Zeilers dragen vaker trouw een reddingsvest

De dagen van niet lekker zittende reddingsvesten zijn gelukkig voorbij. Fabrikanten hebben geluisterd naar de zeilers. Een reddingsvest dragen hoeft niet meer oncomfortabel te zijn, gelukkig!

Door Anke Haadsma | 14 december 2022

Spinlock Reddingsvest

Zeilers dragen vaker trouw een reddingsvest

Door Anke Haadsma | 14 december 2022

Advertentie

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met More Marine,
de Nederlandse importeur van Spinlock reddingsvesten

We zien steeds vaker dat reddingsvesten aan boord trouw worden gedragen. Gelukkig maar, een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. Veiligheid moet altijd de eerste prioriteit aan boord zijn, en daar hoort een reddingsvest nu eenmaal bij.

Een van de redenen dat vesten tegenwoordig vaker gedragen worden, zijn de nieuwe technieken waardoor ze simpelweg lekkerder zitten en makkelijker aan te trekken zijn. In het verleden hoorde je vaak dat men een reddingsvest niet droeg omdat hij in de weg zit of als een hoefijzer in je nek hangt. Ik hoor het mijn zusje nog zo zeggen: ‘Mijn zwemvest zit goor!’. Ze kon toen nog maar net praten en wist helemaal niet wat ze precies zei, maar we snappen allemaal wat ze bedoelde.

Spinlock Reddingsvest
Foto: Richard&Racel/Ocean Images

Bewegingsvrijheid belangrijk

Producenten van reddingsvesten hebben geluisterd naar de zeilers. Tegenwoordig rust een gemiddeld vest meer op de schouders waardoor je je bewegingsvrijheid aan boord behoudt en geen last krijgt van je nek.

Het is wel belangrijk dat je het reddingsvest goed draagt. Trek bijvoorbeeld de gesp rondom het middel goed aan (maar niet té strak). Daarmee zit je vest nog beter tijdens het dragen en, belangrijker nog, je glijdt niet uit het vest, moct je te water vallen. Daarnaast drijf je ook nog eens hoger op het water!

Naast de gesp rondom het midden, heb je ook een of twee kruisbanden, hiervan zien we verschillende soorten, soms inclusief beenbanden. Ook hierbij is het belangrijk dat je deze correct draagt en ze goed te bedienen zijn. Een brede band met grote gesp is een aanrader, hierdoor gebruik je de kruisband ook echt.

Spinlock heeft hiernaast ook nog een Harness Release System (HRS). Dit houdt in dat de loop waaraan de lifeline zit, met een simpele ruk aan een hendel openspringt. Dat kan erg handig zijn mocht je naast de boot te water liggen terwijl de boot nog vaart.

Het Harness Release System (HRS)

Extra: Spatwaterkap en lampje

Afhankelijk van het vaargebied en gebruik, kun je ervoor kiezen om een spatwaterkap en/of lampje bij het vest aan te schaffen.

Lampjes in reddingsvesten zijn er in verschillende vormen. Standaard is een lampje op schouderhoogte, deze wordt automatisch geactiveerd bij aanraking met water. Daarnaast zijn er andere oplossingen. Zo heb je een lampje op een stokje, welke beter zichtbaar is, of de unieke Lume-On van Spinlock, deze stickers plak je achterop het de longen en verlichten het complete vest!

De spatwaterkap kan ook een belangrijke rol spelen als het om overleven gaat. Het hoofd koelt als eerste af, een spatwaterkap vertraagt dit proces. Ook zorgt de spatwaterkap ervoor dat er geen golven in het gezicht komen, waardoor je nog minder kans hebt om te verdrinken in het reddingsvest.

Spinlock Reddingsvest

Check je reddingsvest!

De winter is een ideaal moment om je reddingsvest te checken! Maak hem open en kijk naar het afvuurmechanisme en andere onderdelen die in het vest zitten. Natuurlijk is het altijd goed om het vest bij een dealer in te leveren voor een keuring. Dan wordt alles grondig nagelopen en wordt er een certificaat bij uitgereikt. Zo weet je zeker dat je volgend seizoen weer met een gerust hart kunt varen.

Beeld: Spinlock
Omslagfoto: Richard&Racel/Ocean Images

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.