Advertentie
Wie wel eens in de haven van Scheveningen komt, heeft hem wellicht wel eens zien liggen. Lugduyn, een hele mooie klassieke gaffelkotter, een vroege Koopmans. Merlijn van den Akker is de trotse eigenaar. Regelmatig is hij aan boord te vinden voor allerlei klussen, maar zelf zeilen doet hij ook veel. Hij houdt van lekker rondtoeren en een wedstrijd op zijn tijd. Hoewel er aan boord altijd genoeg te doen is, doet hij het met een enorme lach op zijn gezicht. Tijd om Merlijn van den Akker in de spotlight te zetten!
Wanneer ben je begonnen met zeilen?
Al best vroeg. Mijn ouders hadden een Lelievlet van 7,50 meter, en daar stond mijn box in de kuip, zo gingen we over de Reeuwijkse plassen. En later als kind deed ik al allerlei watersporten. Van windsurfen, nog zo’n deur met een kinderzeiltje erop, tot kanoën in de kano’s die mijn vader zelf had gebouwd.
Als puber huurde ik wel eens wat op de Kaag met vrienden, maar ik heb het zeilen pas echt weer opgepakt toen mijn vader en zijn vriendin ongeveer 10 jaar terug, in Friesland, een huis aan het water kochten. Op maandag kregen ze de sleutel, die woensdag kwam ik er kijken en toen keken we elkaar aan en zeiden tegelijk; ‘nu moet er ook weer een bootje komen!’
Die vrijdag kochten we een Oostzeejol van 17 voet, die meteen de stalling inging voor de winter. Al gauw kwamen we erachter dat m’n pa toch iets groters wilde, maar ondiep genoeg voor Friesland, en met een binnenboordmotor, dat werd een Midget 20.
Ik heb de jol nog een jaar gehad en ging ook een maatje groter. Dit werd een Sturgeon 22, een opknapper en leuke boot. Vooral achteruit varen was een uitdaging. De Steur werd opgevolgd door een Haai 33, weer een klassieke langkieler, een s-spant deze keer. Deze heeft plaats gemaakt voor m’n huidige boot, weer een s-spant langkieler!
Wat is dat toch met die langkielers he? Tsja, ik houd ervan niet de makkelijkste weg te kiezen, en mijn omgeving de stuipen op het lijf te jagen als ik weer eens achteruit moet en moet manoeuvreren, vraag maar na in de haven! Ik hou heel erg van klassiek en een rustig vaargedrag.
Wat voor boot heb je en is dit jouw droomboot?
Ik heb nu Lugduyn een vroege Koopmans. Het is een twee master gaffelkotter met stalen romp en houten masten. Er is altijd genoeg te doen, dus ik hoef me nooit meer te vervelen, zowel met het zeilen niet als met het onderhouden.
Ik zocht een boot om mee te varen en om het hele jaar rond veel op te kunnen vertoeven. Eerst dacht ik aan een ct 41 of iets vergelijkbaars, maar toen ik de Lugduyn zag was ik meteen verliefd! Ik heb een voorliefde voor klassieke lijnen en traditioneel varen, en dit schip heeft het allemaal!
Wat is je lievelingsplekje aan boord?
In de salon is een hoekje waar je echt heel lekker kunt hangen, alleen of met z’n tweeën. Dat is wel de lekkerste plek denk ik, vrienden en kennissen weten dat ook dus als er visite is dan is die plek meteen bezet.
Wat is de mooiste bestemming waar je bent geweest?
Met dit schip heb ik nog niet zoveel tripjes gemaakt, heb haar ook pas anderhalf jaar. Ik ga meestal eerst weer eens wat bekende rondjes varen, die dan langzamerhand steeds groter worden. Zo vind ik de Waddeneilanden heerlijk om te zijn, Vlieland en Terschelling zijn altijd leuk om heen te gaan. Verdere bestemmingen liggen natuurlijk wel in het verschiet maar dat komt wel.
Welke wedstrijd wil je graag nog eens zeilen?
Op termijn zijn de races naar Engeland denk ik wel een leuke uitdaging, en dan liefst in een klassiek veld natuurlijk. Ik heb me net aangemeld bij de OGA (Old Gaffers Association) en ik heb me ook ingeschreven voor de Dutch Classic Yacht Regatta 2023.
Verder zijn er jaarlijkse clubwedstrijden die ik leuk vindt, zoals de Indian Summer cup, en de Baggercup op Scheveningen. Afgelopen winter was het vooral de uitdaging te starten. Bij de afsluitende Baggercup is het eindelijk gelukt om zowel te starten als te finishen, dus we boeken vooruitgang! Voor de komende winterwedstrijden heb ik een leuke crew, dus als het meer dan 10 knopen waait zie je ons aan de startlijn.
Op welke klus aan boord ben jij het meest trots?
De douche en de kachel! En waarom, omdat het een hell-of-a-job was!
Er was al een ruimte met stahoogte en een toilet, maar geen douche. In de hoek daar is nu een douche, een wasbak en de boiler is weggewerkt achter een schot. Dit zit onder het gangboord aan sturboord. Die boiler wordt warm gestookt door de Dickinson dieselkachel, maar kan ook elektrisch, en de warmte van de kachelpijp word door een ventilator de douchecel ingeblazen.
Gelukkig heb ik er wel hulp bij gehad van vrienden. Alles kwam hier samen, loodgieterswerk, staal en houtwerk. En dan nog alles uitdenken, slijpen, zagen etc. Als dan alles af is en je zet de waterdruk erop ben je blij dat het niet lekt. Tot we de kachel opstookten en er dus meer druk op het systeem kwam, toen spoot het water uit alle koppelingen.. Inmiddels werkt het goed en ga ik er nog een radiator bij maken in de stuurhut.
Welk product aan boord kun jij niet meer zonder?
Beerenburg natuurlijk!! Nee da’s gekheid. De kachel is echt onmisbaar want met 16 ton staal om je heen wil je t wel lekker warm kunnen stoken en de condens eruit stoken. En verder vernis, verf, goed gereedschap en m’n naaimachine zijn spullen die ik echt niet wil missen aan boord. Ik heb net weer een paar covers klaar, zo er is altijd wel iets te doen.
Heb je nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?
Ja, wees niet bevreesd advies te vragen aan vakmensen, maar neem uiteindelijk wel je eigen beslissingen. Denk na en vooral door over wat je doet aan je schip, en als je een plan heb doe het dan gewoon. Het voelde voor mij best raar om een gat in dak te zagen van een boot die al sinds 1964 een prima dak had, maar uiteindelijk moest die schoorsteen toch ergens uitkomen.
Net als Merlijn van den Akker een keer in de spotlight staan?
Wil jij jouw zeilleven ook met ons delen door het beantwoorden van een aantal vragen? Of ken je een zeiler die wel eens in de spotlight gezet mag worden? Stuur ons een mail via redactie@zeilwereld.nl met een korte introductie en wie weet sta jij volgende maand wel in de spotlight!