Hoe X-Yachts zichzelf opnieuw uitvond

X-Yachts vaart een nieuwe koers. Mede-oprichter en X-ontwerper Niels Jeppesen heeft de werf verlaten en de werf pakt het helemaal anders aan, maar toch op vertrouwde X-wijze. De XC47 en de XR41 zijn daar de belichaming van.

Door Riemer Witteveen | 05 juni 2024

X-Yachts XC47

Hoe X-Yachts zichzelf opnieuw uitvond

Door Riemer Witteveen | 05 juni 2024

Advertentie

Zeg je drie strepen op de waterlijn, dan zeg je X. Je herkent ze van een afstandje.  Snelle boten met een leuk interieur voor comfortabel verblijf. Of het nu op het wedstrijdveld is, of cruisend langs kustwateren of op het grote wijde zout, X-Yachts zie je overal. 

Door de jaren heen zijn de X’en flink veranderd. Comfort is een grotere rol gaan spelen en net als alle andere boten werden ze groter en groter, moderner en moderner, en uiteraard ook sneller en sneller. Recentelijk is de Deense werf wederom een nieuwe koers gaan varen.

X-Yachts XC47
Is de nieuwe XC47 echt de ultieme ‘blauwwater cruiser’?

Adieu Jeppesen

Die nieuwe koers begon met de geboorte van de XC47. De meest opvallende verandering is misschien dat de ontwerper niet meer Niels Jeppesen is. Jeppesen was mede-oprichter van X-Yachts en zijn naam stond jarenlang vrijwel synoniem aan het merk. Hij verruilde de werf voor Arcona. De Arcona 50 van zijn hand is een te gekke boot, maar lijkt bijzonder veel op zijn X-broertjes en had even goed de XP50 kunnen heten.

Maar X-Yachts haalde de schouders op en ging verder. Er was ineens ruimte voor nieuwe ideeën en zo ontstond de XC47, die ze meteen vermarkten als “mogelijk de beste toerzeiler voor lange afstanden ooit gebouwd”. Een brutale claim, maar de XC47 lijkt zeker een succesnummer te gaan worden. 

X-Yachts XC47
De kuip is ruim. Met alle lijnen naar achter is de boot ook comfortabel shorthanded te varen. En de ergonomie in de kuip is uitstekend.

Vergaarbak aan gave ideeën

Alle mogelijke handigheidjes hebben in de XC47 een plek gekregen. Van een neerklapbare spiegel met geïntegreerd davitssysteem, een comfortabele kuip met handige vakken voor overtollig lijnwerk en stuurstanden aan het eind van de banken, waardoor je ook met goede steun in je rug en je gezicht naar voren lekker kunt zitten. 

Een 47 voeter is natuurlijk geen kleine boot voor de meeste zeilers, toch lijkt het alsof X er op magische wijze nog meer voetjes bij heeft weten te smokkelen. Zowel aan dek, in de kuip als in de kajuit, valt de hoeveelheid (opberg)ruimte op. Binnen is het bijzonder ruim, met zoveel opbergruimte dat je moeite gaat krijgen het allemaal vol te krijgen. En dat zien we niet veel bij moderne cruisers, kastjes in de salon zijn daar vaak minimaal. Verder zien we een bank met rugkussens die je in een comfortabele lounge-positie kunt instellen, een vierkante tafel die twee keer zo groot kan worden door deze uit te klappen en in de achterhutten dubbele kooien die door een extra kussen gemakkelijk om te bouwen zijn naar één groot tweepersoons bed.

Nanno Schuttrups, importeur van X-Yachts in de Benelux is erg enthousiast over de boot: “Als ik met mijn gezin de oceaan over zou steken, zou het deze worden, zonder twijfel. De boot is tot stand gekomen met input en feedback vanuit bestaande XC-eigenaren en ervaren dealers van X-Yachts. Het in-house ontwerpteam is daarmee aan de slag gegaan.”

Wennen

De boot biedt alles wat je op een langere reis zou willen. Maar het ontwerp is niet klassiek X (niet typisch Jeppesen dus) en dat is wennen. Van een afstand springen de grote, donkere ramen met vormpjes meteen in het oog. Schuttrups legt uit waar de uitgerekte hexagonalen vandaan komen: “Als je de ramen naar elkaar toe beweegt, verschijnt de X in de overblijvende ruimte ertussen.” ik moet er even naar zoeken, maar snap uiteindelijk wat hij bedoelt.

X-Yachts XC47 Interieur
Het typische vormpje komt overal terug, ook bij de ramen in de romp. Eronder de rugleuning in de luie ‘chill’ stand.

Het uitgerekte hexagonale vormpje komt overal terug in het ontwerp. Van handgrepen tot ramen, de vorm brengt iets zachts mee naar het voor de rest stoere uiterlijk van een typische performance cruiser. Ik hoop dat ik het zo mag zeggen, maar de mannelijke boot krijgt er een welkome vrouwelijke touch door. Zelfs de drie strepen op de waterlijn die de X-en zo herkenbaar maken zie je terug in veel van het houtwerk. Deze boot schreeuwt X, maar met een stem die je niet bij X zou verwachten. 

Nog nieuwer: Racing

Jaren geleden ging X al naar drie lijnen toe, de XC cruising-lijn met een nadruk op comfort, en de XP performance lijn met de nadruk op prestaties en daar tussenin de Pure X lijn. Gewoon een alles-in-één X gebouwd voor snelheid en comfort. De komende jaren zal de XP-lijn vervangen worden door de Racing-lijn, de XR.. Daarnaast blijven de XC en de Pure X-lijnen bestaan, maar ontstaat er dus wel een groter onderscheid tussen de cruisers en de racers. De eerste XR, de XR41 is net aangekondigd, al zullen we deze pas in 2025 kunnen bewonderen.

X-Yachts XR41
Een render van de aanstaande XR41.

Uit de renders valt op te maken dat dit een hele andere boot is dan een X zoals we die van de afgelopen jaren kennen. Dit is een pure racer, waarbij er wel wat comfort te vinden is onderdeks, maar je geen poespas en een hoop luxe moet verwachten. Door de lijnen van de boeg,  doet de XR41 zelfs een beetje aan de ClubSwan 36 denken, wat ook niet bepaald een langzaam beestje is. De achterkant is breed en open. De kimmen achter zijn niet scherp, maar krullen voor de spiegel flink omhoog. Op de waterlijn is de boot achterin nog vrij smal en dat is weer gunstig voor de rating.

Erfgoed

Het blijft zeer zeker een X en dat betekent ook bij de XR41 dat er gebruik wordt gemaakt van een stalen kielmatrix die onderin de romp wordt geplaatst voor kiel en mast in een subframe van glasvezel en carbon. Dat frame is weer verlijmd en gelamineerd aan de romp en de diverse schotten aan boord. Verder zal de XR41 middels vacuüminjectie uit epoxy worden gebouwd, waarbij de romp op meerdere plekken versterkt wordt met koolstofvezels. 

Het doel van de XR41 is volgens X-Yachts “een wedstrijdwinnend model te maken die het ‘racing erfgoed’ van X-Yachts weer eer aan moet doen.” Klaar voor de wereldkampioenschappen ORCi. Maar ook voor shorthanded bemanning zou de boot geschikt moeten zijn, evenals de toerder die wel van snelle boten houdt. De standaardprijs is niet mis, maar lijkt tegelijkertijd ook weer bijzonder schappelijk voor een racer van deze maat mét carbon mast. Heb je nog €477.950 branden in je zak? En ja, dat is inclusief de btw. 

X-Yachts XR41
Op BOOT Düsseldorf 2025 zal de XR41 aan het grote publiek worden gepresenteerd.

What’s Next?

Ze zitten in Denemarken niet stil en de komende jaren zullen er meerdere nieuwe X-Yachts worden ontworpen. De ontwerpfilosofie van de XC47 is volgens Nanno Schuttrups moeilijk te vertalen naar een kleinere boot. Schuttrups:  “Dit concept vertaalt zich daarentegen prima naar een grotere boot. Ik zie zo een nieuwe 51-voeter of 52-voeter voor me binnen dit nieuwere XC-ontwerp.”

De XR41 zal op den duur vast gezelschap krijgen in de XR-lijn, maar we moeten eerst nog wat maandjes wachten voordat we de XR41 in het echt kunnen aanschouwen.

Disclaimer: Dit artikel is tot stand gekomen na een bezoek aan de XC47 op initiatief van Zeilwereld zelf. X-Yachts heeft niet betaald voor deze content en er zijn geen afspraken gemaakt omtrent de inhoud.

Beeld: X-Yachts

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.