Soms komen er producten op de markt waarvan je denkt: ‘Waarom is dat niet eerder uitgevonden?’ Dat geldt in onze ogen voor soldeerverbinders. Hiermee kun je twee elektriciteitsdraden aan elkaar vastmaken, net zoals je dat doen met kroonsteentjes, maar dan wat mooier en waterdicht. We namen de proef op de som. Soldeerverbinders: met aansteker, zonder…
Soms komen er producten op de markt waarvan je denkt: ‘Waarom is dat niet eerder uitgevonden?’ Dat geldt in onze ogen voor soldeerverbinders. Hiermee kun je twee elektriciteitsdraden aan elkaar vastmaken, net zoals je dat doen met kroonsteentjes, maar dan wat mooier en waterdicht. We namen de proef op de som.
Soldeerverbinders: met aansteker, zonder soldeerbout
Een oud kroonsteentje. Niet echt een mooie oplossing en al helemaal niet waterdicht.
Een soldeerverbinder ziet eruit als een hol plastic buisje met in het midden een metaalkleurige ring. Die ring is gemaakt van soldeertin en het plastic aan weerszijden werkt als een krimpkous. De theorie zegt: ontdoe je twee elektriciteitsdraden aan het eind van de beschermende mantel, draai de koperdraadjes samen en schuif ze van weerskanten in het plastic buisje. Je zorgt ervoor dat het koper van de elektriciteitsdraden elkaar treffen precies onder de ring van soldeertin. Je pakt een aansteker en verwarmt de ring en beweegt je aansteker daarna rustig van links naar rechts totdat het krimpkousje zich om de mantel van de elektriciteitsdraden sluit. Zonder een soldeerbout soldeer je de draden aan elkaar vast en de krimpkous maakt dat de verbinding waterdicht wordt.
Einde van de kroonsteentjes
Het resultaat: een nette, waterdichte en stevige verbinding. Een krimpkousje had het nog mooier gemaakt, maar nodig is het niet.
We vonden aan boord nog een kroonsteentje waarmee de box van de radio vastgezet was aan de draad die uit de radio komt. Niet handig aan boord, want een kroonsteenverbinding is niet waterdicht. Bovendien ziet een kroonsteenverbinding er lelijk uit. We volgen de aanwijzingen op en zetten de elektriciteitsdraden vast met soldeerverbinders. Ongeduldig als we zijn, willen we meteen nadat de draden vastzitten testen of dat ook zo is. Niet handig, want de soldeertin is verwarmd en daarmee tijdelijk zeer flexibel. Wacht tot alles is afgekoeld en begin dan pas voorzichtig aan de draadjes te trekken. Ze blijken muurvast te zitten. Bij het verbinden van het tweede draadje weten we dit en na een minuut zit deze verbinding goed vast en kun je aan de draden trekken wat je wilt, maar ze gaan niet meer los. Een kind kan de was doen en binnen vijf minuten hadden we de draadjes aan elkaar verbonden. Simpel.
Een toevoeging
Waterdicht en vast, wat wil je nog meer? Nu de box via twee soldeerverbinders vastzit aan de radio, bedenken we dat we eigenlijk iets zijn vergeten. We hadden voor een mooie verbinding ook nog een gewone krimpkous kunnen toevoegen. Eentje die ervoor zorgt dat beide draden bij elkaar blijven, waardoor het er allemaal nog wat strakker uitziet. Iets om te onthouden voor een volgende verbinding.
De soldeerverbinders zijn verkrijgbaar bij Sailspecials. Er zitten 120 verbinders in een doosje. Ze leveren vier verschillende maten en elke maat zit keurig in zijn eigen vakje. Voor zo’n doosje betaal je 23,95 euro.
Disclaimer: Zeilwereld is niet betaald voor dit artikel. Geen enkele partij heeft betaald voor dit stuk of heeft inzage gehad voorafgaand aan publicatie.