Advertentie
Bij het kiezen van nieuwe zeilen valt het niet mee om een selectie te maken van het zeildoek. Er zijn veel doeksoorten beschikbaar, dat maakt de keuze niet eenvoudig. Willen we niet allemaal vormvaste, duurzame zeilen die een goede zeilprestatie leveren en waar prettig mee te werken is aan boord?
Bij het kiezen van je doek zijn een aantal eigenschappen van belang:
Voor het ideale zeil, voeg je het beste van deze eigenschappen bij elkaar. Dan heb je zeilen die aansluiten op de wensen van de veeleisende toer- en kustzeilers. We gaan even kijken naar de verschillende eigenschappen zodat jij straks de beste keus maakt.
Vormvast
De vormvastheid van je zeilen, begint bij de juiste keus van het doek. Net als dat er geen slechte auto’s meer zijn, geldt dit ook voor het zeildoek. Doek leveranciers leveren eigenlijk geen slecht materiaal meer. Kwaliteitleveranciers van zeildoeken zijn bijvoorbeeld Dimension Polyant, Contender en Challenge. Waar je op moet letten, is het type materiaal.
Stem deze af op jouw individuele wensen. Zo zijn de soft gecoate materialen prettig om mee te werken aan boord. Materialen met een harde coating zien we meer bij wedstrijdzeilers.
Vormgeving en zeilprestatie
Vormgeving en ontwerp is wetenschap, samenstelling en bouw is ambacht. Het ontwerp moet afgestemd zijn op de theoretische bootsnelheid, gewicht en vaargebied. Dit bepaalt het voortstuwend vermogen ofwel bootsnelheid. De bekendste bouwvormen zijn de cross-cut en de tri-radiale snit. Bij cross-cut worden de banen horizontaal gestapeld. Bij een tri-radiale snit ontstaat er een ‘ster’, banen worden evenwijdig met de kracht vanuit hals- schoot- en tophoek gelegd.
De juist detaillering van de vorm van het zeil wordt bepaald door het aantal banen en/of panelen die gebruikt worden voor de samenstelling van het zeil. Meer panelen betekent een beter, gecontroleerde vormgeving van het zeil. Tevens draagt dit bij aan een grotere vormvastheid, en dus ook, duurzaamheid van het zeil.
Het bouwen met brede panelen is een economische bouwwijze en gaat ten koste van de vorm. Dit verklaart, deels, het verschil in prijs als u een offerte aanvraagt bij een zeilmaker.
Duurzaam
Duurzaamheid van een zeil is een breed begrip. Dacron is bijvoorbeeld goed UV-bestendig en zal over het algemeen lang meegaan. Exotische doeksoorten als Carbon, Mylar en Dyneema, behouden, zeker bij hogere belastingen, makkelijker hun vorm. De combinatie met het onderliggende materiaal kan echter de reden zijn dat deze zeilen maar een beperkte levensduur hebben. Een voorbeeld hiervan is delaminatie.
Fibercon Warp-Tech en Warp-Drive serie van respectievelijk Contender en Challenge, zijn goede voorbeelden van moderne materialen die duurzaamheid en vormvastheid verenigen. Deze doeken hebben een ingeweven raster van polyester garens. Hiermee is het materiaal vormvast met een lange levensduur.
Handling aan boord
Met de ‘vriendelijke handling’ van zeilen wordt bedoeld op welke manier het zeil zich gedraagt als we ermee werken. Naast gemak is hier ook veiligheid aan de orde. Een Genua moet bij een doorstaande wind, goed om de voorstag opgerold kunnen worden. Een grootzeil moet handzaam op de giek geborgen kunnen worden. Niet alle doeksoorten doen dit.
UV bestendigheid
De UV-bestendigheid van het doek en het stikwerk is een belangrijke eigenschap. Ook wanneer je voornamelijk in Nederland zeilt, we hebben genoeg zonuren waardoor je zeilen verminderen in kwaliteit. De panelen van je zeil worden verlijmd, waarbij het stikwerk die verlijming ondersteunt. Dit voorkomt afschuiving van de panelen. De meeste zeildoeken zijn redelijk tot goed bestand tegen UV, maar uiteindelijk raakt het materiaal van je zeilen altijd wel beschadigd door UV.
UV-ply op de genua en een lazy-bag voor het grootzeil helpen het doek te beschermen.
Afwerking
Er zijn verschillende niveaus te ontdekken in de afwerking van de zeilen. Zo kijken we naar het aantal accessoires zoals de cunningham, dieptestrepen, etc. Maar ook afwerking op detail zoals stikwerk, slijtprotectie bij mastleuvers en zeillatten en reefondersteuning (double-ply). De afwerking en compleetheid op detail bepaalt het gebruiksplezier en voorkomt vroegtijdige onderhoudskosten.
Footprint
Over de footprint van nieuwe zeilen wordt nog weinig gesproken. Voor zeilers is dit wel een steeds belangrijker onderwerp. Polyester- en dacronmaterialen zijn goed recyclebaar. Dyneema-, Vectran- en Carbonmaterialen zijn lastig tot geheel niet te recyclen.
Prijs
Alle bovenstaande in overweging nemende, is het de vraag welke prijs je uiteindelijk voor je doek over hebt. Bedenk bij het aanvragen van een offerte bij je zeilmaker altijd goed welke eigenschappen jij belangrijk vindt. Dit kan het verschil maken in de uiteindelijke offerteprijs.
NordicSails PYB-design tool
NordicSails heeft, op basis van besproken eigenschappen, een drietal concepten ontwikkeld. Per eigenschap is de meest optimale keuze gemaakt. Dit betekent dat NordicSails, naast de keuze van materialen, afwerking en Small pannel lay-out, het PYB-design tool toepast.
PYB staat voor: ‘PowerYourBoat’. Speciale software maakt het mogelijk het ontwerp van het zeil te vergelijken met een groot aantal ontwerpen van vergelijkbare schepen. Hieruit wordt het best presterende ontwerp gekozen. Het resultaat is dat (wind)druk efficiënter wordt omgezet in snelheid. Aan boord merk je dit verschil:
- Minder helling
- Meer in balans
- 3-5% hoger aan de wind zeilen en een hoger snelheid
Binnen deze nieuwe generatie aan zeilen is er keus uit 3 concepten:
- Ocean Classic Cruising – Cross-cut – Premium Dacron
- Ocean Peformance Cruising – Tri Radial – Warp-Tech Dacron
- Semi-Regatta Cruising – Tri Rdaila – Laminaat
De drie concepten laten zich aanpassen aan individuele wensen zoals doorlatting, al- dan niet losse broek en aantal reven. Interesse wat dit voor jouw boot kan betekenen? Vraag vrijblijvend een offerte aan bij info@nordicsails.nl.
Foto’s: Eigen archief NordicSails
Disclaimer: dit is een gesponsord artikel. Meer informatie over de NordicSails PYB-design tool vind je op hun website.