Grinde: Afscheid van het ideale schip

Voor Steven Neijenhuis is de Grinde de ideale boot. Zowel voor vakanties met het gezin als wedstrijd- en solozeilen. Toch is de Walnood net verkocht. "Ik dacht dat deze nooit weg zou gaan."

Door Riemer Witteveen | 01 december 2021

Grinde Walnood

Grinde: Afscheid van het ideale schip

Door Riemer Witteveen | 01 december 2021

Advertentie

Of je nu bootloos bent of al een schuit bezit, of je nu zoekt naar een nieuwe boot of niet, veel zeilers verliezen zichzelf al snel op verkoopsites als Botentekoop of Marktplaats. ‘Lekker bootjes kijken’ heet dat. Ideeën opdoen, gekke dingen spotten en misschien wel verliefd worden op je droomboot. In de rubriek Tweedehands Uitgelicht kijken we naar bijzondere tweedehands boten die te koop liggen. Boten waar meer achter schuilt dan je op eerste gezicht zou denken. In deze derde editie een nét verkochte Grinde.

Iets meer dan 11 jaar geleden word ik voor het eerst verliefd op een boot. Als ik in de sluis lige met andere deelnemers van de Schuttevaer Race valt mijn oog op een klein, maar sportief en zeewaardig uitziend bootje. Het is een Marsvin van de Deense ontwerper Peter Bruun. Eigenaar Steven Neijenhuis verkoopt de Marsvin niet lang daarna. Als tiener is mijn portemonnee nog niet voorbereid op een dergelijke aankoop maar mijn bewondering voor de ontwerpen van Bruun blijft.

Misschien wel de bekendste van die ontwerpen is de Grinde; een spitsgatter (zoals alle ontwerpen van Bruun) van net iets over de acht meter. Een dikbuikig scheepje met een flinke reputatie. Zo’n Grinde is het ideale schip voor Steven Neijenhuis, die er na de verkoop van zijn Marsvin een wist te bemachtigen. Met pijn in z’n hart en gemengde gevoelens doet hij nu afstand van Walnood. “Het werd wel krap met z’n vijven aan boord. De schoentjes onder de buiskap worden steeds groter!”

Grinde Walnood
Met het hele gezin aan boord is het krap

Op zoek naar een ligplaats

“De eerste Marsvin, Onmogelijk Rood, werd eigenlijk te klein,” vertelt Steven. “Nadat we die verkocht hebben, kwam er een caravan voor de kinderen, maar toen kwam de Grinde Walnood, te koop. Op m’n werk belde ik de eigenaar op, met het vermoeden te horen dat de boot verkocht was. Maar hij was er nog! Op een vrijdag, één dag voordat andere geïnteresseerden de boot gingen bezichtigen, zaten mijn vrouw, mijn vader en ik in de auto. Op de Afsluitdijk bepaalden we een maximaal bedrag wat we voor de boot over zouden hebben, mits hij zou bevallen.”

“Aan boord kijken we rond. Ik kijk mijn vrouw aan en ze knikt. Ik knik ook. Buiten zien we mijn vader lachen met de eigenaar. Het bleek dat de oude Grinde van mijn vader, de eerste Grinde van de verkoper was. ‘ik doe niets van de prijs af,’ zei hij. M’n vrouw zei toen: ‘laten we op maar op zoek gaan naar een ligplaats’.”

Grinde Walnood

One off

Walnood is niet een gebruikelijke Grinde. In de loop der jaren is er door de vorige eigenaren veel aan gedaan. Toen Walnood in handen van Marcel Mastenbroek van Holland Spar was werd ze volledig overhaald. “Vrijwel alles is aangepakt. De schotten zijn verstevigd, veel onderdelen zijn vervangen voor veel zwaarder uitgevoerde RVS onderdelen, de wantputtingen zijn extra zwaar uitgevoerd, de elektra is compleet vernieuwd, noem maar op. Zelfs het roer is verlengd onder de waterlijn en er zit ook een andere schroef op. Je manoeuvreert er nu meer als een dolle!”

Voor Steven betekent dit dat er niet veel geklust hoeft te worden. Steven: “Na aanschaf hebben we er wel een koelkast en een kachel ingebouwd en er is ook een nieuwe buiskap opgekomen met een nieuw frame.” Voor Steven betekent de goed uitgeruste boot dat er minder geklust hoeft te worden. “‘Pappa, je klust helemaal niet meer aan de boot, wat is er?’ zei m’n zoontje ooit. ‘Er is niets, alles werkt, het is af’ ze ik. Alles klopte, tot in de puntjes.”

Grinde Walnood
Alles klopt aan deze Grinde. Het interieur is comfortabel en gezellig voor een boot van 8 meter 20.

Oerhollandse vakanties zijn de leukste

De Grinde wordt veel gebruikt op het Nederlandse water. Met een ligplaats in Friesland (“we lagen wel een beetje in de modder met 1 meter 70 diepgang”) zeilen Steven, zijn vrouw en kinderen voornamelijk op het IJsselmeer en het Wad, maar ook wel op de Friese binnenwateren. “We hebben veel ontdekt. Op bijna het hele Sneekermeer konden we varen met nog zo’n 20 centimeter onder de kiel. We zijn ook veel op de Waddeneilanden geweest. Naar Zeeland stond vaak op de planning, maar het weer zat niet altijd mee en dan is Zeeland best een eind. Een oversteek naar Engeland stond ook wel op het wensenlijstje, maar mijn vrouw vindt het IJsselmeer al spannend genoeg met die golven. Maar in de vakantie met de Optimist (genaamd Borrelnood) op het voordek, zonder dat je weet waar je terecht komt, dat zijn echt de leukste, oerhollandse vakanties. Het klinkt als een cliché, maar als de kinderen het naar hun zin hebben, dan hebben wij dat ook.”

Grinde Marsvin
Walnood (Grinde) en Lykke (Marsvin) gebroederlijk langszij. Lykke is Stevens derde boot van Bruun en de tweede Marsvin

Naast toeren met het gezin, wordt er ook op een heel ander niveau met Walnood gevaren. Steven is niet vies van een wedstrijdje. De laatste Schuttevaer Race in 2018 weet hij te winnen in zowel het zeil- als het sportklassement. “Ook fotograaf Klaas Wiersma voer stukken mee, waardoor we grotendeels met z’n zessen aan boord waren!” Met zijn vader vaart hij nog de 50 Myls vanuit Lelystad. “Mijn vader zat aan het roer en ik deed de rest. Met een spinnaker van 80 vierkante meter gebeurt er wel wat op zo’n Grinde! Maar het is zo’n fijne boot, het ene moment zie je een vlaag aankomen en bedenk je ‘er moet wat gebeuren!’. Het andere moment ben je misschien wat overpowered, maar dan is de vlaag ook alweer voorbij. Die boot kan alles hebben.

“Toen ik die Grinde kocht dacht ik dat deze nooit meer weg zou gaan en altijd in de familie zou blijven. Nu jaren verder ik verkoop ‘m toch”

Steven Neijenhuis

Singlehanded

Naast wedstrijden zeilen met een crew kriebelt het bij Steven om de solo de nodige mijlen te varen. “Zo’n prestatietocht vind ik ook mooi. Dan beleef je het zeilen op een heel andere manier. Het is in je eentje rustiger en veiliger.” De Singlehanded staat op het lijstje, maar die kan ook met z’n tweeën gevaren worden. Als de broer van Steven kort voor de start moet afhaken zegt z’n vrouw dat Steven maar even moet oefenen. “Anderhalve maand voor de start voer ik bij Grou voor het eerst wat in m’n eentje en toen was daar de start van de Singlehanded. Om bij de start in Lelystad te komen moest ik meteen recht tegen windkracht 8 opkruisen. In Lemmer ben ik maar even gestopt om te wachten”

Uiteindelijk is de Singlehanded van 2019 een pittige editie met veel wind, weinig wind en warm is het niet. Steven vaart ook voor het eerst solo met zijn Grinde op de Noordzee. Vele mijlen later is hij weer in Lelystad. Hij heeft de wedstrijd meteen gewonnen.

Grinde Walnood Steven Neijenhuis
Solozeilen is grenzen verleggen

Het jaar daarop is er geen officiële wedstrijd vanwege de pandemie, maar toch vaart hij met andere solozeilers een flink rondje. Ook dit jaar was Steven weer van de partij met Walnood, voor een laatste keer, zo blijkt later. Als altijd maakt Steven een enthousiaste en aanstekelijke zeilvideo van zijn solo-avontuur:

Één boot tegelijk

De schepen van de hand van Bruun zijn populair in de familie. Alle modellen, de Kaskelot, Grinde, Spaekhugger en Marsvin, zijn wel voorbijgekomen. Als Steven en z’n vrouw zoeken naar een kleiner scheepje voor de kinderen is het ook geen verassing dat het wederom een Marsvin is. “Een boot die twee meter langer is gaat zo 30 a 40 duizend euro extra kosten .Voor een fractie daarvan heb je er een boot van 6.5 meter bij! Eigenlijk ging dat best wel leuk en goed, maar echt gezellig kan ik het ook niet noemen. Toen begonnen de kinderen ook nog actief in de Flits wedstrijd te zeilen. Toen hadden we ineens een Grinde, een Marsvin, een Flits, een Optimist en een rubberboot.”

Marsvin Bruun
Voor een fractie van wat een groter boot méér zou kosten, heb je er een extra boot bij voor de kids.

Actief zeilen kan Steven zelf ook in de ‘Flits’ of in de Marsvin. Daarom wordt de Grinde, die toch al op de motor dienst doet als volgschip, te koop gezet met als doel er een motorschip voor terug te kopen. We kunnen dan comfortabel alle wedstrijden van de kinderen volgen.”

Steven praat vol liefde over Walnood, alsof ze nog niet verkocht is. “Die boot staat zo dicht bij mij. Het is het ideale zeilschip en het geeft me vertrouwen en heeft waanzinnige zeileigenschappen. Ik ben er nog steeds een beetje verliefd op. Toen ik die Grinde kocht dacht ik dat deze nooit meer weg zou gaan en altijd in de familie zou blijven. Nu jaren verder en ik verkoop ‘m toch.”

Missen: Hele plaatje

Het zeilen met de Grinde gaat Steven zeker missen, dat weet hij nu al. “Alles was voor elkaar. Als je twee weken niet was geweest ging er een puts overheen en je ging weer. Het is een powerboot die aanvoelt als een schip van 10 meter. De Marsvin voelt ook groter, maar vaart wel meer als een open boot. De Grinde is gezellig, heeft een prachtige uitstraling en biedt voor de lengte en leeftijd veel comfort. Het hele plaatje, dat ga ik missen.”

Grinde Walnood
Steven gaat Walnood zeker missen

Mocht er in de toekomst toch weer een grotere zeilboot komen, dan wordt het waarschijnlijk een platbodem of een boot met een kiel-midzwaard. “Lekker scharrelen op het Wad, dat lijkt me nog wel wat. Op het Wad wordt je ook minder snel zeeziek, voor iedereen wel zo leuk.

Gelukkig is Walnood in goede handen terechtgekomen. “Walnood gaat naar een jong gezin met een dochtertje van acht maanden en komt in Kiel te liggen. De nieuwe eigenaar zei dat hij heel trots was dat hij dit schip heeft gekocht. ‘Ik ga er minstens net zo goed op passen als jij,’ zei hij. Daar word ik wel blij van. Een Grinde koop je omdat je het een mooi schip vindt. En als je ‘t mooi vindt, dan vind je dit exemplaar helemaal fantastisch.”

Grinde Walnood

Lees ook:

Op Zeilwereld lees je nog meer verhalen van Grinde-zeilers:

Meer Tweedehands Uitgelicht:

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.