Excess 11: Kleiner, goedkoper en avontuurlijk

Groot, groter, grootst. Dat is de gemiddelde indruk die je krijgt als je tussen de nieuwe zeilboten op BOOT Düsseldorf rondloopt. Maar hier en daar komen er ook aan de onderkant van de lijn boten bij. Zo ook bij Excess, het nieuwe, in 2018 aangekondigde catamaran-merk van Groupe Bénéteau. Na de XCS12 en XCS15 is…

Door Riemer Witteveen | 22 februari 2020

XCS11

Excess 11: Kleiner, goedkoper en avontuurlijk

Door Riemer Witteveen | 22 februari 2020

Advertentie

Groot, groter, grootst. Dat is de gemiddelde indruk die je krijgt als je tussen de nieuwe zeilboten op BOOT Düsseldorf rondloopt. Maar hier en daar komen er ook aan de onderkant van de lijn boten bij. Zo ook bij Excess, het nieuwe, in 2018 aangekondigde catamaran-merk van Groupe Bénéteau. Na de XCS12 en XCS15 is de jongste telg ‘slechts’ 37 voet. Een grote boot, maar relatief klein tussen de tweerompers van concurrenten. We stapten aan boord en namen een kijkje.

Instapmodel

Wees excessief! (Be immoderate!) Dat is de slagzin van Excess. De doorsnee toercatamaran is vaak behoorlijk excessief en de XCS11 is daar geen uitzondering op. Maar bij deze catamaran slaat dat niet per se op luxe en een overdaad aan comfort, maar slaat het juist weer op het zeilen.  Het is volgens Excess de kleinste catamaran in zijn soort met een gunstige prijs. Er zou geen concurrentie zijn: de kleinste Outremer is 45 voet en de kleinste Lagoon 40 voet. 37 voet is geen gebruikelijke maat voor een luxe toercatamaran, maar het is fijn om te zien dat het ook kleiner kan. Het instapmodel oogt fris. De sierlijke lijnen op de zijkant van de romp geven de boot een modern uiterlijk. Het is goed voor te stellen dat ze ook hopen om jongeren enthousiast te krijgen voor deze meerromper. Zo staat op de optielijst zelfs een heus supboard. Maar ook de zeiler die wel comfort wil en geen enorm flatgebouw, is bij Excess misschien wel aan het goede adres.
Met deze lijn brengen we het echte zeilen terug naar de catamaran – Thibaut de Montvalon, Directeur van Excess

En Lagoon dan?

De salon is ruim en biedt veel luxe die op een 37 voets monohull ondenkbaar zou zijn.

De Excess-catamarans komen uit de stal van Groupe Bénéteau, waar ook de catamarans van het bekendere Lagoon onder vallen. Maar wat is dan het verschil? Thibaut de Montvalon, directeur van de Excess-lijn, geeft uitleg: “De markt voor multihulls groeit. We vroegen ons af waar de markt behoefte aan had en we keken naar wat er al was. Catamarans zijn enerzijds comfortabel en gebouwd om aan boord te leven en anderzijds mega sportief. Daartussen zit eigenlijk niets. De catamarans uit de Excess-lijn zijn comfortabel en veilig, met zeilplezier als rode draad. Dat zeilgevoel is vaak ver te zoeken met zulke varende caravans, en met deze lijn brengen we het echte zeilen terug naar de catamaran.” Die Lagoons zijn meer de luxe modellen; de Excess-catamarans zijn toch meer gericht op sportiviteit en avontuurlijk zeilen.

Zeilgevoel: to pulse or not to pulse

Innovatief: De (schuif)deur is ook een kast. Dat scheelt weer gewicht en het gebrek aan openslaande deuren houdt het open en licht.

Om dat sportieve zeilgevoel te krijgen zijn de ontwerpers van VPLP teruggegaan naar de tekentafel. De eerdere catamarans van Excess kwamen deels nog uit een Lagoon-mal, maar de XCS11 is 100 procent Excess. Ten opzichte van andere catamarans is de accommodatie versimpeld en daarmee tot 30% lichter gemaakt. En met 9 ton is de 37-voeter ook niet bepaald zwaar. Om het zeilgevoel van een monohull te evenaren zijn de lijnen zichtbaar op dek en wordt de boot met een dubbel stuurwiel uitgevoerd. Hierdoor sta je niet driehoog in het midden te sturen, maar zit je dichter bij het water met beter zicht op de zeilen en het water.
Stuurstand

Je hebt goed zicht vanachter het stuurwiel. Dit is fijn tijdens het zeilen, maar ook met aanmeren zie je beter wat er gebeurt.

Voor de zeiler die nog harder wil gaan en nog fanatieker wil zeilen, is er de Pulse-lijn als optie. “Net als een optionele turbo op een auto, zo moet je de Pulse-lijn bekijken,” vertelt De Montvalon. Voor net geen 14 duizend euro extra krijg je dan onder andere een hogere mast, een square top grootzeil, een zelfkerende fok en een Code-0. Overigens hebben alle XCS-modellen de Pulse-lijnoptie. “Wij raden die optie zeker aan,” vertelt Remy Flohil van Nova Yachting. “Het verhoogt de snelheid en vergroot daarmee het zeilplezier. De Code-0 maakt de boot nog veelzijdiger.” Zeil je voornamelijk als het mooi weer is en lig je vaak voor anker te zonnen, dan is het misschien een hoop geld, maar als je je tot de XCS-lijn aangetrokken voelt vanwege het sportieve zeilen en je plannen hebt voor lange (oceaan)tochten, dan kon die Pulse-optie je nog wel eens een hoop lol opleveren.

Het gebrek aan stuurstand bovenop maakt de boot relatief laag, maar ook lichter. In het midden achterop zit nog een noodhamer voor je weet maar nooit. Foto: Excess

Compact

Lagoon40

Op de foto een Lagoon 40. Een catamaran met stuurstand bovenop het dak. Pas boven de stuurstand op het dak begint het grootzeil. Foto: Nicolas Claris/Lagoon

Op het dak kun je staan, maar dat is eigenlijk alleen nodig voor het dichtritsen van de huik. Staan op het dak is wel een minder acrobatische opgave bij de versie zonder schuifdak.  De mast staat ook niet op het dak, maar vóór de kajuit. Bij veel andere catamarans begint het grootzeil pas boven de stuurstand op het dak. Het zeil zit op die manier relatief hoog boven de romp. Bij de XCS11 hangt de giek vrij dicht op het dak en het zeilpunt is daarmee dus ook vrij laag. De catamaran steekt 1,15 meter diep. Ook al is de boot bedoeld voor toeren op groot water, je kunt op vele plaatsen terecht. De kielen onder de rompen zijn zo geplaatst dat de boot niet voorover kan vallen als hij op een zandplaat ligt. Droogvallen moet dus geen probleem zijn.

Aan de binnenkant

Deze versie heeft een grote eigenaarshut aan stuurboord met een ruime ‘badkamer’.

Voor iedereen die van een monohull afstapt en aan boord klimt van een catamaran is het even wennen. De kuip is ruim, maar de binnenkant al helemaal. Een flinke bank met tafel sieren de salon. Naar achteren gericht een ruime kombuis die niet onderdoet voor de gemiddelde thuiskeuken. De uitvoering is simpel, de materialen zijn licht en de afwerking is niet bijzonder, maar wel doeltreffend. Met flinke zeeën wil je niet tegen de kastjes aangesmeten worden, maar die kans is sowieso kleiner op een catamaran.

De salon in de XCS11. De ramen rondom geven een ruimtelijk gevoel en bieden voldoende zicht naar voren. Wachtlopen kan ’s nachts binnen.

Bouwnummer 1 is afgewerkt met drie hutten, twee aan bakboord met een gedeelde douche en één grote hut aan stuurboord met ruime badkamer. Op de tekeningen zijn nog twee kooien in de boegen te zien. Die zijn niet toegankelijk van binnenuit. Hier wordt een beetje vals gespeeld door XCS, het betreft namelijk de ‘ankerkluizen’ voorin. Deze zijn zo ontzettend ruim dat je er met gemak een extra matras in kan leggen. De luiken zijn van binnenuit te openen en bieden zo een alternatieve slaapplek als je ’s nachts terugkomt van het feestje in de jachtclub, maar niemand wilt storen. Je kunt zelf een matrasje neerleggen, maar voor €703,- ook kiezen voor de optie waarbij dit al voor je is gedaan.

Links de versie met grote eigenaarshut aan stuurboord, rechts de versie met vier hutten. Let op de slaapplekken in de punt.

Saillant detail: ԀI˥SI⊥N∀

Antislip

Ook aan de onderzijde zit antislip, gewoon voor het geval dat…

De ontwerpers hebben werkelijk aan van alles gedacht. Hoewel het zwaartepunt van deze catamaran vrij laag ligt (in vergelijk met andere cats), is er altijd een grotere kans op omslaan dan met een traditionele monohull. In het onwaarschijnlijke geval dat dat gebeurt, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je van de romp afglijdt. Ook aan de onderzijde van de romp zitten stroken antislip van voor tot achter. Zo kun je veilig ijsberen totdat de hulpdiensten je komen redden. Moet je naar binnen, maar heb je geen kracht meer in je handen? Dan hangt er op de spiegel nog een noodhamer. Wel zo praktisch.

Prijs en opties

Voordek

Voorop ruim plaats om te zitten, te liggen of te kijken naar dolfijnen.

De basisprijs van de XCS11 is 235.000 euro. Dat is inclusief zeilen, dubbele motor (29pk Yanmar 3YM30AE) ankerlier, enzovoorts. De versie met de grote eigenaarshut aan bakboord is 4.000 euro duurder. Natuurlijk ben je er dan nog niet. De lijst met opties is bijna twee A4’tjes lang en varieert van een accupakket, tot een watermaker, van een schuifdak tot zitjes in de preekstoel, van een TV in de salon tot een echt bed in de voorpunt en ga zo maar door. Ook kun je kiezen uit drie kleuren bekleding (Ocean, Quartz en Granit). Remy Flohil schat dat je rond de drie ton uitkomt als je een boot wilt hebben met een ruime keus aan fijne opties, inclusief het Pulse-pakket. Over het schuifdak is hij minder te spreken: “Als je ’s avonds naar de sterren wilt kijken, kun je beter voorop liggen. Bovendien kun je met het dichte dak veel makkelijker je grootzeil opdoeken, zonder dat je de giek naar één kant moet brengen en op de rand van het dak staat.”

Kan het nog kleiner?

schuifdak

Het schuifdak van canvas is een optie, maar het bemoeilijkt het opdoeken van het zeil.

Excess heeft de XCS13 en XCS14 al aangekondigd en daarmee is volgens hen de serie voorlopig compleet. Als we aan de mensen van Excess vragen of het denkbaar is dat de XCS-serie wordt uitgebreid met kleinere modellen, dan is het antwoord een voorzichtig ‘misschien’. De XCS11 is gebouwd als klasse-A boot en is gemaakt met een focus op lange oversteken. Als ze een XCS10 of zelfs een XCS9 zouden bouwen, dan wordt het moeilijker om een klasse-A boot te bouwen. Het wordt dan meer een kustzeiler in plaats van een oceaanzeiler. Voor Nederlanders wellicht een interessant idee, voor de Fransen minder.

Beschikbaarheid

In juni komt de XCS11 naar Nederland. Bij NovaYachting in Bruinisse -tevens dealer van Hallberg-Rassy en Bénéteau- is de boot te bekijken en geïnteresseerden kunnen daar een proefvaart aanvragen. De XCS12, het iets grotere broertje van de XCS11, is al wat eerder in Bruinisse te bewonderen. Klik HIER om naar de website van NovaYachting te gaan. We hopen zo spoedig mogelijk een proefvaart te kunnen maken. Klik hier voor een PDF met de technische specificaties. Disclaimer: Deze bootbespreking is tot stand gekomen na een uitgebreide rondleiding aan boord van de XCS11 op BOOT Düsseldorf. De inhoud van dit artikel is naar mening van de redactie van Zeilwereld geschreven en zonder inhoudelijke inmening van NovaYachting, Excess, Bénéteau of andere betalende partij.

Lees meer zoals dit:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.