Zeillaars uit het niets: Zhik Seaboot 400

Weer een nieuwe zeillaars van Zhik? Jazeker. De Seaboot 400 is een lichtgewicht zeillaars, maar springt er minder uit dan z'n grotere Seaboot broers.

Door Riemer Witteveen | 07 februari 2024

Zhik Seaboot 400

Zeillaars uit het niets: Zhik Seaboot 400

Door Riemer Witteveen | 07 februari 2024

Advertentie

Op boot Düsseldorf zag ik bij Zhik een andere laars die we nog niet eerder in een folder, mail of persbericht hadden gezien. Bij navraag bleek het te gaan om de nieuwe Seaboot 400. Naast de 900 en de 700 is dit logischerwijs een zeillaars aan de onderkant van de serie.

Disclaimer: dit artikel is geschreven zonder enige inmenging van Zhik en berust louter op de mening van de auteur.

Met redelijk wat bombarie werd op METSTRADE de Seaboot 700 van Zhik aangekondigd. De laars won ook nog eens de DAME- in hun categorie personal equipment. Het is een prima lichtgewicht laars, met gaiter en een vernieuwend ontwerp. Waar komt deze Seaboot 400 dan ineens vandaan zo kort na het verschijnen van de 700 en wat kunnen we ervan verwachten?

Zhik Seaboot 400
Qua looks is het een vrij saaie laars

Ontwerp

De Seaboot 400 is gemaakt van waterdichte (goh…) buitenlaag. Die buitenlaag is niet van leer, maar van een stevig en lichtgewicht ripstop-achtig materiaal. Grijs nota bene. Niet het Zwart met fluorgroen dat we van het schoeisel van Zhik zijn gewend. De zool is wel, net als de Seaboot 700, gemaakt in samenwerking met Michelin. Jawel, die van de banden. Dat moet zorgen voor een lichtgewicht laars met uitstekende grip.

Net als de Lizard-Zeillaars heeft de Seaboot 400 een strap om de wreef om je voet te fixeren in de laars. Ik zou er niet mee gaan wadlopen, maar als je aan boord blijft verlies je de laars dus niet zomaar. Bovenop de schacht zit een prettige lus voor het aantrekken van de laars.

De echte zeezeiler zal de laars mogelijk links laten liggen door het gebrek aan een gaiter (een waterdichte buitenlaag waar je je zeilbroek in kunt stoppen). Zhik ziet in de Seaboot 400 ook meer een laars voor de kustzeiler die een niet al te heftige laars wil.

Of we de uiteindelijke versie hebben gezien op boot Düsseldorf weten we niet helemaal zeker. Het model dat we daar zagen en pasten is hetzelfde model dat op Compass24 te zien is. De Seaboot 400 is alleen nog op de Zuid-Afrikaanse website van Zhik te zien, al zien we daar wel een Seaboot 400 met een heel ander ontwerp met wat meer kleur en contrast en een branding die meer bij het Australische merk past. Zie ook onderstaande foto’s:

Zhik Seaboot 400
Zo ziet de laars er op de (Zuid-Afrikaanse) website van Zhik eruit. Behoorlijk wat hipper dan het saaie model op boot Düsseldorf.

Prijs

Maar echt een instapmodelletje is het niet. Althans, de prijs is nog behoorlijk heftig. De Seaboot 700 kost zo’n 400 euro en dat kostte de Seaboot 900 ook toen hij uitkwam. Nu kun je regelmatig deals vinden voor die laars van rond de 300 euro (een aanrader! Lees onze review hier). De Seaboot 300 is inmiddels wel op de website van Zhik te vinden én in de webshop Compass24.nl voor een prijs van 269,99. Iets goedkoper inderdaad, maar nog altijd een flinke prijs voor een laars.

Zhik Seaboot 400

Pasvorm

Het model dat in Düsseldorf te zien was, was precies mijn maat, dus de laars ging meteen aan. Écht megacomfortabel was het niet. In ieder geval haalt het comfort het niet bij het comfort van de Seaboot 900. De zool voelt wat stug en ik zat was los in de ‘schoen’. De strap over de wreef was geen overbodige luxe. De maat leek aardig accuraat en mocht je de laars willen bestellen, dan zou ik het gewoon bij je reguliere schoenmaat houden.

Meer informatie op de (vooralsnog Zuid-Afrikaanse) website van Zhik.

Zhik Seaboot 400
Nog een foto van het andere design volgens de website van Zhik

Lees ook:

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.