Advertentie
Vorig jaar zeilden we in de Saffier Se 27 Leisure. Een kleine, vlotte dagzeiler die het meeste weg had van de grootste Saffier-telg, de Se 37 Lounge. De Se 33 UD had nog altijd een wat conventionelere rompvorm met met een relatief smal achterschip. Die Se 33 UD gaat nu met pensioen en Saffier Yachts heeft de opvolger al aangekondigd: de Se 33 Life. We vertellen je wat we nu al weten over deze dagzeiler.
Teaser
De aankondiging van de Se 33 Life kwam in de vorm van een video. Als je goed kijkt, krijg je al de nodige hints mee:
Romp wordt breder
In de video zien we ook Kees van de Stadt van Satellite Yacht Design aan het werk. Hij was met de gebroeders Hennevanger ook verantwoordelijk voor de Saffier Se 37 Lounge en de nieuwere Saffier Se 27 Leisure. Als we de rompvorm van die 27 en 37 naast die van de huidige 33 leggen, dan zien we dat de huidige 33 flink smaller is, met name achterin:
Het is niet gek dat Saffier ervoor kiest om de 33 UD een update te geven. In de video zien we ook het volgende beeld, dat al verraad dat er voor de 33 Life voor dezelfde ontwerpfilosofie wordt gekozen als bij de 27 en 37. Op de tekeningen lijkt het bij de nieuwe 33 Life inderdaad om een vergelijkbaar ontwerp te gaan:
Kay Heemskerk van Saffier bevestigt ons vermoeden, maar wil verder niet veel loslaten. Geduld is en blijft een schone zaak. Heemskerk: “Die nieuwe 33 wordt voornamelijk wat breder achterin zodat zij weer goed in de huidige Elegance range valt.”
Kuip ruimer
Op het achterdek van de Saffier Se 27 Leisure konden we al uitgebreid Loungen. Ik ben bijna twee meter lang en ik kon ontspannen dwars op het achterdek ontspannen. Ook bij de 37 is dit mogelijk, maar bij de 33 UD (zie foto boven in het midden) was dit lastiger. Deze render laat zien dat de Kuip ook een mooi stuk ruimer wordt door het bredere achterschip:
Dat de Se 33 Life twee stuurwielen heeft, zal niemand verbazen. Alle lijnen worden naar achteren, naar de stuurpositie gebracht, zoals inmiddels gebruikelijk is bij Saffier. Dit maakt het mogelijk om de boot zonder moeite alleen te zeilen terwijl de bemanning zowel voor als achter de stuurman kan ontspannen. De overloop van het grootzeil bevindt zich meteen achter de stuurpositie, maar vóór het achterdek, waardoor je bij een overstag of gijp niet in gevaar komt.
Meer ruimte beneden
Een breder schip betekent meestal ook een groter interieur. Hoewel de schepen van Saffier echte dagzeilers zijn en daarmee niet bedoeld voor langdurig verblijf aan boord, biedt de render van de binnenzijde de aanblik van een aangename, open binnenruimte, uiteraard compleet met espresso-apparaat.
Ook de raampjes in de romp zijn volgens de render gerestyled. Of je nu fan bent van ramen in de romp of niet, ze zijn bij de moderne ontwerpen vaak niet meer weg te denken, en zo ook bij de Saffier. In plaats van eenvoudige langwerpige rechthoeken, hebben de nieuwe ramen meer een trapeziumvorm en daarmee oogt het ontwerp vlotter.
Nieuwe gulden middenweg
De elegance-lijn van Saffier maakt nog altijd indruk. De 37-voeter is erg groot voor een dagzeiler en wat ons betreft heeft de 27 Leisure de perfecte maat. Maar wil je net dat beetje meer, en met wat meer comfort overnachten, dan zal je met de aanstaande Saffier Se 33 Life wellicht een hoop hokjes kunnen afvinken.
Disclaimer: Deze vooruitblik kwam tot stand zonder inmenging van Saffier Yachts.
Meer lezen:
– Saffier Se 27 Lounge: De charme van een dagzeiler
– Excess 11: Comfortabele catamaran met extra ‘zeilgevoel’
Meer informatie volgt tzt op: Saffieryachts.com