De laatste toevlucht: het reddingsvlot

Je hoopt hem nooit te gebruiken, maar je wilt er wel één aan boord hebben zodra je buitengaats gaat. Het reddingsvlot kun je kopen én huren. Wat is wanneer de betere optie?

Door Riemer Witteveen | 03 mei 2022

Reddingsvlot huren of kopen

De laatste toevlucht: het reddingsvlot

Door Riemer Witteveen | 03 mei 2022

Advertentie

Heb jij plannen voor een mooie tocht op zee dit jaar? Misschien wel naar Engeland, de Oostzee, of richting het warme(re) zuiden? Een reddingsvlot mag dan uiteraard niet ontbreken aan boord. In sommige landen is het zelfs verplicht om een vlot aan boord te hebben. Een vlot hoop je nooit te gebruiken en een boot verlaat je pas als het echt niet anders kan. Toch is het verstandig om een reddingsvlot aan boord te hebben, gewoon voor het geval dat.


Voorjaarsspecial reddingsvlot

Dit artikel verscheen eerder in de Zeilwereld Voorjaarsspecial van 13 april 2022. Zeilwereld abonnees ontvingen deze al in hun mail. Deze special nog niet gelezen? Download hem hier!


Als je nu één keer een trip buitengaats maakt, dan is het wellicht niet de moeite waard om een reddingsvlot aan te schaffen en is het huren van een vlot een betere optie. Ben je van plan vaker de zee op te gaan, dan kan het  misschien wel uit om er een aan te schaffen.

We bellen met Peerbolte Lifesaving in Grou. Daar weten ze alles over reddingsvlotten en andere reddingsmiddelen. Vader en zoon Peerbolte keuren reddingsvlotten en verhuren ze ook. Alles wordt duurder tegenwoordig, en zo ook reddingsvlotten. Volgens zoon Joey zijn de prijzen van verhuur nog redelijk hetzelfde. Joey: “De prijzen voor het keuren van een reddingsvlot zijn wat lastiger te bepalen. Het hangt er helemaal vanaf hoe uitgebreid dat vlot is. Een het keuren van een simpel vlot is natuurlijk goedkoper dan een vlot dat geschikt is voor een grotere oversteek. In zo’n vlot zit water, voedsel, vuurpijlen, enzovoorts.”

Reddingsvlot huren of kopen

Het huren van een reddingsvlot kost bij Peerbolte €275,- per maand. Een reddingsvlot kost ongeveer vier keer dat bedrag. Daarbij moet een reddingsvlot gekeurd worden en dit gebeurt doorgaans eens per drie jaar. Joey: “Voor het keuren van een reddingsvlot rekenen we gemiddeld €350,- per keuring. Vier jaar lang één maand per jaar een vlot huren is dus bij benadering nog altijd goedkoper dan de aanschaf van een eigen vlot.”

Het juiste vlot

Of je nu huurt of koopt, je wilt een reddingsvlot dat past bij je boot, de bemanning en het vaargebied. “Mensen kijken te snel naar de prijs,” vertelt Joey. “Niet alle reddingsvlotten zijn geschikt voor dezelfde vaargebieden.” Op het IJsselmeer ben je er zeker van dat je binnen enkele uren van het water kunt worden gehaald, bijvoorbeeld door de KNRM. Je zou voor dat vaargebied kunnen kiezen voor een lichtgewicht reddingsvlot zonder geïsoleerde bodem, zonder dak en zonder levensmiddelen. 

Reddingsvlot huren of kopen
Reddingsvlot huren of kopen?

Ga je korte trips op zee maken, dan heb je al snel een vlot nodig conform de ISO-norm 9650-2. Dit type reddingsvlot heeft enkele levensmiddelen aan boord, maar is niet geschikt om langer dan 24 uur in te overleven. Ga je de oceaan op, of ben je van plan meerdaagse tochten te maken, dan moet je kiezen voor een vlot conform de ISO-norm 9650-1. Met een dergelijk vlot kun je enige tijd op zee verblijven zonder direct te verhongeren.

“Mensen kijken te snel naar de prijs, niet alle reddingsvlotten zijn geschikt voor dezelfde vaargebieden.”

Joey Peerbolte

Het is ook belangrijk dat je een reddingsvlot gebruikt dat geschikt is voor het aantal bemanningsleden aan boord. Uiteraard kun je een vierpersoons vlot niet gebruiken voor vijf of meer bemanningsleden, maar andersom werkt het eigenlijk net zo. Joey: “Als je alleen met z’n vieren vaart, moet je geen zespersoons vlot kiezen. Dat past misschien wel prima, maar je houdt elkaar ook warm in het vlot. Hoe meer ruimte in een vlot, des te moeilijker het is om warm te blijven, zeker als je een vlot zonder geïsoleerde bodem hebt.”

Tot slot moet het vlot natuurlijk passen op de boot. Het vlot moet voor het grijpen liggen en dat kan het beste in of rondom de kuip of aan dek. Reddingsvlotten zijn vrij zwaar en je wilt ze in geval van nood op zee niet eerst vanuit de kajuit hoeven pakken. Er zijn beugels beschikbaar voor op de hekstoel, maar een plekje op het achterdek, of op het kajuitdak is misschien handiger, ook als je de gewichtsverdeling aan boord meerekent. Ga dus, zeker voordat je een vlot aanschaft, eerst met een rolmaat in de weer en bedenk goed waar je het vlot wilt opbergen.

Krijgt het vlot een permanente plek buiten, dan is een reddingsvlot in plastic container de beste optie. Hierin bescherm je het vlot het beste tegen de elementen. Gaat het vlot na een overtocht weer naar binnen, dan kun je ook voor een reddingsvlot in een tas kiezen. Deze kunnen echt wel tegen een stootje, maar die wil je niet voor langere tijd of permanent buiten hebben liggen.

Met dank aan Joey Peerbolte van Peerbolte Lifesaving

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Anje Valk op mei 19, 2022 om 11:42 am

    Goed verhaal Riemer, en Peerbolte ken ik, plezierig en deskundig bedrijf.
    Ik zit zelf over het volgende na te denken en zou daar graag reacties van andere zeilers op krijgen:
    Ik vaar solo met een 27-voeter, hoofdzakelijk op Wad en IJsselmeer of korte Noordzeeoversteken tijdens de zomermaanden.
    Een reddingvlot is een groot en zwaar (min. 30 kg) ding. Ik ben er lang niet zeker van of ik zo’n kreng in geval van nood in m’n eentje wel van z’n plaats krijg. En er dan ook nog in kan komen, want met dubbele tubes is dat (heb ik tijdens een training ervaren) zonder hulp erg moeilijk.
    Lalizas heeft het zgn Leisure Raft, minder dan 10 kg. Enkele tube. Als ik dat nou es neem, i.c.m. een goedgevulde grabbag en een zgn. Immersionsuit, zoals ze in de offshore gebruiken, tegen onderkoeling?
    Ik hoor graag goede argumenten waarom dit geen goed idee zou zijn.

    Gegevens van het Lalizas Leisure Raft (vlgs gegevens leverancier):
    Dit reddingsvlot van Lalizas is gemaakt van een sterk en ultra lichtgewicht nylon. Een type materiaal waarvan verwacht wordt dat ook reddingsvlotten voor op open zee hier in de toekomst van gemaakt worden. Dankzij o.a. een aluminium CO2 opblaassysteem, de sterke PU-coated nylon tubes en een uitgekiende veiligheidsuitrusting is het Lalizas gelukt om met dit reddingsvlot onder de 10 kg totaalgewicht te blijven. Het gewicht van rond de 10 kilo maakt het vlot tot 3 keer lichter dan de reddingsvlotten van Seago, Lalizas en Plastimo bedoeld voor open zee. Het vlot is handzaam en hierdoor snel te gebruiken bij bijvoorbeeld grote brand of ernstige lekkage. Ook verloopt transport van en naar de boot een stuk handiger. Bovendien is er dankzij het compacte formaat altijd plek om het reddingsvlot ergens aan boord op te bergen.
    Het lichtgewicht Lalizas reddingsvlot is standaard uitgerust met:
    6 meter lange werplijn
    Handpomp
    Zeeanker
    Veiligheidsmes
    Drijfanker
    Stop voor overdrukventiel
    CO2 opblaassysteem
    Water geactiveerd reddingslicht
    2 ballastzakken
    1 draagtas
    Gewicht en afmetingen 4 p. versie met tent:
    Draagtas 41x33x15cm Gewicht 9,1 kg
    Afm vlot: LxBxH: 2m x 2m x 1,17m

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

1 reactie

  1. Anje Valk op mei 19, 2022 om 11:42 am

    Goed verhaal Riemer, en Peerbolte ken ik, plezierig en deskundig bedrijf.
    Ik zit zelf over het volgende na te denken en zou daar graag reacties van andere zeilers op krijgen:
    Ik vaar solo met een 27-voeter, hoofdzakelijk op Wad en IJsselmeer of korte Noordzeeoversteken tijdens de zomermaanden.
    Een reddingvlot is een groot en zwaar (min. 30 kg) ding. Ik ben er lang niet zeker van of ik zo’n kreng in geval van nood in m’n eentje wel van z’n plaats krijg. En er dan ook nog in kan komen, want met dubbele tubes is dat (heb ik tijdens een training ervaren) zonder hulp erg moeilijk.
    Lalizas heeft het zgn Leisure Raft, minder dan 10 kg. Enkele tube. Als ik dat nou es neem, i.c.m. een goedgevulde grabbag en een zgn. Immersionsuit, zoals ze in de offshore gebruiken, tegen onderkoeling?
    Ik hoor graag goede argumenten waarom dit geen goed idee zou zijn.

    Gegevens van het Lalizas Leisure Raft (vlgs gegevens leverancier):
    Dit reddingsvlot van Lalizas is gemaakt van een sterk en ultra lichtgewicht nylon. Een type materiaal waarvan verwacht wordt dat ook reddingsvlotten voor op open zee hier in de toekomst van gemaakt worden. Dankzij o.a. een aluminium CO2 opblaassysteem, de sterke PU-coated nylon tubes en een uitgekiende veiligheidsuitrusting is het Lalizas gelukt om met dit reddingsvlot onder de 10 kg totaalgewicht te blijven. Het gewicht van rond de 10 kilo maakt het vlot tot 3 keer lichter dan de reddingsvlotten van Seago, Lalizas en Plastimo bedoeld voor open zee. Het vlot is handzaam en hierdoor snel te gebruiken bij bijvoorbeeld grote brand of ernstige lekkage. Ook verloopt transport van en naar de boot een stuk handiger. Bovendien is er dankzij het compacte formaat altijd plek om het reddingsvlot ergens aan boord op te bergen.
    Het lichtgewicht Lalizas reddingsvlot is standaard uitgerust met:
    6 meter lange werplijn
    Handpomp
    Zeeanker
    Veiligheidsmes
    Drijfanker
    Stop voor overdrukventiel
    CO2 opblaassysteem
    Water geactiveerd reddingslicht
    2 ballastzakken
    1 draagtas
    Gewicht en afmetingen 4 p. versie met tent:
    Draagtas 41x33x15cm Gewicht 9,1 kg
    Afm vlot: LxBxH: 2m x 2m x 1,17m

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.