Advertentie
Jonathan en Nancy vertrekken in de zomer van 2022 op wereldreis. Hun boot is een een prachtige Jeanneau Sun Odyssey 45.2, genaamd Asylum. Alle liefde steken ze in de boot om ervoor te zorgen dat ze erop kunnen wonen, en er een wereldreis mee kunnen maken. De naaimachine van Nancy heeft geen geheimen meer voor haar. Een buiskap laten maken? Nee hoor, gewoon zelf de buiskap maken. Jonathan heeft zichzelf omgeschoold tot klusjesman en elektricien. Als je zelf een badkamer en een keuken kan installeren, dan kan je toch ook wel je eigen systemen vervangen aan boord?
Maar waar begin je als je voor het eerst gaat klussen aan een boot? Deze vraag is niet ingewikkeld voor Jonathan. “Alles wat je moet weten staat online. Op de steigers lopen genoeg andere mensen rond die overal verstand van hebben.” Zo gezegd, zo gedaan. Jonathan vertelt meer over de klussen die hij zelf heeft gedaan om hun boot klaar te maken voor een wereldreis, en de lessen die hij ervan heeft geleerd.
Nancy en Jonathan vertelden in een vorig artikel over de zoektocht naar hun droomboot.
Lage drempel
Het internet bevat een schat aan informatie en afkijken bij anderen is makkelijker dan ooit vertelt Jonathan. “Je kunt op YouTube instructies volgen voor het installeren van zonnepanelen tot het vervangen van elektra. Alles is al een keer door iemand anders gedaan, en gefilmd. De drempel om iets zelf te doen is dus veel lager. Als je durft om fouten te maken, hoef je bijna geen enkele boot-klus meer uit handen te geven. Het kost misschien wel vier keer zo lang, maar het scheelt een boel centen.”
“Er zijn nu zelden dingen die ik niet zelf zou doen.” – Jonathan
Beetje bij beetje wordt Asylum na aanschaf aangepakt. Eerst moet het onderwaterschip eraan geloven. “Ik heb gelijk geleerd hoe belangrijk het is om een schuurmachine te gebruiken met een anti-trilling systeem”, vertelt Jonathan. “Alle trillingen zijn slecht voor je handen en als je niet oppast is de schade permanent. Als je iets groots gaat doen loont het om een goed apparaat te kopen. Het is iets duurder, maar een stuk gezonder. De romp schuren kost dagen aan werk. In de bouw gebruiken ze ook bepaalde machines waar ze dag in dag uit mee werken.”
Jeanneau community
“We hebben deze boot gekozen voor de ruimte aan boord. Daarnaast is ze ook sterk gebouwd en zeer zeewaardig,” vertelt Jonathan. Online valt er ook een hoop te vinden over het type boot zelf. “Tijdens de zoektocht naar onze droom-boot zijn we lid geworden van alle eigenaars groepen die er zijn van de boten waar we gingen kijken,” vervolgt Jonathan. “Ons model is 2,5 duizend keer geproduceerd. Er is dus ontzettend veel te vinden over iedere centimeter van deze boten. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden! Jeanneau heeft bijvoorbeeld een grote community op Facebook. Eenmaal toegelaten stelden we gewoon de vraag: ‘waar moet ik op letten als we deze boot kopen?’ Een bekend euvel is het blok hout onder de mastvoet. Daar gaan ook kabels doorheen voor de elektronica in de mast. Op den duur gaat het lekken en wordt het hout zacht en dan zakt je mastvoet weg. Dat moesten wij ook vervangen. Op dezelfde Facebookpagina stond een handleiding over hoe je deze vervangt.”
Chemische bende
Onder zeilers is het C-woord voer voor discussie. Jonathan was er snel uit. “We hebben Coppercoat aangebracht zodat we niet om het jaar de boot uit het water hoeven te halen. Er zat eerst een dikke laag anti fouling onder, en wat er af kwam leek meer op chemische bende. Er is discussie of Coppercoat wel mag in Nederland, maar het houdt ruim 10 jaar stand, wat mij beter lijkt dan om het jaar liters aan giftige zelfslijpende anti-fouling in het milieu te introduceren. Ik heb mijn keuze gebaseerd op ervaringen van anderen en enorm veel forums.”
Bij het onderwaterschip hoort natuurlijk ook de schroef. Die krijgt een flinke revisie. “Het lijkt spannend als je dit voor het eerst doet, maar de fabrikant van onze vaanstaande schroef heeft gewoon een handleiding op YouTube staan.” Volg de stappen en je komt er wel, zegt Jonathan. “Er zijn nu zelden dingen die ik niet zelf zou doen. Het enige werk dat ik nog uit handen geef is het lassen. Lassen is een kunst en kan je niet even leren.”
Spaghetti
Asylum is een boot van 20 jaar oud. Verschillende vorige eigenaren doen verschillende klussen en bouwen voort op elkaars werk. Niet altijd naar Jonathans tevredenheid. “Trek een paneel voor de bedrading weg en je treft een grote berg spaghetti. Bij ons waren de normale stopcontacten aangelegd met de bedrading voor een normaal huis, met massieve kern. Dat mag absoluut niet. Dit is heel gevaarlijk! Elektra is wel spannend, maar ook daarvoor is er een prachtig YouTube kanaal van een elektricien. Op Pacific Yacht Systems vind je een hele basis cursus elektra aanleggen. Het helpt om je boot van binnen en buiten zelf te kennen. Ik weet nu precies waar alles zit en hoe het hoort.”
Het is niet verrassend dat Jonathan ook zonnepanelen installeert. “Ze geven enorm veel vrijheid als je op een boot woont. We hebben in Lissabon ruim een maand voor anker gelegen. Nooit hebben we ons zorgen hoeven maken over stroom.” Ook hiervoor maakte Jonathan gebruik van een handleiding op YouTube.
Slangenmens
Als de dieselkachel ermee uitscheidt staat Jonathan al te popelen om het ding uit elkaar te halen, op zoek naar de oorzaak. Jonathan: “Bij het demonteren kwam ik erachter dat de uitlaat bijna uit elkaar viel, en bijna de helft van de uitlaatgassen terug de boot in stoot. Een gevaarlijke situatie! Dit is nog een scenario waarin het goed is om je boot te kennen, en om een slangenmens te zijn. Ik ben gelukkig lenig en kort! Dus ik pas in alle hoeken van de boot.”
Het loont echt om een beetje rond te shoppen voor producten, zolang je geen haast hebt. Het scheelt enorm veel geld – Jonathan
Alles zelf doen kost wel tijd en vaak aanzienlijk meer tijd dan als je de klussen laat doen door een werf. COVID-19 bracht een hoop ongeluk, maar ook tijd, vertelt Jonathan. “Wij hadden het voordeel van de COVID-tijd toen we onze boot kochten. Klussen werd een uitstapje. Rond kerst heb ik aan de onderkant van de boot zitten schuren. We mochten toch niemand bezoeken.”
Shoppen in China
Zonder haast kun je vaak voor weinig her en der je uitrusting bij elkaar sprokkelen, weten ook Nancy en Jonathan. “Onze lithium accu’s komen uit een groothandel in China, de wasmachine komt uit Korea, de watermaker van Marktplaats en onze lijnen uit Duitse webwinkels. Het loont echt om een beetje rond te shoppen voor producten, zolang je geen haast hebt. Het scheelt enorm veel geld.”
“Het is echter niet alsof het altijd goed of gemakkelijk gaat. Je wil niet weten hoe vaak ik terug moest naar een watersportwinkel omdat ik dan net het ene boutje niet had (of net overboord had laten vallen), of naar de bouwmarkt voor de juiste diameter gatenzaag. Je moet het ook kunnen hebben als je per ongeluk een beker epoxy omstoot over het dek, of een gat net verkeerd boort en opnieuw moet vullen. Fouten horen erbij maar kosten gelukkig meestal alleen maar tijd. De voldoening van het zelf kunnen maakt het alles gelukkig waard.”
De beste raad? Voorraad
“Wij hebben heel veel reserve onderdelen. Een dynamo, startmotor, filters, aandrijfriemen, en kabels voor de stuurrichting. Dat laatste moet precies op maat. Het kost niet veel om te laten maken. Maar als het kapot gaat op zee ben je nergens.”
Binnenkort lees je meer over hun wereldreis dus ver. Waar zijn ze al geweest, en hoe bevalt het leven aan boord? Je kan ze ook alvast volgen op de Instagram van SV Asylum.
Lees ook:
Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
2 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Aan boord:
2 reacties
-
Mooi verhaal, ben wel benieuwd naar de duitse webshop voor lijnen 😉
Mark
-
Hoi Mark,
Geen idee of linken is toegestaan maar hier halen we onze lijnen vandaan: https://www.fockschot-shop.de/de/fallen-schoten
Ze hebben ongeveer de hele Liros catalogus.
Groeten,
Jonathan
-
Mooi verhaal, ben wel benieuwd naar de duitse webshop voor lijnen 😉
Mark
Hoi Mark,
Geen idee of linken is toegestaan maar hier halen we onze lijnen vandaan: https://www.fockschot-shop.de/de/fallen-schoten
Ze hebben ongeveer de hele Liros catalogus.
Groeten,
Jonathan