Boot delen; dé oplossing voor zeilers met een klein budget?

Een boot delen, geeft je dat de ultieme vrijheid of beperkt het je toch wel heel erg? Wij vroegen het aan Ivo, hij en zijn vrouw delen sinds een jaar een zeilboot met een ander stel. De voornaamste reden: het aantrekkelijke financiële plaatje. Openhartig praat hij over de voor- én nadelen van zo'n gedeelde boot.

Door Anke Haadsma | 24 maart 2021

Boot delen voordelen en nadelen

Boot delen; dé oplossing voor zeilers met een klein budget?

Door Anke Haadsma | 24 maart 2021

Advertentie

Het bezitten van een eigen zeilboot is de droom van menig zeiler. Toch komen die dromen vaak niet uit, hier zijn veel redenen voor te noemen. Een reden die wij veel horen zijn de kosten. Naast de aanschaf van de boot zelf, is ook het onderhoud vaak nog een grote kostenpost. Ivo Fledderus liep hier ook tegenaan in zijn zoektocht naar een boot: “Voor mij was eigenlijk nog een verre stip aan de horizon, een droom die pas over 10 of 15 jaar zou uitkomen, zeilen is nou eenmaal een dure hobby.”

Deze stip aan de horizon kwam ineens binnen handbereik. Doordat hij, binnen zijn werkomgeving, iemand tegenkwam die op zoek was naar een potentiele mede-eigenaar voor de aanschaf van een zeiljacht. Samen gingen we het gesprek aan en besloten ervoor te gaan. Onze partners ontmoeten elkaar onder het genot van een etentje en samen gingen we op zoek naar onze gezamenlijke droomjacht.”

Hoe waren de reacties van mensen om je heen?

“Veel mensen waren sceptisch. We hoorden van anderen die dit ook wel eens hadden geprobeerd dat het vaak niet werkt.”

Toch zetten jullie door…

“Het scheelde dat de andere partij al even bezig was met dit project en veel positieve argumenten had verzameld. Het hele proces was overigens niet makkelijk. Om te beginnen moet je alle wensen inzichtelijk hebben voordat je op zoek gaat naar een passende boot. Na een zoektocht midden in de start van de COVID- crisis vonden we een Beneteau 361, deze voldeed aan onze wensen en hebben we dan ook gekocht.”

Boot delen Beneteau 361
Zoektocht naar een geschikte deelboot: geslaagd! Het werd een Beneteau 361

Jullie delen nu dus een jaar een boot samen, hoe werkt dat precies?

“We hebben aan het begin van het jaar een planning gemaakt. Dat is helemaal niets spannends, we hebben het jaar evenredig verdeeld. De één gebruikt de boot in de even weken, de ander in de oneven weken. Voor de langere vakanties overleggen we met elkaar wie wanneer weg wil. Mijn vrouw en ik hebben nog jonge kinderen, wij zijn dus afhankelijk van schoolvakanties. Het andere stel is ruim 10 jaar ouder, zitten in een andere levensfase en zijn niet gebonden aan die vakanties, zij gaan zelfs liever buiten het seizoen weg.”

Gaat die verdeling altijd goed?

“We zijn daar niet zo streng in hoor. We respecteren wel elkaars weken, als wij bijvoorbeeld in ‘ons’ weekend druk zijn en niet naar de boot kunnen, dan hebben wij gewoon pech. De week erna zit de ander er weer op, dus moeten wij een weekje extra wachten. Natuurlijk komt het wel eens voor dat je een keer ruilt van weekend of buiten de weekenden om een keer een dagje de boot meeneemt in de ander zijn week. Uiteraard gaat dat dan in overleg. Wel proberen we elkaars weekend zoveel mogelijk te respecteren, we gaan niet zitten “vissen” of de ander wel daadwerkelijk gebruik van de boot maakt, dit doet namelijk afbreuk aan het vrijheidsgevoel. En in de zomervakantie kan het best zijn dat het andere stel wat langer weggaat, op een weekje meer of minder kijken we echt niet. We houden overigens ook een logboek bij met gevaren mijlen, daaruit bleek afgelopen jaar dat we evenredig gebruik hebben gemaakt van de boot.”

Boot delen en vakantie vieren op je eigen boot
Vakantie vieren op je eigen (gedeelde) boot

Klinkt allemaal erg goed, maar je kunt vast wel een paar nadelen opnoemen?

“Het is voor ons nu ook wel echt de beste oplossing. Maar het is echt niet allemaal makkelijk. In aanloop naar de koop van de boot wilden we een duidelijk contract naar elkaar opstellen. Zoiets is eigenlijk niet te vinden. Bij de HISWA hebben ze wel een bootsharing overeenkomst, maar niet in de constructie zoals wij die voor ons zagen. Nu zit onze bootdeel partner helemaal in de cijfers en regels, dus hij had hiervoor al veel voorwerk gedaan. Zo’n contract is echt een ‘hell of a job’. Je moet aan zoveel dingen denken, het gaat veel verder dan een simpele verdeling van tijd. Je hebt natuurlijk de standaard zaken zoals de kosten van aanschaf, onderhoudskosten, het investeren van tijd in dat onderhoud en materiaal.”

Deel eigenaar van een boot
Ivo als trotse mede-eigenaar aan het roer

“We hebben ook nagedacht over hoe je de boot voor elkaar achterlaat. We hoorden van veel makelaars dat hier vaak ruzie over ontstaan, hoe je de boot voor de ander weer achterlaat. Van schoonmaak tot voorraad en dergelijke, dat hebben wij dus ook vastgelegd in dat contract.” Als je dat eenmaal hebt vastgelegd heb je er geen discussie over later.

“Tenslotte hebben we ook vastgelegd hoe we het doen met de zogenoemde ‘nice to haves’. Kijk als er een zeil scheurt, dan moet deze vervangen, dat is heel simpel. Maar vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een conversatie gehad over een specifiek anker, de ene partij wilde die graag terwijl de ander vond dat het anker dat erop zat nog prima was. Dergelijke zaken hebben we ook vastgelegd, hoe we hiermee omgaan.”

Klinkt als een goed gevuld contract!

“Klopt, het is een flink contract geworden. Maar dat is ook belangrijk, we hebben zo aan de voorkant alles vastgelegd, hierdoor hebben we nu geen discussie over onderhoud, investeringen en dergelijke, daar komen we dankzij dat contract dan ook gewoon op goede manier uit. En we hebben het contract ook voor 3 jaar afgesloten. Dat is belangrijk om te bedenken, de aanvangskosten zijn natuurlijk vrij hoog. Aanschaf van de boot en alles wat je hieromheen moet vervangen maar ook de afschrijving. Je gaat dan niet voor een contract van een jaar, dat is de investering ook niet waard.”

Je moet elkaar dan wel goed kennen denk ik?

“Niet per se, wij kenden elkaar van tevoren eigenlijk niet heel goed. Je moet natuurlijk wel vertrouwen in elkaar hebben, maar daar heb je dat contract ook voor. Maar wij kennen elkaar helemaal niet zo goed, en dat heeft ook voordelen denken wij. We hebben tot dusver ook niet samen gevaren, wellicht komt dat nog maar is verder geen verplichting. Natuurlijk spreken we elkaar en gaan we inmiddels wel eens samen uit eten bijvoorbeeld. Zo hebben we aan het einde van het jaar samen geëvalueerd en klussen we nu in het voorjaar ook samen aan de boot. Maar in de basis delen we vooral een boot samen.”

Boot delen met twee stellen
Boot delen: zelfde boot, zelfde plek, ander stel!

Kun je het boot delen aanraden aan anderen?

“Het is een heel goed alternatief als je nu de investering voor een eigen boot nog niet kunt of wilt doen. Het voordeel is ook dat de boot goed wordt gebruikt. Je hebt niet het gevoel dat je ieder weekend naar de boot moet. Ik moet zeggen, de enige afbreuk aan het gevoel van vrijheid, is dat je niet exact kunt bepalen welk weekend je gaat varen, de weken/weekenden liggen immers al vast. Maar we kunnen alsnog vaak genoeg van de boot genieten, en dat doen we dan ook!”

Wat zou je anderen als ultieme tip geven als ze een boot gaan delen?

“Zorg dat je eerst de wensenlijsten van beide partijen bij elkaar legt. Denk dan aan welk vaargebied je wilt varen, wat er aan comfort aan boord moet zitten, wat jij als nice to have ziet en wat als must have, etc. Leg dat vast in een contract zodat je aan de voorkant alles goed hebt vastgelegd.”

Ivo Fledderus boot delen
Ivo en zijn gezin

Boot delen, ook iets voor jou?

Lijkt dat boot delen je ook wel iets, maar heb je geen idee waar te beginnen? Of deel jij een boot en wil jij ook jouw ervaringen delen? Laat het ons weten via een reactie onder dit bericht, of stuur ons een mailtje: redactie@zeilwereld.nl. Plaats in de onderwerpregel: ‘boot delen’ en wij reageren zo snel mogelijk.

Boot kopen?

Lees: 10 tips voor het kopen van een tweedehands zeilboot

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Daan op maart 25, 2021 om 2:51 pm

    Twee keer een kleine boot met z’n drieën gehad, ging prima maar je kunt niet je eigen spullen op de boot laten. Financieel aantrekkelijk en weinig gedoe. Met een Google agenda en spreadsheet alles eenvoudig bij te houden en te verdelen. Geen contract, boot op naam van 1 persoon. Van harte aan te raden als kosten de drempel vormen.
    Nu groter schip alleen. Veel duurder maar wel fijner gevoel. Je treft hem aan zoals je hem achtergelaten hebt en je kunt er altijd spontaan naar toe. Meer motivatie om verbeteringen aan te brengen en tijd erin te steken.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Breeze Communicatie over ons pagina

Nieuw in Toerzeilen:

1 reactie

  1. Daan op maart 25, 2021 om 2:51 pm

    Twee keer een kleine boot met z’n drieën gehad, ging prima maar je kunt niet je eigen spullen op de boot laten. Financieel aantrekkelijk en weinig gedoe. Met een Google agenda en spreadsheet alles eenvoudig bij te houden en te verdelen. Geen contract, boot op naam van 1 persoon. Van harte aan te raden als kosten de drempel vormen.
    Nu groter schip alleen. Veel duurder maar wel fijner gevoel. Je treft hem aan zoals je hem achtergelaten hebt en je kunt er altijd spontaan naar toe. Meer motivatie om verbeteringen aan te brengen en tijd erin te steken.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.