Als het weer omslaat, een spannende praktijkles

Iedere zeiler zal het eens meemaken, het plotselinge omslaan van het weer. Dat een beetje oefening in zwaar weer zeilen niet verkeerd is, schetsen de heren van Belafonte in het volgende avontuur.

Door Anke Haadsma | 04 september 2020

Zwaar weer zeilen

Als het weer omslaat, een spannende praktijkles

Door Anke Haadsma | 04 september 2020

Advertentie

Hoeveel je kunt leren van in zwaar weer zeilen, dat weten de eigenaren van Belafonte intussen. Afgelopen zomer voeren ze langs de Franse kust, toen het weer omsloeg van lekker zonnig met een lopend windje, naar stormachtig. Ze deelden deze ervaring op hun Instagramaccount.

Het logboek laat zien: 27 en 28 augustus 2020. Vertrek vanuit Dieppe met als volgende bestemming Le Havre of Dive-sur-mer. De verschillende weermodellen zijn van tevoren gecheckt, het zou champagnezeilen worden met veel zon, een goede temperatuur en rond de 20 knopen wind. In de nacht zou die wind wat aantrekken, daar zou een rif in het zeil gewenst zijn.

Bekijk de video’s horende bij dit verhaal:

View this post on Instagram

Heavy weather sailing videos galore. Swipe first, read later and then watch again. Another rather long read on our last unexpected heavy weather sailing adventure. Captain’s log star date August 27th-28th 2020: We finally left Dieppe yesterday to explore the French coast, destination either Le Havre or Dive-sur-mer. After checking several weather models, plotting a course and making the boat seaworthy we cast the lines. It was champagne sailing all the way; sunny, warm and above all a nice 20 knots of wind. Half way in the afternoon we put in the first reef in the main because of the stronger wind predictions of the night (around 30, we’re okay with that by now). Best be prepared right? At 30 knots sustained wind we put in an extra reef just to be sure for the night. Julien accidentally put in the 3rd reef instead of the 2nd (that would turn out to be a very happy mistake later). In the next hours the wind picked up and by picking up we mean PICKING UUUP!!!, First mid 30’s then high 30’s then +40 knots sustained wind while sailing close hauled. We furled our yankee jib a little futher to make it smaller in order to keep both speed and control. The sea state was increasing considerably too by that time. Just when the wind meter hit 45 knots (later even 48) a loud alarm sounded: a mayday call broadcast by a sail boat in trouble turned out later. Pt. 2 in next comment.

A post shared by The Life Aquatic on BELAFONTE (@aboard_belafonte) on

Goed voorbereid op toenemende wind

“Beter goed voorbereid zijn toch? We zijn inmiddels ok met 30 knopen wind, maar zetten voor de zekerheid toch een extra rif voor komende nacht. Julien zet per ongeluk het derde in plaats van het tweede rif (dat blijkt later een gelukkige fout te zijn). De volgende uren neemt de wind toe, en met toenemen bedoelen we ook echt toenemen. Eerst meten we windsnelheden rond de 35, die schoten later naar diep in de 30 en zelfs + 40 knopen. We rolden onze jib verder in zodat we zowel snelheid als controle konden houden over de boot. Ook het water werd flink wilder rond die tijd. Net toen we 45 knopen wind hadden gemeten hoorden we een luid alarm: later bleek dit een noodsein van een andere zeilboot in de problemen te zijn geweest.”

Zichzelf veiligstellen

Voor de Belafonte was dit het sein iets te doen om zichzelf veilig te stellen. Als ze van tevoren hadden geweten dat de wind zó zou gaan aantrekken, hadden ze de veilige haven van Dieppe nooit verlaten. Ze besloten dat er twee opties waren: voor de wind komen en van de golven af surfen of bijgedraaid gaan liggen.

“We besloten voor optie 2 te gaan, aangezien we niet comfortabel zijn met het surfen van de golven, zeker niet met het slechte zicht in de nacht. Dus we zetten alle lijnen vast en gaan overstag. Hierdoor staat de jib aan de verkeerde kant en duwt de wind tegen de neus van de boot. Het grootzeil staat midden in de boot en het roer staat in tegengestelde richting.”

Bijgedraaid liggen
Bijgedraaid liggen van een schip is het ongeveer zijwaarts varen van een schip. Door de grote weerstand, vaart het schip zo erg langzaam en verliest het weinig hoogte. Er is wel helling, maar de rolbeweging is traag. Door de motor nagenoeg stil te zetten, het roerblad naar loef te draaien en zoveel vermogen te geven als nodig voor de gewenste koers en zeegang, kan het schip draaien. Het voorzeil staat bak en het grootzeil staat er killend bij.

Nacht uitzitten in de storm

“Het resultaat was een perfecte balans van de boot en we gingen 1 tot 2 knopen vooruit over de golven. We hebben de motor erbij aan moeten zetten om Belafonte door de wind te krijgen. Zo hebben we de hele nacht uitgezeten, de dichterbij komende Franse kust in de gaten houdend. In de ochtend naderden we de kustlijn en werd het comfortabeler varen. We pasten onze richting aan, maar bleven nog steeds bijgedraaid liggen. Toen de wind wat afzwakte werd Julien een beetje ongeduldig. Hij tackte en zette zeil richting een veilige haven. Natuurlijk trok de wind niet lang daarna weer aan en eerder gerepareerde stukken van de jib scheurden.”

Reparatie van de gescheurde jib

Terug naar het beginpunt

De heren van Belafonte besloten weer bijgedraaid te gaan liggen en te wachten tot de wind was gezakt tot een stabiele 25 knopen. Toen zetten ze zeil terug naar Dieppe, het was de dichtstbijzijnde haven die ze konden bereiken. Andere havens waren door laagtij onbereikbaar geworden. Een paar uur zeilen en enkele regenbuien later arriveerden ze weer waar ze een dag eerder waren vertrokken, in Dieppe.“Zeilers maken plannen, God lacht, zeggen ze.” Het was voor de heren in ieder geval een leerzame ervaring. “We hebben weer geleerd dat moeder natuur regeert. Het is goed om te weten wat je in een dergelijke situatie moet doen. We hadden over de tactieken in een storm gelezen en oefenden het in een meer controleerbare wind. Oefening baart kunst (of waar dit ook maar onder valt).”

Deel ook jouw zwaar weer zeilenervaring

Heb jij wel eens in zo’n zelfde soort situatie gezeten? Een plotselinge weeromslag of andere situatie met zwaar weer zeilen?

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

En ontvang 2 keer per maand de nieuwste artikelen in je mailbox!
!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uw advertentie hier? Neem contact op.

Uitgelicht:

Nieuw in Aan boord:

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.