Grand Soleil 50: Een klassieke Italiaan met zes poten

Elke boot heeft een verhaal. Een boot die te koop staat is niet zomaar een boot, maar heeft vaak al vele mijlen, avonturen en emoties achter de rug. Lees hier het verhaal van Vento, een Grand Soleil 50.

Door Riemer Witteveen | 17 januari 2024

Vento Grand Soleil 50

Grand Soleil 50: Een klassieke Italiaan met zes poten

Door Riemer Witteveen | 17 januari 2024

Advertentie

Of je nu bootloos bent of al een schuit bezit, of je nu zoekt naar een nieuwe boot of niet, veel zeilers verliezen zichzelf al snel op verkoopsites als Botentekoop of Marktplaats. ‘Lekker bootjes kijken’ heet dat. Ideeën opdoen, gekke dingen spotten en misschien wel verliefd worden op je droomboot. In de rubriek Tweedehands Uitgelicht kijken we naar bijzondere tweedehands boten die te koop liggen. Boten waar meer achter schuilt dan je op eerste gezicht zou denken. In deze vierde editie een Grand Soleil, de Italiaanse schone genaamd ‘Vento’.

Als René en Antoinette elkaar voor het eerst ontmoeten vertelt hij haar over zijn passie, zeilen. Hoewel de eerste keer op de Noordzee voor Antoinette niet heel soepel verliep, zijn ze er toch zeker van dat ze een boot willen samen. Antoinette: “Tijdens ons eerste rondje Noordzee op een geleende boot hang ik uren boven een puts. Eenmaal bij de Blauwe Hap in Den Helder voel ik me weer top en besluiten we een boot te kopen. Ik ben ervan overtuigd dat die zeeziekte wel in orde komt en ik hou van avontuur, dus een lange reis zie ik ook wel zitten.”

Zes jaar later ligt die boot van Antoinette en René te koop. “We kijken terug op hele mooie jaren op onze fijne Vento,” vertelt Antoinette. “Aan dit avontuur komt nu een einde. Hoewel we van elke dag hebben genoten, zoeken we toch een nieuwe eigenaar. De wens om dichter bij familie te zijn overheerst.”

Vento Grand Soleil 50
Antoinette en René

“Het schip met de 5 poten”

Het moet een Grand Soleil worden, tot die conclusie kwamen Antoinette en René al snel. Maar waarom een Grand Soleil en waarom een 50-voeter? Antoinette: “We zochten ‘het schip met de vijf poten’.” Het zijn vijf eigenschappen waar het schip aan zou moeten voldoen.

  1. Het moet een snel schip zijn, zodat lange tochten sneller verlopen.
  2. Het moet een comfortabel schip zijn om prettig op te kunnen leven.
  3. Het moet een probleemloos schip zijn, om optimaal te kunnen genieten.
  4. Het moet een sterk schip zijn waar je je veilig op voelt
  5. Het moet een heel mooi schip zijn om te zien.

Er staan er maar een paar te koop. Één steekt er echter met kop en schouders bovenuit. Vento, een Grand Soleil 50 uit 1993 van de eerste eigenaar. De Duitser heeft kosten nog moeite bespaard om de boot met Duitse Gründlichkeit te onderhouden. Elk jaar staat de boot in een warme winterstalling en past hij de nodige zaken aan of vernieuwt hij dingen.

Vento Grand Soleil 50
Vento onder zeil

Zesde poot

Het zit bij Vento wel snor met de vijf poten. Zo is het een snelle boot die gemakkelijk harder zeilt dan zes knopen. Antoinette: “Regelmatig tikken we de 10 knopen aan met 15 tot 18 knopen wind. Ook is de boot met 50 voet comfortabel met genoeg beweegruimte en een Eberspächer kachel die ons altijd lekker warm heeft gehouden in de Nederlandse winters, zelfs in het ijs! Het ontbreken van technische mankementen betekent dat er zorgeloos mee gezeild wordt; de motor loopt en de apparatuur werkt zoals het hoort. We kunnen ons geen problemen herinneren waardoor we een dag minder van hebben genoten. Ook is Vento enorm sterk met een dikke polyester romp en zijn de zeilen van het beste materiaal en hebben we rod-rigging (massieve verstaging, red.). En dan die vijfde poot. We vinden haar prachtig! We zijn ook niet de enigen die dat vinden. Meerdere malen kwamen we terug bij de boot terwijl bewonderaars selfies namen met onze Vento als achtergrond. Heel grappig! Vanwege haar mooie lijnen en brede bouw, van Italiaanse origine, wordt ze vrijwel altijd aangezien voor een Swan.”

Antoinette en René voegen nog een een zesde ‘poot’ toe aan het lijstje: het zeilgemak. “Ik heb geen zeilachtergrond,” vertelt Antoinette. “Hoewel ik de afgelopen zes jaar veel heb geleerd, vindt René het erg fijn om af en toe solo te varen. Een handzame boot is dan wel zo fijn.”

Hoge snelheden zijn geen uitzondering

Upgrades

Na aankoop moet er toch nog een aantal zaken aangepast vertelt Antoinette. “We hebben enkele aanpassingen doorgevoerd ten behoeve van onze wens om langdurig op zee te verblijven. We wilden elke dag genieten van het leven aan boord.” In aanloop naar het vertrek investeren Antoinette en René flink om het leven aan boord zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Er komt een watermaker aan boord, zonnepanelen, een hydrogenerator en een reguliere generator, Starlink voor het internet, nieuwe plotters en ga zo maar door.

Vento Grand Soleil 50

Op reis

Als de boot eenmaal klaar is zetten Antoinette en René koers naar het zuiden”. Antoinette glimlacht bij de gedachte aan alle mooie herinneringen: “Zingend stonden we aan dek vol van ons avontuur. Ik denk terug aan het mooie Belle-Île-en-Mer waar we midden in het stadje aan de kade lagen. Aan de noordkant van dit prachtige eiland supten we tussen de prachtige rotsen die Monet ooit schilderde. Ook denk ik aan het zanderige eiland Ile de Hoëdic, waar de tijd een eeuw lijkt teruggedraaid. Gespannen voeren we door de golven de wel heel erg smalle haven van Llanes in Noord-Spanje binnen. Vento had daar minder problemen mee dan ik. Met grote precisie en een halve meter aan iedere kant belandden we in dit pittoreske dorpje. Nadat we van elke haven van Portugal hebben genoten, voeren we in de avond richting Cadiz, waar de hemel opeens fel wordt verlicht, na enige verwarring zagen we een meteoriet spectaculair over ons heen vliegen.”

Oversteek

Antoinette en René verlaten het Europese continent en zeilen naar Marokko. “Tanger is echt een must see,” vertelt Antoinette enthousiast. De Canarische eilanden staan dan op het programma en daar nemen ze alle tijd voor. “We bezochten in een half jaar zo’n beetje elke haven van de zeven Canarische eilanden. Ons favoriet is El Hierro, vanwege de rust, en de prachtige natuur. Maar ook op la Gomera voelden we ons enorm thuis.”

Dan begint het echte oceaanavontuur voor Vento. In een kleine week varen ze naar Kaapverdië en vervolgens maken ze een oversteek van 17 dagen naar Salvador de Bahia in Brazilië. Antoinette: “Als iemand me nu vraagt waar ik het allermeest van heb genoten noem ik ‘de oversteek’. We hadden zo nu en dan weinig wind en hebben meer gemotord dan ons lief was. Maar met 350 liter diesel en 60 liter reserve hadden we voldoende brandstof mee. We genoten van de oversteek, van het zwemmen in de lauwe blauwe oceaan met vijf kilometer water onder ons, van de heldere sterrenhemel die de donkere zee verlichtte en de prachtige zons- en maansopkomsten. Onbeschrijfelijk was het.”

Vento Grand Soleil 50
Brazilië blijkt een schot in de roos

Brazilië

Waar veel vertrekkers de oversteek maken richting de Cariben, gaan Antoinette en René verder zuid. Brazilië blijkt een schot in de roos. Antoinette: “We raden iedereen aan om dit geweldige land vooral te gaan ontdekken (Antoinette schreef eerder in Zeilwereld over de warme cultuur van Brazilië). Als ik denk aan de honderden walvissen waar we tussendoor voeren, ben ik weer helemaal terug bij het moment dat René riep om snel uit te wijken vanwege de enorm ‘zee-gigant’ vlak voor de boeg.”

Uiteindelijk zetten Antoinette en René ook koers richting de blauwe wateren van de Carieb, maar niet zonder slag of stoot: “Tijdens onze tocht langs de lange oostkust noordwaarts, werden we meerdere malen getrakteerd op squalls, en hoewel we deze meestal zagen aankomen op de radar is de kracht overweldigend. De Raymarine stuurautomaat deed bijna al het werk, wat een sterke techniek! Maar dat zijn spannende momenten en dan besefte ik me goed hoe blij ik was dat we zo’n sterk en snel schip hadden gekocht. We voeren langs de wuivende duinen van Lençois aan het noorden van Brazilië, een echt paradijs. Daarna via Frans-Guyana, Suriname en Tobago naar Grenada. Carriacou-Sandy Island is een voorbode van de schoonheid van het Caribisch gebied: blauwe zee, wit strand en fijne cultuur.”

Vento Grand Soleil 50
Een heerlijk privé-eiland

Knoop hakken op Grenada

Aan al het moois komt een einde en dat betekent dat er een mooie boot beschikbaar komt voor een liefhebber van Italiaanse jachtbouw. Antoinette: “Wat is de wereld is mooi! En, hoewel er nog veel meer valt te ontdekken, willen we nu dichter bij onze familie en met name de kinderen zijn. Dus hebben we de knoop doorgehakt: Vento is te koop. We zijn nu op Grenada, wat niet alleen een mooi eiland is, het is ook een handige basis om van daaruit het Caribische gebied verder te ontdekken. Vanaf hier kun je natuurlijk ook zo naar Panama en daarna de Pacific invaren! Wil je terug naar Europa, dan kun je via de Azoren of de noordelijke route nemen langs de Verenigde Staten, Canada en IJsland. Met dit schip zijn er zoveel mogelijkheden.We zijn enorm blij dat we dit avontuur zijn aangegaan. We hopen dat de nieuwe eigenaar net zoveel zal genieten van dit schip als wij hebben gedaan.”


Nieuwsgierig naar de verkoopadvertentie? Klik HIER om naar Botentekoop te gaan. Daar lees je ook alles over de uitrusting en kun je door de vele foto’s bladeren om de boot goed te leren kennen.

Boot verkopen?

Heb jij na wikken en wegen besloten je boot te verkopen? Heeft jouw boot een achtergrond vol verhalen? Laat het ons weten en wellicht komt jouw boot in deze rubriek ‘Tweedehands Uitgelicht’. Mail naar: redactie@zeilwereld.nl.

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.