Pointer 30: bouwen voor de eeuwigheid

Bij Jachtwerf Heeg wordt volop gebouwd, niet alleen de nieuwe Pointer 30, ook de loods is vernieuwd en gemoderniseerd.

Door Klaas Smit | 15 juni 2022

Pointer 30

Pointer 30: bouwen voor de eeuwigheid

Door Klaas Smit | 15 juni 2022

Advertentie

Jachtwerf Heeg kwam onlangs met mooi nieuws naar buiten. Na de Pointer 25 en 22, is de werf nu druk bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van de grotere Pointer 30. Om de Pointers en andere scheepstypen uit de stal van Jachtwerf Heeg allemaal te kunnen bouwen, heeft de werf er een nieuwe grote loods bijgekregen. Maar, dat is nog niet alles. Genoeg redenen om eigenaar Geert Wijma te bezoeken.

Dit artikel verscheen eerder in de Zeilwereld Voorjaarsspecial van 13 april 2022. Zeilwereld abonnees ontvingen deze al in hun mail. Deze special nog niet gelezen? Download hem hier!

“In 2025 bestaat Jachtwerf Heeg 75 jaar,” vertelt Geert zodra we op kantoor zitten. Van daaruit hebben we zicht op de showroom en entree van de werf. “Het bedrijf is in 1950 opgericht en in 1962 liep de eerste Randmeer van stapel. Kijk, hier beneden ligt Randmeer nummer 1 en daarnaast staat het meest recent afgebouwde exemplaar. De rompen zijn identiek, evenals het gewicht van beide boten, maar de deklayout is sterk gemoderniseerd. We zijn er zeker trots op dat Randmeer nummer 1 nog steeds zeilt, maar tegelijk geeft dat ook ons probleem aan.”

Geert Wijma, eigenaar Jachtwerf Heeg

Ik kijk Geert met een vragende blik aan. Trots zijn, dat snap ik, maar waarom is het een probleem? “Onze boten zijn zo goed, dat als eigenaren één keer een Randmeer hebben, dan kopen ze geen nieuwe meer.” Ja, als je het zo bekijkt, dan lijkt het bouwen van boten voor de eeuwigheid niet handig.

Het ging allemaal niet vanzelf

Geert zeilt al zijn hele leven en op zijn zeventiende begon hij met wedstrijdzeilen in de Randmeer. Niet veel later combineerde hij zijn studie architectuur aan de Technische Universiteit delft met actief zijn in de Randmeer Klasse Organisatie. Zo kwam hij ook in aanraking met de werf in Heeg. “De Randmeer is ontworpen door jachtarchitect E.G. van de Stadt, die er in 1958 een prijsvraag van het KNWV mee won,” gaat Geert verder.

“Vanaf 1962 werden de schepen eerst ook gebouwd bij E.G. van de Stadt in Zaandam. In 1968 verhuisde de bouw naar Jachtwerf Heeg, het bedrijf van Gerrit Klaas Gerritsma en later Gerke Gerritsma. In 2005 werd ik gevraagd bij de werf te komen werken, maar dat wilde ik nog niet. Ik deed wel projecten met Gerke Gerritsma samen en in 2008 heb ik de nieuwe deklayout van de Randmeer vormgegeven. Nu loopt de binnenrand van het gangboord over de hele lengte schuin omhoog naar de kuip. Dat zorgt af en toe wel voor wat water in de kuip, maar dankzij de zelflozers ben je dat meteen weer kwijt. Dat schuine randje voorkomt een natte broek van de stuurman en dat was mijn doel. De punt van het dek heb ik langer gemaakt waardoor het hele ontwerp strakker en moderner oogt.”

Jachtwerf Heeg bouwt nieuwe duurzame loods voor oa pointer 30
De nieuwe loods van Jachtwerf Heeg
Foto: Jachtwerf Heeg

In 2009 kwam Geert Wijma toch aan boord bij de werf en in 2010 nam hij de werf over van Gerke Gerritsma. “Als ik nu terugkijk, is er in de afgelopen 12 jaar ontzettend veel gebeurd. De werf is verhuisd naar het industrieterrein van Heeg, de hele bedrijfsvoering is gedigitaliseerd en veel efficiënter gemaakt, in 2013 heb ik de mallen en bouw van de Splash overgenomen, in 2015 zijn we begonnen met de Pointer 25 en drie jaar later met de Pointer 22, in de tussentijd hebben we de bouw van de Winner 8 en 9 naar Heeg gehaald en eind vorig jaar hebben we een loods van 700 m2 gebouwd en we wekken vier maal ons eigen stroomverbruik op met zonnepanelen. Met de nieuwe hal verdween het winterstallingsterrein voor de Randmeren, daarvoor hebben we een nieuwe stalling  neergezet waar 168 Randmeren in passen, drie lagen boven elkaar.”

Het hele terrein van de werf meet 2,5 hectare, inclusief een eigen jachthaven en een totaal loodsoppervlak van 1600 m2. “We hebben heel veel geïnvesteerd in de werf en zijn nu klaar voor de toekomst,” gaat Geert verder. “De Olympiajol is inmiddels ook van ons en de Pointer 30 is volop in ontwikkeling. We bouwen 40 nieuwe boten per jaar, hebben 400 boten in onderhoud en 250 boten in de winterstalling. Dat alles doen we met een team van 10 mensen. De bouw van de nieuwe loods stelt ons in staat om onderhoud, nieuwe rompen en dekken maken én afbouwen goed te scheiden. Dat maakt het werken nog efficiënter en dat is nodig met acht type schepen die we nieuw kunnen bouwen: Randmeer, G2, Splash, Winner, Pointer 22, 25 en 30, en Olympiajol. De hele werf wordt gemanaged op tijd.”

In deze stalling passen 168 Randmeren!

“Wij maken duurzame zeilboten”

Geert benadrukt dat Jachtwerf Heeg boten maakt om mee te zeilen. “De Randmeer is al 60 jaar de open zeilboot met de meeste particuliere eigenaren. Er zijn er meer dan 2100 van gebouwd en ze zeilen allemaal nog. Sommige zijn overgegaan op nieuwe eigenaren en ze blijken hun waarde te behouden. Een nieuwe Randmeer kostte 25 jaar geleden 20.000 gulden en nu wordt zo’n boot verkocht voor 10.000 euro.

Natuurlijk varen er meer polyester Valken rond dan Randmeren, maar die zijn vooral in het bezit van verhuurbedrijven en zeilscholen. Ik vind dat fantastisch, het gaat mij er om dat mensen zeilen. Na een week zeilschool of het huren van een Valk, komen de liefhebbers van de sport naar ons voor een Randmeer.” 

Ook de andere typen zijn allemaal ontworpen vanuit het principe dat je er goed mee moet kunnen zeilen. “Dat geldt zeker ook voor de Pointer 25, ons eerste type boot met een kajuit,” zegt Geert. “Goede zeileigenschappen en goede kwaliteit, daar beginnen we mee wanneer we een nieuwe boot ontwerpen en ontwikkelen. Maar een boot moet ook mooi zijn, veilig, comfortabel, eigentijds en makkelijk te zeilen. Al onze boten zijn 100% gebouwd in Nederland met toeleveranciers van onderdelen uit de buurt. Alle materialen hebben we op voorraad voor alle type schepen, dus ook voor de oudste Randmeren.”

Iets wat goed functioneert, wordt vanzelf mooi

Geert Wijma

“Gaat er iets stuk aan boord -wat niet vaak voorkomt- dan kunnen we dat snel herstellen. We weten welke onderdelen erop zitten, waar ze vandaan komen en wie ze heeft gemonteerd. Van elke boot weten we eveneens wie hem hier heeft gebouwd, dat weten we ook nog over tientallen jaren. Anders gezegd: de hele keten kennen we en de hele keten is lokaal. De boten, de uitgangspunten en de bouwwijze sluiten aan bij de huidige eisen van klanten. Ik durf best te stellen dat wij zeer duurzaam zijn: we bouwen boten die lang meegaan, gebruiken duurzame energie, werken met mensen uit de buurt die we goed betalen en we steunen met ons inkoopbeleid de lokale economie. De consequentie hiervan is dat onze boten niet de goedkoopste zijn, maar wel gebouwd in eigen huis en van zeer hoge kwaliteit.”

Pointers: 22, 25 en 30 voet

Tijdens mijn gesprek met Geert, krijgt hij telefoon: ‘Ze zijn nu druk bezig in Slovenië om met robotfreezen de mallen van de Pointer 30 in orde te maken. In april of mei verwacht ik de mallen in Heeg en dan gaat in juli de eerste Pointer 30 te water’. Zodra Geert heeft opgehangen voegt hij eraan toe dat er al drie stuks zijn verkocht, ongezien.

Vlak nadat Geert de werf had overgenomen, zag hij een gat in de markt. Er was een gebrek aan kleinere kajuitzeiljachten. Zeilers in open boten wilden wel wat meer luxe, maar geen groot zeiljacht. En zeiler op leeftijd met een groot jacht wilden een handzamere boot. Dat was de aanleiding voor het ontwikkelen van de Pointer 25.

Pointer 25 is de voorloper van de Pointer 30
De voorloper van de Pointer 30, de Pointer 25 onder zeil

“Het doel was een echte zeilboot van goede kwaliteit en mooi. De kuip is ruim met lange banken. De kuip is dicht voor het veilige gevoel, maar de spiegel kan ook open en doet dan dienst als zwemplateau. Onder de kuipvloer zit een diesel- of een elektromotor. Alles aan boord moet het gewoon doen, eigenaren willen geen gedoe. Het moest ook een moderne boot worden, die voldoet aan de eisen van nu, zoals eenvoudig je elektronica op kunnen laden en wifi aan boord. En, veilig en solo te zeilen. Alle lijnen komen uit bij de stuurvouw of -man. Je partner moet na een jaar nog steeds mee willen. De diepgang moest gering zijn om er goed mee te kunnen zeilen in Friesland, op het IJsselmeer en op het Wad. Een weekender waar je ook langer mee op pad kunt als je wilt.”

“Al deze eisen komen in de Pointer samen. In de 25 kun je niet staan, maar wel heerlijk zitten. Binnen is het eveneens een functionele boot: een open ruimte met vier slaapplaatsen. Een toilet, koellade, wasbakje en kooktoestel. Het is een echte zeilboot geworden die goed smoelt.” 

Ook bij de Pointer 30 waren dit de uitgangspunten. De 30 is langer en luxer met meer comfort binnen en meer ruimte. Voorin zit een aparte ruimte met een groot bed en een toilet. Onder de lange kuipbanken zijn twee eenpersoonsslaapplaatsen. In de kajuit heb je een langsbank en twee losse draaistoelen. Comfortabel, maar het maakt de boot ook meteen geschikt als thuiswerkplek. Sturen kan met een kantelbaar stuurwiel, maar je kunt ook kiezen voor een helmstokuitvoering. 

De Pointer 25 en 30 zijn beide zeewaardig (CE-categorie B). De 30 is met een diepgang van 1,25 meter ook prima geschikt voor Friesland, maar je zeilt er straks net zo makkelijk mee naar Engeland en Scandinavië. Net zoals je tegenwoordig je auto samenstelt online, zo bepaal je online ook hoe jouw Pointer eruit gaat zien. De kleinste Pointer is de sportieve 22, het zeilgenot van een open boot, maar dan met zitcomfort buiten. De kajuit zorgt ervoor dat je met slecht weer makkelijk kunt schuilen. Het dubbele bed voorin en de banken in de kajuit bieden ruimte aan vier slaapplaatsen. Het grote voordeel is de ophaalbare kiel, waardoor de 22 trailerbaar is.

Voor het diverse aanbod van Jachtwerf Heeg en meer informatie kijk je op Jachtwerf-heeg.nl.

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.