De kracht van dromen

Dat er vaak meer voorbereiding in je droomreis zit dan verwacht, daar komt de familie Jürgens ook achter. Ze hebben mooie dromen, maar hebben hier wel de juiste accu's voor nodig. Terwijl de familie oplaadt op de witte stranden op Panama, krijgt hun catamaran ook een aardige upgrade.

Door Redactie | 05 april 2022

De kracht van dromen met LE300 lithium accu

De kracht van dromen

Door Redactie | 05 april 2022

Advertentie

De Duitse familie Jürgens heeft een sabbatical jaar genomen en besteed deze vrije tijd op zee. Na de eerste mooie maar uitdagende maanden hebben ze veel geleerd over zeilen, over zichzelf en over hoe je de accu’s van je boot het beste oplaadt voor de ambitieuze reisplannen die de familie nastreeft. Een verhaal over groei.

Zeilen betekent avontuur. Het vraagt een groot aanpassingsvermogen, zowel mentaal, emotioneel als technisch. Misschien zelfs nog meer wanneer je de blauwe wateren bezeilt. Deze les leerde Kay Jürgens samen met zijn vrouw en hun twee dochters van 5 en 13 jaar oud.

De familie woont en leeft een jaar lang op hun catamaran Indigo Moon. “Tijdens de zomervakantie van 2020 hebben mijn vrouw en ik het boek: Sabbatical at sea: A family sets sail gelezen”, vertelt Kay. “Na het lezen van dit boek, bleef dit idee in ons hoofd zitten. We zeiden tegen elkaar: ‘het is nu of nooit!’” Zogezegd, zo gedaan.

Indigo Moon, wonen en leven op een catamaran
Indigo Moon, het huis van de familie Jürgens voor een jaar

Voorbereiden op het grote avontuur

In 2021 begon hun reis in Aruba. Indigo Moon was daarheen gebracht door een ervaren solozeiler. Maar voordat de Jürgens zeil konden zetten, stonden er nog de nodige aanpassingen op hun wensenlijst. “Onze generator stond eerder altijd drie tot vier uur per dag aan. Het geluid hiervan zorgde steeds voor extra stress. Het maakte de thuisscholing van onze kinderen extra moeilijk en het verkort de levensduur van de generator zelf ook nog eens flink.”

De eerste aanpassingen die ze deden, betrof dan ook de batterijcapaciteit. Ze installeerden zes modules van de LE300 Smart Battery System op Indigo Moon. Deze Duitse lithium-extensie functioneert in combinatie met het bestaande loodzuur systeem. De plug & play oplossing hadden ze in enkele minuten geïnstalleerd. Met 25Ah per module kreeg de familie nu een extra 150 bruikbare Ah aan boord. Dit verminderde het gebruik van de generator tot één of twee uur, iedere drie dagen. Ze zijn klaar voor vertrek.

LE300 lithium accu van BOS-systeem
De 18 modules van de LE300 lithium accu van het BOS-systeem

Eerste stop Santa Marta

De familie vertrekt naar Santa Marta in Colombia. Het is een route die iedereen hen had afgeraden te nemen. Dankzij een goede voorbereiding en genoeg geduld om te wachten op goed weer, slagen ze in de vuurdoop. De lange tocht van 270 mijl omschrijft Kay als ‘fantastisch, geweldig en, in de breedste zin van het woord, ontroerend’.

Verrast zijn ze wanneer ze arriveren in Santa Marta. Een klein stadje met witte huizen, zoet watermeloensap en een prachtige kustlijn. Na de eerste dagen op open water nemen ze de tijd te reflecteren op hun ervaringen en om de volgende stappen te plannen. “In eerste instantie hadden we ons, stoutmoedig en ietwat naïef, ingeschreven voor de Atlantic Rally for Cruisers (ARC) 2021. Een maand nadat we Indigo Moon hadden gekocht, werd de rally geannuleerd vanwege de pandemie. We probeerden er het beste van te maken, zoals zeilers altijd doen, en zeiden: ‘laten we kijken hoever we komen in deze onstuimige tijden’.”

Nog meer kracht

Het was in Santa Marta waar Kay meer technische apparatuur bestelde voor Indigo Moon. Hierbij zaten ook twee Victron Multiplus, twee 90Ah loodzuurbatterijen en nog eens twaalf lithium-modules.

Kay en zijn familie leerden snel over laadapparatuur. “Ideaal gezien moet de capaciteit van het lithium deel corresponderen met de nachtelijke consumptie tijdens het varen. Denk aan de koelkast, verlichting, de plotter, stuurautomaat, laptops, opladers en de radio. We hadden hier eerst veel te licht over nagedacht, maar dankzij een simpele en ongecompliceerde upgrade optie van de LE300 lithium accu, konden we het systeem makkelijk achteraf nog inbouwen. Lithium moet de dagelijkse cycli van de stroom regelen, de loodzuur batterij is dan de goedkopere back-up.”

Bekabeling BOS-systeem LE300 lithium accu
De bekabeling van het systeem

Aangezien de LE300 schaalbaar is, kan er altijd meer capaciteit worden toegevoegd, afhankelijk van ieders individuele behoeften. Dit kan gaan van een enkele module, tot één van 24 onderdelen. De modulariteit van het systeem zorgt voor veel veiligheid. Als er eentje uitvalt, blijven de anderen (inclusief de loodzuurbatterij) werken. Door de oplaadtechnologie voor de loodzuurbatterijen te behouden, blijven reparaties, overal ter wereld, eenvoudig. Dit maakt het vooral, maar natuurlijk niet alleen, handig voor vertrekkers.

Omdat je de stroom voornamelijk put uit de lithium-modules, en de loodzuurbatterij volledig opgeladen laat, verleng je de levensduur tot wel tien jaar. Wanneer je de lithium module toch een keer volledig ontlaadt, dan treedt de loodzuur batterij in werking om te ondersteunen. Daardoor is het niet nodig je huidige installatie aan boord aan te passen.

“Voor wie waarde hecht aan het behouden van de huidige elektronica aan boord, is het BOS-systeem een ware traktatie. Of je nu op een lange reis bent of dichtbij huis blijft. Door de eenvoudige montage blijft de installatie overzichtelijk en minder foutgevoelig. Daarbij wordt de levensduur van pas gekochte conventionele batterijen verlengd dankzij de schaalbaarheid en aanpassing van het BOS-Systeem. Deze breidt de lithiumcapaciteit langzaam en kosteneffectief uit. Deze oplossing geeft gemoedsrust, en dat is precies wat zeilers zoeken”, geeft Kay aan.

Panama, een zeilersdroom
Genieten van witte stranden, blauw water en verse kokosoten

Panama – een zeilersdroom

Terwijl ze wachten tot de technische apparatuur arriveert, zeilt de familie Jürgens naar Panama. Ze stoppen eerst nog in San Blas, ook wel bekend om zijn inheemse naam Kuna Yala. Er zijn in totaal 378 eilandjes in deze archipel, verspreid in een gebied van zo’n 100 vierkante mijl.

Hier leeft de familie dagelijks in een paradijs. Het warme zand onder hun voeten en de dieptes van het kristalblauwe water is een aangename verandering van het rondtrekkende leven op zee. Uiteindelijk blijft de familie een hele maand om te genieten van de Caribische sfeer en de adembenemende zonsondergangen.

Zonsondergang Panama
Adembenemened…

Het volgende hoogtepunt volgt niet lang na vertrek. De passage door het Panama Kanaal fascineert het hele gezin vanwege de historie en technische vernuft. Ze voelen zich hierna nog zo goedgemutst, dat ze direct doorzeilen naar Islas las Perlas ten westen van Panama-stad. Het eiland ligt nog verder afgelegen dan San Blas, maar heeft zelfs een nog positievere sfeer. Gelukkige tijden voor de familie, hoewel het niet altijd makkelijk is.

Twee avonturen in een keer

Het zijn niet alleen de prachtige landschappen die een blijvende indruk achterlaten, het zijn juist ook de ervaringen als familie op dit avontuur. “Samenwonen en leven op de kleine ruimte van een schip werkt als een katalysator. Het intensiveert alle emoties en eerdere, soms onderdrukte, conflicten komen er ineens heel duidelijk uit. Je moet echt wel goed met elkaar kunnen opschieten en een onvoorwaardelijk vertrouwen hebben in elkaar voordat je samen aan zo’n avontuur begint. Je moet je gezond verstand blijven gebruiken, en soms een ijzeren wil hebben om vol te houden en compromissen te sluiten.”

Samen zeilen zoals de Jürgens familie doet, is een uitdaging. Je kunt niets tot in detail plannen, zelfs niet met de beste voorbereiding. Maar de reis naar jezelf is de meest ingrijpend van allemaal. Kay is vooral heel dankbaar dat zijn kinderen dit mogen ervaren. Volgens hem is dit een geweldige oefening en voorbereiding op de rest van je leven.

De familie Jürgens met hun LE300 lithium accu
De familie Jürgens

De volgende grote stap

Op dit moment zijn Kay en zijn familie in Panama City zich aan het voorbereiden op de volgende grote stap. Hun volgende bestemming is de Isles Gambier in Frans-Polynesië, zo’n 1000 mijl zuidoost van Tahiti. Op deze reis steken ze de halve Pacific over, een reis die een gedegen voorbereiding vereist.

Gelukkig is de nieuwe technische apparatuur intussen gearriveerd en begint Kay met het installeren van de LE300 modules. “Tot voor kort keek ik in de ochtend als eerste naar de voltage van de batterijen. Nu kan ik me focussen op het bereiden van een goed ontbijt na het opstaan”, lacht Kay.

monitoren LE300 lithium accu
Het monitoren van de loodzuurbatterij en de LE300 lithium accu

Het feit dat het systeem de bootelektronica beschermt tegen bliksem, geeft het extra veiligheid op de open oceaan. “Tussen Cartagena en Panama hebben we vijf zeilers ontmoet van wie het elektronisch systeem was verwoest door bliksem. Dankzij het behouden van een lood batterij in ons systeem, zorgt ook een blikseminslag er niet voor dat het systeem compleet platligt.”

Ze zijn bijna gereed voor vertrek. In de kracht van hun dromen, en de 450Ah bruikbare lithiumcapaciteit aan boord. We wensen de familie Jürgens veel geluk en een goede reis!

Familie Jürgens in Cartagena
Gearriveerd in Cartagena

Meer informatie over het BOS-syteem?

Ook geinteresseerd in het aanschaffen van een systeem zoals de familie Jürgens aan boord heeft? Op de website van BOS-ag vind je alle informatie over de LE300 lithium accu, het batterij management systeem en verdere technische data.

Disclaimer: Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BOS-ag.
Foto’s afkomstig uit het archief van de familie Jürgens en van BOS-ag

Meer lezen over LFP-accu’s: Lees de artikel serie van Rob Ramsey

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.