Podcast met Vaan Yachts: Stijlvolle luxe uit schroot

De R4 van Vaan Yachts is niet zomaar een catamaran. Ze is gebouwd van oude kozijnen, verkeersborden en nummerplaten. Dat zou je niet zeggen met alle luxe aan boord. Een podcast met visionairs Nienke en Igor over duurzaam boten bouwen.

Door Riemer Witteveen | 18 mei 2022

Vaan Yachts

Podcast met Vaan Yachts: Stijlvolle luxe uit schroot

Door Riemer Witteveen | 18 mei 2022

Advertentie

Al vroeg werden we getrakteerd op renders van de eerste catamaran van Vaan Yachts. De zo duurzaam mogelijk gebouwde luxe Catamaran, de R4, leek veelbelovend op papier en bovendien vernieuwend. De looks waren clean, open, licht en vooral erg modern, futuristisch bijna. Sinds een paar maanden is de R4 veel meer dan een 3D-tekening. Ze vaart! Zeilwereld ging langs in Hellevoetsluis om met Nienke van ’t Klooster en Igor Kluin te praten over hun bijzondere creatie.

Luister de podcast hier:

Via Spotify:

Of hier via Soundcloud:

Lang hoef ik niet naar de boot te zoeken als ik m’n auto langs de kade van de binnenhaven van Hellevoetssluis manoeuvreer. Even betrap ik me erop dat ik speur naar een carbon mast; dat past wel bij zo’n boot. Maar dan bedenk ik me dat carbon natuurlijk helemaal geen duurzaam materiaal is. Een gloednieuwe aluminium mast prikt dan ook fier de lucht in vanaf de boot die ik zoek.

De Vaan R4 onder zeil op het Haringvliet

Helemaal af is ze misschien nog niet, maar deze R4 steelt nu al de show in de haven. Met kop en schouders en beide rompen steekt ze uit boven het ‘Tupperware’ in de haven. Nienke en Igor hebben de thee al klaar staan en nodigen me uit aan boord. Als eerste valt op dat er geen teak op het dek ligt, maar kurk. “Teak kan echt niet meer,” vertelt Igor me. “Dit is kurk, uit Frankrijk. Perfecte antislip en het voelt super aan je blote voeten!”

Het hele achterdek lijkt leeg. Een beetje kaal zelfs. Aan weerszijden stuurposities en achterop, in het midden, een ‘V-Grinder’, een minimalistisch trimstation met twee lieren en de nodige valstoppers om alles te kunnen bedienen. “Die lier aan bakboord is elektrisch,” vertelt Igor. “Uiteraard kun je er ook voor kiezen om ze allebei elektrisch uit te voeren.” De boot besturen en de zeilen bedienen doe je dan bij de V-grinder en beide stuurposities

De 3 S’en van Vaan: Sailing, Style, Sustainability

Duuraamheid is geen ondergeschoven kindje, bij Vaan, het is een van de drie pijlers van het merk: zeilen, stijl en duurzaamheid. De boot is gebouwd om goed te kunnen zeilen, met een stuurpositie dichtbij het water en vrij zicht naar voren, maar ook met een tuig dat niet pas heel hoog boven een zoveelste verdieping begint.

“De meeste zeilboten zijn niet zo duurzaam. Het zeilen zelf wel, maar duurzaamheid zit in materiaalkeuze en aandrijving,” vertelt Igor. Het kiezen voor aluminium was geen lastige keuze. “Aluminium is een prachtig materiaal en 100 procent recyclebaar. In plaats van nieuw aluminium, wilden we meteen gaan bouwen van al gerecycled aluminium. Dat scheelt 95 procent in energie! We spelen wel eens met het idee van statiegeld op een boot. Aluminium is zo’n recyclebaar materiaal en daar kun je als fabrikant ook wel de verantwoording voor nemen.”

Nienke en Igor vertellen me vol enthousiasme over hun project en hoe het bedenken en bouwen van één catamaran uitliep op een heel merk. Er staan twee nieuwe modellen, de grotere R5 en R6, op de planning en het bedrijf groeit. Maar die eerste catamaran, die is niet eens voor henzelf! De eerste klant komt uit Noorwegen en mag, als de proefvaarten voorbij zijn, zichzelf de gelukkige eigenaar noemen van de eerste R4. “Wrijf het er maar in!” lachen ze als ik hen erop wijs. Inmiddels is Vaan Yachts de missie geworden en daar zijn ze alles behalve rouwig om.

Video: Vaan R4 onder zeil

Van een van de testvaarten werd een mooie teaser video gemaakt.

Later op de avond, na het afscheid van Igor en Nienke, sta ik naast mijn auto nog even naar de R4 te kijken. Of ik ooit een multihull-fanaat zal worden weet ik niet, maar deze catamaran is wel echt something else. Al de innovatie, de luxe en het design zijn adembenemend. De auto naast me wordt van een afstandje geopend en er komt een stel op leeftijd aangelopen. “Jeetje, moet je kijken! Wat een doos. Echt een vierkante bak,” zegt de man met een opgetrokken wenkbrauw tegen zijn vrouw als hij instapt. Ze moesten eens weten!

Meer informatie over Vaan Yachts vind je op: Vaan.Yachts.

Lees en luister ook

Podcast: Bouwen aan een droom met Contessa 32, Murphy
Podcast: Sailing Uma over voor- en nadelen van elektrisch varen
Podcast: Jarenlang je boot refitten voor honderduizenden mensen op YouTube

Omslagfoto: Riemer Witteveen
Overig beeld: Vaan Yachts

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.