groet,
Anke – redactie Zeilwereld