Waarom we het vak van houten botenbouwers in stand moeten houden

Dat wij in onze rijke nautische historie rond kunnen lopen, is onder andere te danken aan de zeven werfbazen uit het boek: 'Houtenbotenbouwers 2 - Bouwers van bijzondere houten schepen'. Klaas Smit ging bij de bouwers langs en vertelt hun verhaal in dit nieuwe boek!

Door Anke Haadsma | 07 januari 2022

Ambacht houten boten bouwen boekpresentatie

Waarom we het vak van houten botenbouwers in stand moeten houden

Door Anke Haadsma | 07 januari 2022

Advertentie

Breeze Communicatie over ons pagina

Na het succes van het eerste boek, heeft Klaas Smit een nieuw een rondje gemaakt langs houten botenbouwers. Hierdoor is het boek ‘Houtenbotenbouwers 2 – Bouwers van bijzondere houten schepen’ vanaf nu verkrijgbaar. Een boek waarin de passie van dit ambacht naar voren komt, waar de oorsprong van reconstructies ligt en een realisatie dat het onwijs zonde zou zijn wanneer dit ambacht ooit zal verdwijnen.

In het boek komen zeven markante bouwers van bijzondere houten schepen aan het woord. Ze nemen je mee in hun liefde voor hout, voor onze nautische geschiedenis en voor het zo precies mogelijk reconstrueren van houten schepen. Met Klaas Smit als verteller. Nu vertelt hij ons meer over het proces waardoor dit boek tot stand is gekomen.

Ambacht houten boten bouwen boek deel 2 door Klaas Smit
Deel 2 van het boek Houtenbotenbouwers door Klaas Smit

Ambacht houten boten bouwen

“De reacties op het eerste boek waren zeer positief. Een aantal lezers gaf echter aan dat ze botenbouwers misten. Dat was voor mij aanleiding voor het schrijven van dit tweede deel. Dan begint het proces, uitzoeken bij wie je langsgaat en maar hopen dat zo’n botenbouwer je binnenlaat. Gelukkig pakte dat goed uit, ik heb genoten van alle gesprekken met de mannen.” Klaas geeft aan dat hij het niet eens interviews kon noemen, het was meer een uitwisseling van hoe de twee partijen tegen de wereld van houten boten aankijken.

“Ik vroeg ze natuurlijk alles over het proces van het onderzoek, tekenen, financieren, modellen maken en haalbaarheidsstudies. En dan was de daadwerkelijke bouw nog niet eens begonnen! Af en toe duizelde het mij, er zijn zoveel aspecten die komen kijken bij het reconstrueren van een houten schip. Ik vind het soms een wonder dat er aan het einde van het liedje ook werkelijk een boot te water gaat.”

Rondlopen in eeuwenoude geschiedenis

Nederland is al eeuwenlang een belangrijke scheep bouwende natie. Houten schepen en de vaardigheid van het bouwen ervan behoren tot ons DNA. Dankzij de reconstructies van, onder andere, de bouwers in dit boek, kunnen wij nu rondlopen in geschiedenis op ware grootte. We mogen trots zijn op onze historie en we moeten ons ervoor inzetten het vak van houten botenbouwers in stand te houden.

De waarde van het opleiden van jonge mensen en vrijwilligers is dan ook groot. Alle reconstructieprojecten hebben ervoor gezorgd dat vele honderden leerlingen een bak hebben geleerd. In alle projecten werkten de scheepsbouwmeesters met leerlingen. “Daar gaan de verhalen in het boek ook over. De waarde van een reconstructie is niet alleen dat wij nu kunnen rondlopen in de geschiedenis, maar ook dat mensen weer geloof in zichzelf hebben gekregen en onderweg een vak hebben geleerd. Helaas ligt de focus van het opleiden van mensen nog te veel op de kosten.”

Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar de kosten en opbrengsten van reconstructieprojecten. In dit onderzoek zou de werkgelegenheid en cultuurtoerisme moeten worden meegenomen, op korte en lange termijn. Maar ook direct en indirect. Eén van de botenbouwers is van mening dat zo’n onderzoek uitwijst dat deze projecten meer opleveren dan ze kosten.

Batavia Lelystad
Het schip Batavia in Lelystad

De eerste exemplaren van het boek ‘Houtenbotenbouwers 2 – Bouwers van bijzondere houten schepen’ is op 17 december uitgereikt aan de botenbouwers die hebben meegewerkt aan het boek. De boekpresentatie vond plaats in Lelystad op de Bataviawerf, de plek waar Willem Vos zijn jongensdroom liet uitkomen. Het reconstrueren van de Batavia. Klaas: “Na het schrijven van dit boek durf ik wel te beweren dat: was de Batavia niet gebouwd, dan waren alle reconstructies die daarna zijn gebouwd er ook niet geweest.”

Boek bestellen

Benieuwd geworden naar het boek? Klik hier, het boek is exclusief te bestellen op Spiegelderzeilvaart.nl.

Deel 1 van het boek ‘Houtenbotenbouwers – 10 werfbazen over vakmanschap‘ bestel je door hier te klikken naar houtenbotenbouwers.nl.

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Toerzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.