Kajuit aanpakken: Zo verbouw je de zithoek

Je zithoek verbouwen aan boord doe je niet zomaar. Klaas Smit ging ervoor want hoe kun je in vredesnaam lekker zitten met een ronde rugleuning in je rug? Tijd voor verandering.

Door Klaas Smit | 13 januari 2021

Zithoek verbouwen

Kajuit aanpakken: Zo verbouw je de zithoek

Door Klaas Smit | 13 januari 2021

Advertentie

UPDATE: Na het schrijven over de eerste stappen van de verbouwing ging Klaas Smit verder met de klus. Het aanpakken is geslaagd. Lees hier verder.

Na drie seizoenen varen met onze ‘nieuwe’ Scanmar 33 weten we het zeker. De boot zeilt heerlijk, maar het comfort in de kajuit moet beter. ’s Avonds zitten we daar met onze twee tienerdochters, maar niet iedereen kan lekker onderuit hangen. Hoe maken het aangenaam voor alle vier? Juist: de zithoek verbouwen.

Liggend aan wal brengen we toch best veel tijd door in de kajuit. Aan stuurboord zit een langsbank, aan bakboord de rondzit met een tafel. Die langsbank is fantastisch! Met wat kussens tegen het schot naar het vooronder, kun je heerlijk languit zitten-liggen op deze bank. Garantie voor een relaxte avond.

Scanmar 33
De boot in kwestie: een Scanmar 33

Zithoek verbouwen: Van rond naar rechthoekig  

Over de rondzit zijn we minder tevreden. Zittend aan tafel tijdens het eten of wanneer we een bordspel doen, functioneert de rondzit prima. Alleen als je onderuit wilt hangen zijn de twee halve rondingen een drama. Je hangt scheef, je moet je verhouden en binnen een half uur heb je ergens in je lijf kramp. Dat moet anders. De rugleuning zou eigenlijk rechthoekig moeten zijn, zodat er in ieder geval twee personen tegenover elkaar op de langsbank aan bakboord onderuitgezakt een boek kunnen lezen of een serie op Netflix kunnen kijken. Natuurlijk met wat kussens in je rug. Maar hoe maken we van die rondzit een rechthoekige zit?

Zithoek verbouwen ronde leuning
De grote boosdoener en brenger van kramp

Dezelfde stof

In de winter van 2020-2021 besluiten we de rugleuning te veranderen. De eigenaren voor ons waren een Duits stel die echt van alles hadden bewaard en hebben overgedragen aan ons. Zo ook extra stof om bekleding te vervangen wanneer die zou zijn versleten. Belangrijk, vinden wij, want de bekleding van alle kussens in de hele boot is nog gelijk. Sterker nog, de bekleding is nog origineel uit 1984, het bouwjaar van onze Scanmar. De rugleuning veranderen kan wel, maar dan moet die nieuwe vorm wel met dezelfde stof bekleed worden.

Alles wat we niet direct aan boord nodig hebben, ligt thuis. De eerste zoekronde naar de reservestof levert helaas niets op. Het moet toch ergens liggen, denken we. Een grondig rondje door de boot, brengt de stof ook niet boven water. Dan nog maar een keer van zolder tot kelder door het huis heen, maar helaas de extra lap stof blijft onvindbaar. We laten het zoeken even rusten, want als je ergens niet om zoekt dan komt je het vanzelf weer eens tegen. Ik hoop dat dat inderdaad gebeurt, want de reservestof is nog niet gevonden. Plan B is al wel bedacht.

Scanmar 33 interieur
Alles in dezelfde stof is wel zo mooi.

Obstakels

Wel of geen extra stof, ik wil in de boot aan de gang. Alle rugleuningen schroef ik los. Hij bestaat uit vijf delen, waarvan twee half rond zijn. Achter de langsleuning zitten voor en achter twee rondingen in de aflegplank. Die moeten eraf. Maar hoe doe ik dat? Met een decoupeerzaag kom ik niet helemaal in de hoeken. Met een handzaag ook niet. Een multitool-zaag is wel geschikt, maar die heb ik niet.

Een ander obstakel is hoe ik de nieuwe plank waar het schuimrubber en de bekleding op komen, vastzet aan de aflegplank aan bakboord. Het oude rechte stuk zat met hoekbeugels vast net als de twee halfronde stukken, maar die zie je en dat is lelijk. Ik wil achter die lange plank een balk vastzetten, zodat ik de nieuwe ‘langsrugleuning’ vast kan schroeven aan de aflegplank, van bovenaf. Bijna onzichtbaar. Helaas kan de balk niet even lang zijn als de plank; hoe verder naar voren des te minder ruimte is er onder de aflegplank.

Scanmar 33
De Scanmar afgemeerd bij de werf

Hulp ingeschakeld

Het wordt me te ingewikkeld. Aan boord zelf iets veranderen, kan ik best, maar dan moet het wel mooi worden en daarvan ben ik niet meer zeker. Me verzagen of iets anders doms uithalen, blijf je later altijd zien. Gelukkig liggen we bij een werf en wil de werfbaas me wel helpen. Ik leg uit wat de bedoeling is en hij gaat meteen aan de slag. Hij meet het uit, zet de decoupeerzaag erin, zaagt de laatste stukjes weg met de multitool, haalt de schaaf er langs en hij heeft een mooie rechte aflegplank gecreëerd.

In de werkplaats zaag hij drie nieuwe planken: één die tegen de keuken aan moet komen, één die aan de aflegplank vast komt en één die tegen het schot van het vooronder past. De langsplank voorziet hij van de balk en het deel dat bakboord voor komt te zitten krijgt een klosje. Hij maakt nog wat steuntjes, zodat de nieuwe rugleuning niet kan gaan wrikken en klaar is hij.

Offer

Een zithoek verbouwen gaat niet zonder de nodige offers. De drie nieuwe planken gaan met alle vijf oude naar de stoffeerder. Die plakt er nieuw schuimrubber op en hergebruikt de oude bekleding. Omdat we de reservestof nog niet hebben gevonden, hebben we besloten het kussen dat in de kajuit op de tafel kan liggen, op te offeren (plan B). De stoffeerder mag de bekleding daar afhalen en er een ander stofje omheen zetten. Dat kussen hebben we de afgelopen drie jaar niet gebruikt.

Zithoek kajuir Scanmar 33
De verbouwing is nog in volle gang.

De verandering van rond naar rechthoekig is nog in volle gang, maar we verwachten dat het een enorme verbetering zal zijn voor luie avonden in de kajuit komend seizoen. Of dat echt zo uitpakt laat ik weten wanneer de nieuwe leuningen zijn gemonteerd.

Ik weet nu al wanneer we de reservestof weer vinden. Precies, als het hele project is afgerond.

Update: Gelukt! Rond is nu rechthoekig

De voorbereidingen voor het rechthoekig maken van het zitgedeelte rond de tafel waren getroffen. Het wachten was op de stoffeerder. Helaas heeft zij een tijdje te lijden gehad van Corona, maar daarvan is ze een maand geleden gelukkig helemaal hersteld. Haar werkmateriaal waren drie nieuw planken voor de rugleuning. De oude delen van de rugleuning name ze mee voor de dikte van het schuimrubber. De bekleding van de oude rugleuning moest ze hergebruiken, omdat we willen dat alle stoffering goed bij elkaar past. Schuimrubber was snel gevonden en op maat gesneden.

Het maken van de bekledingshoezen was een lastiger klusje. De maten van de nieuwe rugleuning zijn iets anders dan de oude, zodat stukken stof aan elkaar genaaid moesten worden. Onze stoffeerder werkt heel precies (gelukkig) en vond dat we zo weinig mogelijk van de aanzettingen mochten zien. Het moest lijken alsof de bekleding van de nieuwe lange rugleuning uit één stuk bestond. In onze ogen is ze uitstekend geslaagd in het bekleden van de nieuwe rugleuningen met de oude stof. Ook is de rugleuning weer voorzien van knopen om de stof strak te houden.

Zithoek Verbouwen Scanmar
Het resultaat mag er zijn. Alsof de boot zo werd afgeleverd.

Bekijk de foto en oordeel zelf. Wij zijn heel tevreden met het resultaat. Waarom we de rondzit hebben veranderd in een rechthoekige zit? We willen lekker ontspannen onderuit kunnen hangen in de kajuit en met een ronde leuning in de rug gaat dat niet. Het resultaat is niet alleen visueel mooi gelukt, de nieuwe vorm zit ook echt fantastisch. Een goede zet, die het ontspannen aan boord een stuk relaxter maakt!

Aanvulling van 14 juli 2022: we genieten al anderhalf seizoen van lekker onderuit kunnen hangen op de kajuitbanken. Op 13 juli doorzocht ik een stapel oude kussens en dekens in huis. Onze jongste dochter hield die avond een feestje met vrienden in de tuin. Ze wilden lekker kunnen zitten en die oude kussen mochten ze wel gebruiken. Precies, tussen die kussens in een stapel die we tot nu toe steeds met rust hadden gelaten, lag de reservestof van de boot. Vast handig voor een volgend project.

Lees ook:

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.