Hoeveel drijfvermogen heb je nodig: 170N of 275N?

Kun je nu beter een reddingsvest van 170N dragen, of is een vest met een drijfvermogen van 275N toch de betere keuze? Na een gesprek met Myles Uren van Spinlock begrepen we de verschillen beter.

Door Riemer Witteveen | 30 juni 2021

Drijfvermogen Newton 175N 275N

Hoeveel drijfvermogen heb je nodig: 170N of 275N?

Door Riemer Witteveen | 30 juni 2021

Advertentie

Dit artikel is geschreven over het drijfvermogen van reddingsvesten in het algemeen. Het artikel is niet geschreven om een specifiek merk uit te lichten en dat wat gezegd is, is in principe op alle reddingsvesten van toepassing.

Meer is altijd beter toch? Zowel tussen de digitale zeilers op Facebook als rond het water, bevind ik me regelmatig in een discussie over wat nou het beste is; een reddingsvest van 170N of 275N. Ik hoor dan vaak dat 275N de beste keus is als je op zee zeilt of met je complete zeilkloffie en laarzen aan. Klopt dat eigenlijk wel? De KNRM zegt het volgende:

275 Newton voor iedereen
Het is een misverstand dat de benodigde reddingsvestcapaciteit zou afhangen van uw lichaamsgewicht. Het drijfvermogen van de gedragen kleding is bepalend voor de draaikracht. De capaciteit van een reddingvest wordt uitgedrukt in Newton, waarbij 10 Newton gelijk staat aan 1 kilo drijfvermogen. Heeft u al een reddingvest, dan kunt u nazien wat hiervan de capaciteit is. Vaak hebben reddingvesten een capaciteit van 150N. Dit vermogen is prima zolang uw kleding geen lucht vasthoudt. Veel moderne zeilkleding is tegenwoordig waterdicht en kan bij manchetten of tailleband goed worden afgesloten. Dat kan uw zeilpak zijn maar ook lichtere kleding. Daardoor kan er gemakkelijk lucht in uw kleding opgesloten raken en hebt u meer draaikracht nodig om op uw rug te draaien. Voor dit soort omstandigheden wordt dan ook voor de watersporter een reddingvest van 275N aanbevolen
. (Bron)

Ook ik was altijd in de veronderstelling dat ik op zee, met een zeilpak en zeillaarzen aan, er verstandig aan deed om een 275N-vest te dragen. Tijdens de Volvo Ocean Race van 2017-2018 veranderde mijn perspectief. Het merk Spinlock had een vest voor de zeilers ontwikkeld en dit vest was géén 275N-vest, maar had een vrij ‘doorsnee’ drijfvermogen van 170N. Ik vroeg mezelf af of dat wel genoeg is voor de zware omstandigheden in de Zuidelijke Oceaan. Maar waarom zou ik twijfelen aan het oordeel van de zeilers en een reddingsvestenproducent?

Reddingsvest drijfvermogen
De auteur van dit artikel ‘draagt’ hier een vest van 190N.

Expert aan het woord

Ik bel met Myles Uren, productmanager en -ontwikkelaar bij Spinlock, om opgehelderd te krijgen hoe het nu precies zit. Uren windt er geen doekjes omheen: “Een reddingsvest gaat je niet redden. Je wint tijd door er een te dragen en het is wat je met je reddingsvest om in het water kan doen wat bepaalt of je het overleeft of niet. Denk daarbij aan in een reddingsvlot klimmen, of bij iets of iemand anders kunnen komen. Het comfort van een reddingsvest en de vorm is minstens zo belangrijk.”

Dat je bewegingsvrijheid behoorlijk wordt beperkt door een reddingsvest wist ik. Gelukkig heb ik zelf nooit in een vlot hoeven klimmen, maar na het lezen van enkele artikelen van ervaringsdeskundigen begreep ik dat dit met een vest van 170N al geen pretje is. Uren vertelt verder: “Een reddingsvest met veel drijfvermogen gaat je niet per se helpen met handelingen in het water. De grote long (het opgeblazen gedeelte, red.) is dusdanig flink dat je ook vrijwel niets meer kunt zien om je heen en voor de kleinere zeilers is zo’n vest dan helemaal geen pretje. Bovendien pas je niet met z’n allen in een vlot met een opgeblazen 275N-vest om. Dit soort dingen hebben we geleerd door survivaltrainingen met Volvo-zeilers.”

Wil je dus een vlot in met een 275N-vest, dan is de kans groot dat je het vest eerst wat leeg zult moeten laten lopen om wat te kunnen zien en te kunnen bewegen. Het drijfvermogen neemt daarbij af en de grote, halflege long werkt dan meer tegen dan mee. Drijf je juist langer op het water, zonder dat je een vlot in kan, dan kan een 275N-vest je lijf onprettig omhoogduwen, waardoor er een knik ontstaat in je rug.

Survivaltraining met Team AkzoNobel voorafgaand aan de Volvo Ocean Race 2017-2018

Een stap terug: Drijfvermogen

Laten we eerst een stap terugnemen om te kijken wat dat drijfvermogen nu eigenlijk inhoudt:

Vesten worden doorgaans in vier categorieën geplaatst: 50N, 100N, 150N en 275N. De eerste twee categorieën zie je nauwelijks op open water, al is het in het wedstrijdcircuit nog wel gebruikelijk om een zwemvest van 50N te dragen. Deze houdt je kin niet boven water, maar helpt je wel met drijven. De serieuzere reddingsvesten zijn er veelal in een normale uitvoering van tussen de 150 en 190 Newton en in een zwaardere uitvoering van 275 tot wel 300 Newton.

De hoeveelheid Newtons zegt iets over de opwaartse kracht. Één Newton staat gelijk aan ongeveer 100 gram opwaartse kracht. Een reddingsvest van 170N biedt dan ook iets meer dan 17 kilogram opwaartse kracht. Een reddingsvest van 275N biedt zo’n 28 kilogram aan opwaartse kracht. Een groot verschil, zo lijkt het. Toch blijkt dit in de praktijk mee te vallen. Myles Uren geeft aan dat een vest van 170N je hoofd zo’n 10 centimeter boven het wateroppervlakte houdt en dat dit bij een vest van 275N maar 12 centimeter is. Uren: “In geen van beide gevallen zit je lekker hoog en droog.”

Hallberg Rassy - Morgane of Sark - staande mast route - Zeilwereld
Stel je reddingsvest goed af, ook bij het aan of uittrekken van verschillende lagen

Omdraaien

Maar waarom zou je dan wel een vest van 275N willen hebben? De KNRM gaf het al even aan dat dit voornamelijk met het omdraaien te maken heeft. Als je zeilpak vol lucht zit en je valt met je hoofd naar beneden in het water, dan kan het even duren voordat je op je rug ligt en je vrij kan ademen. Met een vest van 275N gaat dit draaien wat sneller. Volgens Uren is daar het meeste ook wel mee gezegd: “Er is geen garantie dat een reddingsvest je omdraait. Ik heb bij zowel 170N als 275N mensen niet zien omdraaien. Veel van de testen gebeuren op vlak water, waarbij iemand met z’n armen gespreid voorover het water raakt. Als je overboord gaat is de kans dat dat zo gecontroleerd en ‘head first‘ gebeurt vrij klein. Je kunt doorgaans zelf ook nog helpen met het omdraaien. Als je bewusteloos overboord gaat, heb je sowieso een groot probleem.”

Wist je dat…
Voorkeur voor bepaald Drijfvermogen verschilt per land
Bij Nederlanders staat veiligheid op het water hoog in het vaandel. In de afgelopen jaren is drijfvermogen bijna gelijk komen te staan met veiligheid, onder het mom van ‘meer is beter’. Myles Uren ziet dat ook terug in de cijfers vertelt hij. Verreweg de meeste 275N-vesten worden verkocht in Nederland en Duitsland. In Amerika gaan ze juist de andere kant op, daar winnen vesten met een drijfvermogen van 100N aan populariteit.

Carolijn Brouwer Reddingsvest Volvo
Reddingsvesten zijn in hevige omstandigheden bij de oceaanraces inmiddels meer regel dan uitzondering geworden. Foto: Martin Keruzore/Volvo AB

Risico beperken

Waar het uiteindelijk om draait, vertelt Myles Uren, is het verminderen van risico’s, niet zozeer de hoeveelheid drijfvermogen. “Het beste vest is het vest dat je draagt en dat je niet belemmert tijdens het zeilen. En slecht zittend vest kan een leuke zeildag zomaar vergallen.” Ook bij de Volvo-zeilers (nu Ocean Race-zeilers) speelt comfort een grote rol. Reddingsvesten waren niet altijd even gebruikelijk in de oceaanraces en voor de afgelopen editie is er met de zeilers een reddingsvestvest ontwikkeld. Na veel testen bleef er een vest met een drijfvermogen van 170 Newton over. Het moest lekker zitten tijdens een lange wacht, maar ook als je keihard aan het grinden bent op de lier. Uren: “Een reddingsvest moet goed zitten. Dus als een grote kerel of vrouw een 275N-vest comfortabel vindt zitten, dan is dat natuurlijk helemaal prima.”

Maar, vervolgt Uren, “Het is een illusie dat meer beter is. Wat telt is het juiste product voor de omstandigheden en zeiler. We zouden ons meer moeten focussen op toevoegingen zoals lampjes, sprayhoods en een bijvoorbeeld een PLB. Daar beperk je risico’s mee. De meeste ongelukken gebeuren met mensen die géén vest dragen, niet met mensen die een 170N-vest dragen in plaats van 275N.”

Conclusie

Voor verreweg de meeste zeilers zal een ‘standaard’ reddingsvest met een drijfvermogen van 170 Newton (of 150/165/180/190N) volstaan. Laat je bij een winkel wel goed voorlichten over de pasvorm en toevoegingen aan het vest en vergeet daarbij niet te vermelden waar je gaat varen en onder wat voor omstandigheden. Zeil je nooit ‘s nachts en alleen op het binnenwater? Dan is een lampje niet per se nodig. Op zee is het juist een must. Zo moet je ook kijken naar een kruisband, een PLB, een sprayhood, enzovoorts.

Volgens de KNRM draagt slechts 30% van de watersporters consequent een reddingsvest en verdrinken er meer dan 100 mensen per jaar in ons land (bron). Het belangrijkste is dus: Een vest is beter dan géén vest.

Lees ook:

Disclaimer:
Zonder de hulp van Myles Uren was het niet mogelijk om dit artikel te schrijven. Uren werkt voor Spinlock, een bekende fabrikant van reddingsvesten. Zeilwereld heeft geen commerciële afspraken gemaakt met Spinlock. Uren heeft ons vrijwillig te woord gestaan.

Omslagfoto: Yann Riou / Volvo Ocean Race
Met dank aan: Myles Uren

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.