Nieuwe buiskap? Dit moet je weten

Klaas Smit kocht in 2017 een boot. Na jaren in een platbodem te varen was het tijd voor iets nieuws. En dat kwam er in de vorm van een polyester Scanmar. Maar de buiskap was aan vervanging toe. Klaas vertelt over zijn ervaring. Eerste indruk Het uiterlijk is het eerste dat je ziet. Binnen een…

Door Redactie | 20 februari 2020

Het eindproduct

Nieuwe buiskap? Dit moet je weten

Door Redactie | 20 februari 2020

Advertentie

Klaas Smit kocht in 2017 een boot. Na jaren in een platbodem te varen was het tijd voor iets nieuws. En dat kwam er in de vorm van een polyester Scanmar. Maar de buiskap was aan vervanging toe. Klaas vertelt over zijn ervaring.

Eerste indruk

Het uiterlijk is het eerste dat je ziet. Binnen een seconde beslis je: iets of niets. Er goed verzorgd uitzien maakt de kans op aandacht langer dan die ene seconde wat groter. En, er goed verzorgd uitzien, geeft een goed gevoel. Dat geldt ook voor boten.Wij kochten onze boot in eind 2017 met vallen groen van de alg, zwarte vuile strepen op de romp, een buiskap die bij de eerste de beste flinke windvlaag weg zou waaien en een lucht in de kajuit waar je niet vrolijk van werd. Wij kochten geen boot, maar potentie. Een degelijk Zweeds zeiljacht dat weer een boot zou kunnen worden. Elk jaar willen haar een beetje mooier maken, zodat we met een oude nieuwe zeilboot de wateren kunnen sieren.
Ze greep zich vast aan de kap; binnen luttele seconden hingen de flappen erbij…

Van scheurtje tot scheur

Het begin van het einde, of het einde van het einde? (c) Kaas Smit

Het eerste seizoen bestond uit poetsen, poetsen en poetsen. De buiskap begon scheurtjes te vertonen en die was duidelijk aan zijn laatste jaar bezig. Maar, zolang die kon blijven zitten, haalden we hem er niet af. Halverwege het seizoen waren plakkers nodig, want de scheurtjes werden scheuren. Nog steeds stond vervangen niet bovenaan de lijst. In het voorjaar van 2019 waren de rode biezen op de romp aan de beurt voor een vers laagje verf. Daar knapte de boot als behoorlijk van op. Met de witte romp dik in de was, leek alles tussen waterlijn en dek weer als nieuw. De buiskap begon nu lelijk af te steken, maar hij was nog niet echt stuk en dus lieten we hem zitten. In mei verloor dochterlief haar evenwicht en ze greep zich vast aan de kap. Binnen luttele seconden hingen de flappen erbij. Ze schrok en verontschuldigde zich. Ik complimenteerde haar en was juist blij: ze was niet overboord gevallen en ik had nu een goed excuus voor een nieuwe kap. Opgebruikt tot het eind!

Keuzestress

Alles lag open, ook het model van de kap. De dames aan boord vonden de oude kap wat hoog, ze konden er net niet overheen kijken. De grijpbuis zorgde voor een extra zijsteun en dat daar stootten ze hun hoofd tegenaan als ze dwars op het brugdek zaten. En dan de kleur: vaal crème en snel vies. Keuzestress!

Het frame van de oude buiskap is bruikbaar, maar wordt wel opnieuw uitgelijnd.

Scheidsrechter

Mijn achterbuurman is een goede tentenmaker en hij trad op als scheidsrechter. Het frame konden we behouden, maar hij stelde het net even beter in lijn te de boot. Een lagere kap raadde hij ons af, omdat de instap dan weer ongemakkelijk zou worden. De grijpbuis kon weg, dankzij drie uitsparingen in de rand van de kap waar je je aan vast kon houden. Afwerkbiezen aan de kap uit het grijze kleurenpalet voor een rustige aanblik. Een nepleren rand achter, bovenop, kon het beste dezelfde kleur als de biezen van de boot krijgen en een midgrijze kap kwam het model ten goede. Het oog en oplossingen van een vakman overtuigden ons. Veenstra Sails maakte de mal en kon voor ons aan de slag.

Hij had… Gelijk

De oude buis is weg en de kap staat er strak op.

Donderdag, ruim twee weken na het maken van de mal, komt er een appje binnen: de nieuwe kap staat erop, meldt Frederik Veenstra. Een foto krijg ik er niet bij, want de kap in het echt bekijken is beter. Vrijdagochtend: de kleur staat prachtig (hij had gelijk), de handgrepen zijn handig en de grijpbuis is weg (hij had gelijk), het rood staat goed bij de biezen op de boot (hij had gelijk), de afwerkbiezen zijn iets donkerder grijs en dat staat chique (hij had gelijk) én de kap past perfect (daarom hadden we juist hem gevraagd). Wij kunnen in 2019 goed gekapt op vakantie!

Zelf ook een nieuwe buiskap? 5 tips!

  1. Kies een zeilmaker die kwaliteit levert: strakke pasvorm en nette afwerking. Loop in havens langs boten en kijk hoe de kap erop zit. Buiskappen op andere schepen hebben soms slimme oplossingen die ook voor jouw boot goed kunnen werken. Vaak zit er een logo van de zeilmaker op de buiskap en als je een mooie kap hebt gespot, kun je de zeilmaker contacteren voor een offerte. Offertes kunnen sterk verschillen, soms loont het om even verder te kijken.
  2. Bedenk welke uitbreidingen je later nog wilt, zoals een verlenger of een achtertent. Tref daar nu alvast voorbereidingen voor, door bijvoorbeeld een rits te laten plaatsen aan de achterkant van de kap
  3. Neem niet klakkeloos het model van je oude kap over. Een nieuwe kap biedt mogelijkheden zaken te verbeteren. Ook je buizenframe kun je vervangen om een heel andere vorm kap te laten maken.
  4. Laat altijd een mal maken van je nieuwe kap, ook al heb je een serieboot waarvan de zeilmaker zegt dat-ie nog een mal heeft liggen. Elk gebouwd exemplaar is uniek en kan net even afwijken van zijn broertje of zusje.
  5. Overleg over het materiaal voor de buiskap. Tegenwoordig is er veel mogelijk. Zo zijn er kappen die zwart (donker) zijn aan de bovenkant en wit (licht) aan de binnenkant voor meer lichtweerkaatsing in de kajuitingang. Een kap waarvan de bovenkant licht is, wordt namelijk snel vies. Het materiaal voor ramen komt in verschillende diktes. Wil je je kap vaak platleggen, gebruik dan dunner raammateriaal. Staat je kap eigenlijk altijd omhoog, neem dan dikker en steviger raammateriaal.

Strak en comfortabel!

Disclaimer: Er is gewoon voor de buiskap in dit stuk betaald. De genoemde zeilmaker is de buurman van de auteur, en er is dan ook een kleine kenniskorting in de prijs verwerkt. De kap waarover is geschreven, is gemaakt over een bestaand buizenframe en heeft 1350 euro gekost. De zeilmaker in kwestie heeft geen afspraken gemaakt met Zeilwereld.

Tekst en foto’s: Klaas Smit

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.