Advertentie
Bij KM Yachtbuilders zijn ze gespecialiseerd in het bouwen van aluminium jachten. Veelal zeiljachten, maar ook het motorjacht Bestevaer 53 wordt er gebouwd. De romp van een zeiljacht bouwen ze op de kop en als die klaar is, zetten ze hem rechtop. Meestal gebeurt dat gewoon, maar soms vragen ze de pers om naar het keren van de romp te komen kijken. Helemaal als het om een speciale boot gaat, zoals bij deze Pelagic.
Op 28 november was het weer zo ver, een speciale romp werd op de kop op een botenkar naar buiten gereden om daar door twee mobiele kranen gekeerd te worden. De speciale boot was de Pelagic 77, bouwnummer 2. In 2019 mocht KM Yachtbuilders de eerste Pelagic 77-voeter bouwen, een ontwerp van Tony Castro Design (lees hierover meer: Trend: Zeilen op hoge breedten). Dat schip bevalt zo goed, dat de Makkumer werf nu de opdracht kreeg voor nummer 2.
De eigenaar van deze 77-voeter is de Chileense Nicolás Ibáñez Scott, afkomstig uit een familie die rijk is geworden in de wereld van de supermarkten. Hij is verzot op zeilen, bergbeklimmen en skiën. Hij zeilde vlak voor 2019 de Fastnet en de Rolex Middle Sea Race met zijn vaste schipper Jordi Griso. Met Pelagic geeft hij kinderen uit minder bedeelde gezinnen de kans kennis te maken met de zeilsport. Het zeilcentrum dat hij heeft opgericht, bevindt zich in Puerto Williams Cabo de Hornos aan het Beagle Kanaal in Zuid-Chili. Pelagic laat tieners ervaren hoe het is om langere reizen met een zeilschip te maken. Skip Novak mocht de eerste 77-voeter als derde schip aan de vloot toevoegen. Skip Novak begeleidt samen met schipper Jordi Griso ook de bouw van nummer 2.
Voor kinderen en wetenschappers
Skip Novak: “Dit schip wordt bijna een kopie van nummer 1. Wat we bij nummer 1 hebben bedacht met Tony Castro Design blijkt in de praktijk precies zo uit te pakken als verwacht. Het enige wat we echt veranderen is de motor. In nummer 1 zit een Yanmar, nummer 2 krijgt een Volvo Penta. We merken dat de Yanmar niet sterk genoeg is in de ruige wateren van Zuid-Chili. Een Volvo Penta is veel beter voor beroepsvaartuigen. Jammer voor Yanmar, maar dat is een consumenten motor.”
Jordi Griso voegt nog toe: “We varen niet alleen maar met kinderen uit minder bedeelde gezinnen, ook al blijft dat een belangrijke groep. Onze eigenaar hecht heel veel waarde aan het bieden van kansen aan hen, aan het leren zeilen en vooral aan het leren samenwerken en verblijven op een kleine ruimte. Daar groeien die kinderen door en daar hebben ze hun leven lang profijt van. We organiseren ook zeilreizen op de Zuidelijke Oceaan voor wetenschappers en onderzoeksexpedities. Ook programmamakers vragen ons of ze met ons mee kunnen om natuurprogramma’s te maken.” “Wij staan nu hier in Nederland,” vult Skip Novak aan, “maar morgen vertrekt de Pelagic 77 Vinson of Antarctica weer met een groep wetenschappers om onderzoek te doen.”
Keerervaring
Het keren van Pelagic nummer 1 mochten we ook live meemaken. KM Yachtbuilders heeft duidelijk progressie gemaakt en het keren van nummer 2 verloop een stuk sneller dan van nummer 1. Op de huid zijn nu 2 keer 2 tijdelijke ogen gelast waaraan de hijsbanden vastgemaakt kunnen worden. Zo kunnen beide kranen beheerst de romp draaien en op de bok plaatsen. De speciale bok met hefkiel staat al klaar en de romp kan daar soepel overheen glijden.
In de romp zijn alle doorvoeren ook al voorbereid, evenals de plaats van de anodes. Uitsparingen in de vorm van halve bollen zitten op verschillende plekken in de romp, zodat de anodes niet onnodig remmend werken tijdens het varen. Wil je weten hoe nummer 2 eruit gaat zien en wat de visie is achter dit ingenieuze schip, bekijk dan de tour van Skip Novak over nummer 1 op YouTube:
Foto’s: Klaas Smit