Jeroen en Jessica in de spotlight

Ze stellen niet meer uit, maar gaan komend jaar hun droom achterna. Jeroen en Jessica vertrekken met hun Harmony 47 op een wereldreis, samen met hun twee jonge kinderen. Lees in deze spotlight welke afwegingen ze maakten voor ze dit besluit namen.

Door Redactie | 16 december 2020

Jeroen en Jessica in de spotlight

Jeroen en Jessica in de spotlight

Door Redactie | 16 december 2020

Advertentie

‘Wat zou je doen als je de loterij zou winnen?’  

Zo opent de website van Jeroen en Jessica die samen met hun twee jonge mannetjes Benjamin en Frank van plan zijn in 2021 te vertrekken voor een grote zeilreis. We stellen hen de bekende vragen uit de Spotlight rubriek.

Maar eerst even hun eigen antwoord op de bovengenoemde vraag:

“Iedereen droomt ervan om de loterij te winnen. En vraag een willekeurig persoon wat hij of zij zou doen met de jackpot, dan volgt er naast het kopen van een groot huis of een auto waarschijnlijk een droom. Ook wij hadden zo’n droom. Nu spelen we helemaal niet mee met de loterij, maar heel soms kochten we een lot en droomden we ervan om werk en huis vaarwel te zeggen, een zeilboot te kopen en de wereld rond te zeilen. Tropische, ongerepte bestemmingen, avontuur, vissen vangen, duiken op de mooiste riffen, surfen, je kent het wel.”

En als je niet wint?
“Elke keer weer was er die domper. Shit, niet gewonnen… Maar de droom bleef. Wat nou als we de loterij niet winnen? Nooit niet. Dan misschien als we met pensioen gaan. Of als we ouder zijn, het huis is afbetaald en we genoeg gespaard hebben. Maar wat als je je pensioen niet haalt? En wanneer heb je eigenlijk genoeg geld om je droom te realiseren?”

Hoe oud waren jullie toen je voor het eerste besefte dat zeilen echt jouw passie zou gaan worden en waarom?

Jeroen: “Ik ging van jongs af aan altijd met mijn opa op zijn BM zeilen op de Wijde Aa, het Braassemermeer en de Kagerplassen. Dagjes of weekendjes weg. Tentje mee en uit kamperen met opa. Soms alleen ik, maar ook met mijn broertje, zus, neefjes en nichtjes. Vers gerookte paling halen langs het water en dan buitenboord opeten, anders werd de boot vet.”

“Later werd de BM ingeruild voor een Contest 25. Die gingen we ergens in Zeeland ophalen en we voeren met mijn opa, zijn vriendin, mijn neefje en broertje naar Leiderdorp, waar hij hem heeft gerestaureerd.”

“Toen mijn opa te oud werd om het schip nog te onderhouden en ermee te varen, kreeg ik de Contest voor mijn verjaardag. Een fantastisch cadeau, maar het heeft ook zeker een aantal slapeloze nachten opgeleverd. Hoe ga ik dat in vredesnaam betalen en regelen allemaal, zoals de ligplaats en het onderhoud. Maar het lukte en Jess en ik hebben er samen heel veel plezier van gehad. Nadat Benjamin geboren werd, zijn we er nog twee keer mee op vakantie geweest. Toen Frank op komst was, bleek de boot voor ons toch echt wel te klein.”

Jessica in de spotlight met zoontjes Benjamin en Frank en vriend Jeroen.
Jessica en hun zoontje in het bijbootje

Jessica: “We besloten op zoek te gaan naar iets groters. Een tussenbootje, 30 voet ofzo, zodat we in de vakanties wat uitgebreider weg konden. Want uiteindelijk wilden we wel een wereldreis maken, maar daar moest je rijk voor zijn, het huis hebben afbetaald, de schaapjes op het droge. Tot we ons op een dag afvroegen wat er nu echt nodig was om het gewoon te doen. En dat bleek best haalbaar doordat we een vrij grote overwaarde in ons huis hadden zitten. Vanaf dat moment, het moment waarop we besloten dat we het gewoon gingen doen, werd zeilen echt onze passie.”

Wat voor boot hebben jullie en is dit jullie droomschip?

Jeroen: “We hebben een Harmony 47 uit 2008. Een Franse productieboot uit de koker van de Poncin-group ontworpen door Mortain & Mavrikios. Het is een merk dat niet heel bekend is, doordat het in 2008 ten prooi viel aan de economische crisis. Poncin, bekend van o.a. Dufour, Gib’Sea, Catana- en Bali catamarans wilde met nieuwe technieken betere, maar ook betaalbare schepen bouwen. Hij gebruikte onder andere vacuüminfusie, een techniek die vooral in de hogere prijscategorieën wordt gebruikt. Het interieur van Harmony schepen is daarentegen vrij sober. Mede daardoor is Harmony nooit helemaal van de grond gekomen. De meeste schepen werden uiteindelijk voor de chartermarkt gebouwd.”  

Harmony 47 uit 2008
Met deze Harmony 47 uit 2008 gaan Jeroen en Jessica de wereld rond

Jessica: “Het is niet per se ons droomschip. We realiseerden ons dat we keuzes moesten maken om onze droom te realiseren. We konden of langer doorwerken en sparen voor bijvoorbeeld een ruime catamaran, of kijken naar wat we echt nodig hadden en al sneller vertrekken. We besloten voor het tweede te gaan. De reis is de droom. Het schip is slechts het middel. We hebben heel rationeel een lijstje gemaakt van wensen en eisen en de Harmony bleek aan de meeste te voldoen. Het is het meest ruime schip dat we gezien hebben en het grote voordeel is dat –door een ongelukje van de vorige eigenaar- de mast en zeilen vrijwel nieuw zijn. Met dit schip hebben we heel veel boot voor ons geld gekregen. En ook al is het niet ons droomschip, vanaf het moment dat we aan boord stapten, voelde het wel meteen goed.”

Welke aanpassing willen jullie graag nog doen aan jullie boot?

Jeroen: “We zitten midden in het klusproces. Binnenkort wordt de boog voor de zonnepanelen geïnstalleerd, de lithium accucellen zijn besteld, we zijn met de isolatie bezig. Belangrijke zaken die nog moeten gebeuren zijn nieuwe roerlagers, het schroefaslager moet vervangen worden en we willen onder andere nog een watermaker installeren.”

Wat is de naam van de boot, en heeft deze nog een speciale betekenis?

Jessica: “Nu nog Acolon. De boot is in eerste instantie van een Duitse verhuurmaatschappij in de Oostzee geweest. Acolon is een Duitse wijndruif. Maar als je het op zijn Engels uitspreekt heeft het meer weg van een dikke darm. Met onze plannen vinden we het dus niet zo’n geschikte naam. Daarom gaan we de boot nog hernoemen.”

Hoeveel dagen per jaar zijn jullie aan boord?

“Sinds juli wonen we op de boot. We hebben huis-en-haard verkocht om onze droom te realiseren.”

De kleine kinderen voelen zich helemaal thuis aan boord en zijn klaar voor de wereldreis
Zoontjes Benjamin en Frank voelen zich al helemaal thuis aan boord

Wat is de allermooiste ankerplek of haven waar jullie zijn geweest en waarom is deze plek jullie zo bijgebleven?

Jeroen: “We hebben de boot in Zweden gekocht en hebben hem deze zomer teruggevaren naar Nederland. Het was een aaneenschakeling van prachtige ankerplaatsen en mooie havens. Vaak is het niet alleen de plek die ons bij is gebleven, maar ook de omstandigheden.”

Jessica: “Zoals de eerste nacht dat we voor anker gingen. Ik moest ’s nachts plassen, toen ik de wc doorspoelde zat er bioluminescentie in het spoelwater. Het leek wel vuurwerk in de pot. Een ander dag stonden we super vroeg op, omdat we een lange tocht voor de boeg hadden. Het was windstil, de zon was net op en toen we vertrokken zagen we wel een stuk of 10 bruinvissen.”

Jeroen: “De plek die mij van afgelopen zomer vooral is bijgebleven is de haven van Vejle. Voordat je in de haven komt, vaar je door een prachtig groen fjord met oude, romantische hotels langs het water. In de verte, aan het einde van het fjord, doemt Vejle op. Een stad vol moderne architectuur. Het contrast met het fjord is enorm, maar daarom niet minder prachtig. Vrijwel alles is nieuw en verzorgd. Bij aankomst in de haven snelde een (voormalig) Nederlander ons te hulp en vertelde dat Vejle een plek is waar je wil blijven. Na een week vakantie in Vejle snap ik precies wat hij bedoelde.”

Wat is het mooiste vaargebied waar jullie ooit hebben gevaren?

“De westkust van Zweden en de Deense Samsø-Belt en Kleine-Belt. Prachtige natuur en ankerplekken. Mooie rotseilandjes, fjorden en pittoreske plaatsjes afgewisseld met mooi open vaarwater.”

Jeroen in de spotlight
Jeroen aan het roer

Hebben jullie nog plannen voor een droomreis? 

“Jazeker, we willen deze zomer vertrekken richting de Middellandse Zee. Daarna steken we de Atlantische Oceaan over naar het Caribisch gebied. Uiteindelijk willen we het Panamakanaal door richting Frans-Polynesië, Australië en Nieuw-Zeeland. Verder hebben we nog niet gepland. We willen in ieder geval een jaar of vier wegblijven, maar het einde is eigenlijk nog open.”

Hebben jullie een product aan boord, dat je maar bij weinig zeilers zal aantreffen, maar voor jullie echt helemaal top is?

“We hebben een wasmachine aan boord. Het is weliswaar een mini-exemplaar voor 3 kilo was, maar voor ons als jong gezin is hij onmisbaar. Daarnaast hebben we nog geen afscheid kunnen nemen van ons koffiezetapparaat. Een belachelijk groot ding eigenlijk. Hij heeft zelfs zijn eigen kastje.”

Hebben jullie nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?

“Als je dit soort dromen hebt, moet je het gewoon doen. Wacht niet op later of tot je er 100 procent klaar voor bent. Veel kan ook ‘on-the-go’. We spreken weleens mensen op de haven met de mooiste schepen. Ze hebben eigenlijk alle middelen om het te kunnen doen, maar het lijf wil niet meer of werk/ familie/ huis/ bedrijf/ vrienden/ relaties/ kinderen/ huisdieren [of een zelf in te vullen reden], maakt dat het niet (meer) kan.  Ze zeggen dan: ‘Ik had dat ook wel gewild, maar nu kan ik het niet meer doen.’ Stel niet uit wat je het liefste wilt. Want vaak komt van uitstel afstel.”

Volg dit koppel op hun eigen website: watalsjedeloterijnietwint.nl.

Het gezin aan boord van hun Harmony 47 in de spotlight
Gewoon doen, is het motto van Jeroen en Jessica

Ook zeiler in de spotlight worden?

Ben jij net als spotlight Jeroen en Jessica gek op zeilen en wil je ook eens op deze plek in de spotlight staan? Of ken je een zeiler die best een in de spotlight mag komen? Stuur jouw contactgegevens naar redactie@zeilwereld.nl, of vul het formulier onder deze link in.

Andere spotlight artikelen lezen op Zeilwereld? Kijk op deze pagina!

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.