Advertentie
We mogen weer! Dat zullen veel producenten uit de internationale watersportindustrie gedacht hebben. Even was het spannend toen een nieuwe lockdown aangekondigd werd, maar METSTRADE 2021 is een feit. En dat is een behoorlijke opluchting na het uitblijven van de 2020-editie en het gemis van een afgeronde HISWA in de RAI én een HISWA te Water die tot twee keer toe slachtoffer werd van de pandemie.
De Italianen hadden een heel ander beeld bij een Lockdown en in de laars deed het nieuws van afzegging snel de ronde. Gelukkig is een Nederlandse lockdown een stuk milder en kon de show op dinsdag 16 november gewoon van start gaan. Helaas ontbreken er door de internationale maatregelen veel bezoekers en exposanten. De beurs is zo’n 35 procent kleiner dan in 2019 en dat merk je zeker: er zijn minder hallen bezet en de vele lege stands zijn stille getuigen van last minute afzeggingen.
Marine Equipment Trade Show
Anders dan de HISWA, Boot Düsseldorf of Boot Holland is METSTRADE een vakbeurs. Business to Business dus. Als particulier heb je er dan ook weinig te zoeken. Producenten prijzen hun producten aan en botenbouwers, -werven en winkels komen kijken naar het nieuwste van het nieuwste. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon bijkletsen met andere industriecollega’s na twee moeilijke jaren.
Lopend over de beurs spreek ik de nodige exposanten. Een aantal vindt de beurs in de huidige vorm maar niets en had liever gezien dat het niet door was gegaan. Gelukkig is het overgrote deel blij dat het eindelijk weer mag. Dit zijn de vele mensen die je vol enthousiasme zaken ziet doen. “Als ik alle gesprekken van vandaag weet te verzilveren, dan is de beurs al een succes,” vertelt een exposant me aan het einde van de eerste dag.
DAME Design Award
Voor nieuwe producten is extra aandacht op de METSTRADE Show. Bedrijven die vinden dat ze een gouden product hebben ontwikkeld kunnen zich inschrijven voor de DAME Award (Design At METSTRADE). Een vakkundige, internationale jury maakt een shortlist en op de ochtend van de eerste dag wordt de winnaar bekend gemaakt. Dit jaar viel die eer toe aan Volvo Penta. Het assisted dockingsysteem is gemaakt voor motorboten en helpt je, middels een joystick, zonder kleerscheuren aan te leggen.
Gelukkig waren er ook genomineerde producten die wél voor zeilers interessant zijn. Neem bijvoorbeeld kniebeschermers voor de wedstrijdzeiler van Rooster, een landvastveer genaamd Snubber, die je in gebruik kan nemen zonder je landvast er doorheen te hoeven rijgen. De ZXB Jammer, een nieuwe valstopper voor hoge belasting van Spinlock. Ook van Spinlock een nieuw reddingsvest van 150N voor jonge kinderen. Van Karver zien we een mooie furler voor lichtweerzeilen, gemaakt van natuurlijke materialen (gaaf!) en een vernieuwde PLB met allerhande functies van ResQLink.
Erg leuk, maar ook prijzig is de draadloze windmeter van Calypso Marine, de Ultrasonic Portable Mini. Er zijn geen bewegende delen en dat maakt het wel zo robuust. Je kunt hem uitlezen middels NMEA of bijvoorbeeld via je Garmin Quatix horloge. Moeite van het vermelden waard is een brandblusser van Sea-Fire Europe Ltd. Wat is er nu zo speciaal aan een brandblusser hoor ik je zeggen, nou, deze is anders dan anders vanwege de ‘AVD’ (Aqueous Vermiculite Dispersion), waardoor deze geschikt is om lithiumaccu’s (LiFePo4) die in de fik staan te blussen. Dat schijnt namelijk nogal vervelende brandjes te veroorzaken. En nu lithiumaccu’s in rap tempo aan populariteit winnen is zo’n brandblusser geen gek idee.
Voor meer informatie over de DAME-winnaars en de ‘special mentions’, kijk je op de website van METSTRADE:
METSTRADE DAME Winnaars
Boot Düsseldorf
Voor de consumenten is er in januari eindelijk weer een beurs: BOOT Düsseldorf. Van 22 tot 30 januari kun je weer terecht voor allerhande koopjes, nieuwe boten, lezingen en noem maar op. Het is niet ver met de auto en je kunt je er met gemak een dag vermaken.