Advertentie
Nog geen maand geleden verscheen onze Zeilwereld Lentespecial 2023. Daarin vond je een uitgebreid artikel over Starlink met daarin de voor- en nadelen en enkele ervaringen van Nederlandse vertrekkers. Vooral het afgelopen half jaar won Starlink snel aan populariteit. Vooral de niet-maritieme versie (Roam/RV) wordt veel gebruikt door vertrekkers. Deze is aanzienlijk goedkoper en werkt in veel gevallen ook offshore, op open zee dus. Dat was alleen niet helemaal volgens het plan van Elon Musk, de drijvende kracht achter Starlink.
Lees hier het artikel in onze Lentespecial
Klik op de afbeelding om naar de special te gaan.
In een uitgebreide e-mail worden Starlinkgebruikers die Starlink ook op zee gebruiken op de hoogte gebracht van nieuwe regels en tarieven. Gebruikers worden aangemoedigd om vóór 9 mei hun abonnement aan te passen. Voor 2 Amerikaanse Dollar per gigabyte zou je nu ook op zee gebruik moeten kunnen maken van Starlink Roam/RV, zonder dat je daar de duurdere schotel voor gebruik op zee voor nodig hebt. Dat valt nog best mee, zeker als je het vergelijkt met de kosten van bijvoorbeeld Irridium (GO), maar is nog altijd veel duurder dan ervoor.
Wat is ‘op zee’?
De grote vraag in dit verhaal is wanneer Starlink ‘denkt’ dat je op zee zit. Als je voor anker ligt op enige afstand van de kust, moet je dan al die 2 Dollar per gigabyte gaan betalen? Of hoeft dat pas als je flink wat mijlen uit de kust vaart?
De e-mail:
Over the past 60 days, your Starlink has been used in areas that violate the terms and conditions of your service plan: your plan does not include service on the ocean. Starting as early as May 9th, 2023, you will be unable to connect to the internet on the ocean except to access your Starlink account where you can make updates to your account.
To ensure uninterrupted service on the ocean, please take action before May 9th, 2023. The following options may be a good fit for you:
- Change Service Plan to “Mobile Priority – 50GB/1TB/5TB”: Plans with Mobile Priority data enable our fastest network speeds and can be used on the ocean and land, and in motion with the Flat High Performance Starlink. After using the included Mobile Priority data, you will continue to have unlimited Mobile service on inland coverage (including lakes and rivers) anywhere Starlink has service around the world. Additional Mobile Priority Data (with service on the ocean) can be purchased by the GB.
- Opt-in to Mobile Priority Data per GB: Opt-in to purchase Mobile Priority Data by the GB, if you are on a Mobile plan (“Roam”). This is a metered option – all data consumed when opted-in will be charged on your next monthly bill. You can opt-out at any time.
How do I opt-in to additional data or change my service plan?
- On your account page online, click “Manage” under “Your Starlinks”, then select the “Mobile Priority” toggle or click “Change Service Plans”.
- On your account page on the App, click “Data Usage”, then select the “Mobile Priority” toggle or click “Manage Subscription”.
You can read our updated Terms of Service for more details on our Mobile and Mobile Priority service plans. Please contact Support if you have additional questions.
Ervaringen
Wat zijn jouw ervaringen met Starlink? En wat betekent deze wijziging voor de manier waarop jij Starlink gebruikt en hoe je op zee weerberichten ontvangt? Laat het ons weten! Mail de redactie op: redactie@zeilwereld.nl.
Omslagfoto: Herco Tibboel