Bouwen aan een droom met Murphy (Podcast)

We staan voor een loods in Harlingen, opzoek naar Riemer en zijn boot, Murphy. We horen wat gerinkel en gekinkel. De garagedeur gaat met geweld open. Achter de deur staat Riemer in zijn kluskleding, onder het stof, met een prachtige blauwe, kale boot achter zich. De bouwlamp schemert door de romp van de boot heen.

Door Jeanne Bommeljé | 06 april 2022

Omslagfoto website Zeilwereld.nl (1)

Bouwen aan een droom met Murphy (Podcast)

Door Jeanne Bommeljé | 06 april 2022

Advertentie

Al ruim twee jaar werkt Riemer aan zijn Contessa 32 uit 1973. In haar huidige staat is Murphy niet veel meer dan een schil van glasvezel. Samen met zijn vriendin Aranka en een paar trouwe vrienden, spendeert hij zoveel mogelijk weekenden aan boord. Ik (Jeanne) heb inmiddels veel over het project gehoord en ik kan niet wachten om binnen een kijkje te nemen. In de podcast nemen mijn vriend Bram en ik een kijkje aan boord en neemt Riemer ons mee in zijn zeildromen voor de toekomst.

Of luister hier via Soundcloud:

Als je aan Riemer vraagt waar hij allemaal mee bezig is, dan is hij niet snel uitgepraat. “We zijn met alles bezig, en met ook alles tegelijk. Ik loop naar binnen en denk ‘nu ga ik schuren’, ‘nu ga ik de gaten in de romp voorbereiden’, ‘nu ga ik de ramen dichten’. Elke keer als ik naar binnen kijk zie ik weer een klus om op te pakken.”

De bouwlamp schemert hier door de romp heen

Dan zou je denken dat Riemer van klussen houdt, toch? Zijn antwoord hierop luidt als volgt: “Ik was niet altijd even praktisch, maar ik ben wel handiger geworden in het klussen. Het wordt dus ook steeds leuker en makkelijker. Al zijn er ook weekenden geweest dat ik er helemaal klaar mee was. Ook zijn er momenten van twijfel. Komt dit klus-project ooit wel af? Maar dan kijk ik om me heen en bedenk ik me dat we al zoveel hebben gedaan. Het zou idioot zijn om dit niet af te maken. Gelukkig krijg ik veel hulp van vrienden. Vooral de hulp van Ronald is significant. Een groot deel van het interieur zit er al in door hem. Die vooruitgang motiveert ook.”

Hoe raak je nu eigenlijk verzeild in zo’n project? Riemer legt uit: “Ik zocht eigenlijk een kleinere boot, een Contessa 26. Dit is het grotere zusje, een Contessa 32, maar ik dacht zo een nooit te kunnen betalen. Via via kwam ik deze boot op het spoor. De boot was jarenlang zwaar verwaarloosd. De eigenaar had haar jaren te koop staan en vond dat de boot alleen een schoonmaakbeurt nodig had. Ik heb alsnog teveel betaald als je kijkt naar de staat waarin de boot verkeerde, maar de prijs van een flink klusproject was net te doen.”

Even adempauze. De boot is wit van het polyesterstof. Beschermende kleding, een stofmasker, bril en gehoorbescherming zijn cruciaal. Een kale boot betekent alle ruimte om zelf de indeling van het nieuwe interieur te bepalen.

Na de aankoop kan Riemer nog een paar maanden met de boot zeilen voordat de boot het water uit ging. “Op het eerste oog leek de romp nog in prima staat. Toen de boot in de singels hing gaf de havenmeester een subtiele trap tegen de kiel. Die kiel maakte bewegingen die een kiel niet hoort te maken. Zeker niet als je je bedenkt dat dit een semi S-spant is waarbij de kiel onderdeel is van de romp.”

Beetje voor beetje haalt Riemer met vriendin en vrienden de boot wat leeg. Al snel blijkt dat het een flinke klus wordt. Riemer: “De boel moest verstevigd worden, en het was me duidelijk dat we hiervoor veel weg moesten halen. Als je één plank weghaalt, dan haal je twee planken weg. Als je twee planken weghaalt, haal je een deel van het interieur weg. En dan langzaam maar zeker, met de nadruk op langzaam, haal je héél je interieur weg. Dit werd het begin van de refit.

Als je een boot koopt voor weinig, en het te mooi lijkt om waar te zijn,
dan is dat meestal ook zo

Ik had niet voorzien dat we een refit zouden doen toen ik Murphy kocht. Ik weet ook niet zeker of ik het nog een keer zou doen. Het was doorvaren met een bouwval, of toch een refit. Die keuze is makkelijk gemaakt. Als je een boot koopt voor weinig, en het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.”

Riemer en zijn vriendin, Aranka, aan boord van Murphy

Heel duur staatslot

Nu klinkt Riemer’s refit als één groot dieptepunt. Gelukkig heeft hij ook redenen genoeg waarom hij wel blij is met deze aankoop. “De boot voelt als een heel duur staatslot. Net als met de aanschaf van een staatslot zit de meeste lol in het dromen. Met een staatslot ga je fantaseren over wat je allemaal gaat doen met dat geld. Dat is met Murphy hetzelfde. Ik droom over waar ik straks naartoe vaar. Waar we voor anker liggen, en welke mooie plekken we allemaal gaan ontdekken met de boot. Dit is wat mij het meeste motiveert om door te gaan.”

De opbouwfase is nu wel zo’n beetje begonnen. De boot is dan ook zo goed als leeg. Riemer: “De laatste twee jaar hebben we beetje bij beetje alles weggezaagd of weggeschuurd. Nu zit ik op een houten-constructie dat straks het tweepersoons bed wordt. Ik zie mijn droom steeds meer tot leven komen.”

En wat zijn dan Riemer’s droombestemmingen? “Scandinavië, Schotland, Engeland, Ierland en de Azoren staan op mijn lijstje. Ik hoop uiteindelijk een rondje wereld te maken, mochten de financiën dat toelaten. Het lijkt me gaaf om dit met zo weinig mogelijk stops te doen. Maar het is natuurlijk ook mooi om iets van de wereld te zien. Dan ben je een zo aantal jaar weg.”

Als je niet een beetje lenig bent, is het klussen aan krappe, oude boten bijna geen doen.

Scheeps

Murphy is anders dan andere Contessa’s vertelt Riemer. “Dit type boot bestaat inmiddels 51 jaar. Vaak worden ze heel secuur origineel gehouden, tot aan de snelheidmeters aan toe. Ze zijn van binnen helemaal met hout betimmerd en ik vind dat maar niets. Ze zijn voor een 32-voeter al vrij klein, en doordat het binnen zo donker is lijkt het nog kleiner. En ik vind iets niet zozeer ‘scheeps’ als alles van hout is. Ik vind het meer scheeps als alles gewoon sterk en hufterproof is. Dat is ook wat wij hier doen. De hoofdschotten zijn dikker, er zijn wrangen van 40 millimeter dik in de bilge gekomen ter versterking en alles wordt straks wit, lekker makkelijk. Bovendien zit bij Murphy de motor verder naar voren en is er straks geen kaartentafel meer, die neemt alleen op een onlogische manier veel ruimte in beslag. Een kaart kun je ook op je salontafel leggen. Als Murphy klaar is dan is het misschien wel een van de sterkste Contessa 32’s”

Murphy Contessa
Straks moet Murphy er ongeveer zo uit komen te zien.

Positieve insteek

Laatste vraag. Hoe kom je aan de naam Murphy? “Veel mensen denken dat de wet van Murphy inhoudt dat alles wat mis kan gaan, ook daadwerkelijk misgaat. De wet van Murphy is eigenlijk ‘alles wat kan gebeuren, gebeurt’. Dat is een veel positievere benadering. Na een ongeluk waarbij ik op de fiets geschept ben door een auto, besloot ik toch mijn droom na te jagen. De Wet van Murphy is wat dat betreft erg toepasselijk. Bovendien stamt de naam af van de Ierse naam ‘Murchadh’, wat zoiets als zeestrijder betekent. Beter wordt het niet.”

Lees en luister ook

Volg de avonturen van Riemer op Instagram @sailingmurphy

Beluister ook deze podcasts:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.