Advertentie
In Lelystad, de geboortegrond van het eerste Breehorn-ontwerp, schuif ik aan bij de vertrekkersdag. Geen algemene vertrekkersdag, maar een specifiek georganiseerd voor en door Breehornzeilers. Al tijdens het introductierondje wordt duidelijk dat de liefde voor de Breehorn diepgeworteld zit bij de eigenaren.
Zo weg
“Ik was overal te laat!” roept een Vlaming lachend uit als hij vertelt waarom hij voor een Breehorn koos. Hij ruilde zijn boot in en de Breehorn loste zijn probleem op. Aan een Breehorn komen is overigens niet makkelijk. Ze zijn zo weg. “Ik belde naar drie verschillende verkopers,” zegt Peter tijdens zijn voorstelronde. “Maar ze waren allemaal al weg.” Uiteindelijk wint de aanhouder en zit hij hier.
Wanneer de aanwezige zeilers vertellen waarom ze een Breehorn hebben, roept dat feesten van herkenning op, maar ook vragen die elke zeiler bekend in de oren klinken. “Hoe doe jij dat?”, “Ah, dat is bij mij net anders!” en “Is die watermaker nu echt nodig?” “Waar zouden jullie het reddingsvlot plaatsen?” De zaal komt los en uit verschillende hoeken klinken antwoorden. “Op je hekstoel!” “Nee, nee, voor de buiskap!” “Maar dan kan m’n buiskap niet meer plat.” En dat allemaal tijdens het voorstelrondje.
Rogier is blij dat hij gekomen is, zo vertelt hij in de pauze onder het genot van een worstenbroodje en een kop soep. “Ik smul van al die presentaties met stippellijntjes naar de overkant.” Hij verkocht zijn Spirit 36 en kocht zijn droomboot, de Breehorn 41. “Ik kan wel verder kijken naar andere boten, maar ik ga alles toch hiermee vergelijken. Het leuke is ook dat het een Nederlands product is. Ik heb dan een Breehorn van de hand van Voogd. Die is zo’n 1500 kilo lichter dan een Hallberg Rassy van dezelfde lengte, en zo’n 1500 kilo zwaarder dan een X of een J.”
Alleskunner
De Breehorn fietst overal tussendoor. Het is een snel schip, maar met zeewaardige eigenschappen. Het is een comfortabel schip, maar zonder overbodige luxe. Het is een Nederlands schip, maar met alles in huis om de wereldzeeën te bevaren.
Op de vertrekkersdag houdt iedereen wel van een flinke meerdaagse tocht en het lijkt alsof het publiek van de vertrekkersdag eigenlijk gewoon het Breehornpubliek is. “Zo’n 90 procent van de Breehornzeilers zijn echte zeezeilers,” vertelt Breehorn 37-zeiler Kees, “dus hier vind je wel echt de doorsnee Breehornzeiler.” Een wat ouder heerschap heeft een Breehorn 41, maar geeft niet zoveel om langere tochten. “Na drie dagen denk ik ‘het is wel leuk genoeg zo.’ 11 dagen op een boot zitten? Toch maar niet.” Toch is ook hij op de vertrekkersdag aanwezig voor wat inspiratie. “De plannen zijn er niet, maar die komen nog wel,” geeft hij toe.
“Het is een noordzeeschip,” legt Lars van den Berg, eigenaar van de Breehornwerf in Woudsend uit. “De meeste Breehorneigenaren maken ook langere reizen met het schip. Je kunt natuurlijk ook het IJsselmeer op met een Breehorn, maar dat kan ook met een andere boot. Ik ken eigenlijk geen Breehornzeilers die alleen op zoet varen.”
“De Breehorn staat voor mij symbool voor zeewaardigheid,” vult Robert van der Plas, voorzitter van de Breehornzeilers aan. Het was mijn droom om in de 37 te kunnen varen. Ik vond het zo mooi. Je moet ook van de lijn van Koopmans houden. Ook de nieuwere schepen van Voogd hebben er veel weg van. Met je natte spullen ga je tot en met de kombuis. Verder ga je niet, dus de boot blijft droog.”
Kees en Elly verhuren ook Breehorns en hebben naast Breehorns ook nog een Albin Vega en een Bénéteau Oceanis 32 in de verhuur. Elly vertelt dat ze een voor de Breehorns een heel typisch publiek hebben. “Het zijn echte zeilers die op zoek zijn naar de Breehorn. Nog niet zo lang geleden hebben we een van onze boten vele weken non-stop verhuurd aan een stel dat een rondje Groot Brittannië ermee deed. Dat is anders dan een weekje IJsselmeer.” Geïnteresseerde verhuurders worden vooraf ook aan de tand gevoeld. Elly: “Het is best een grote boot. Zeilers met wat minder ervaring verhuren we liever de Oceanis.”
Tweedeling
De Breehorn 31 (voorheen de Victoire 933), de 37 en de 44 zijn van de hand van Dick Koopmans, 41, 48 en 55 van de hand van Maarten Voogd. Op de vertrekkersdag van de Breehornzeilers blijkt dat niet zo veel uit te maken. Toch zijn de rompen van Koopmans vaak waar de fascinatie voor het merk begint en zijn de nodige Victoirezeilers doorgestroomd naar een Breehorn. Lars: “Die tweedeling is vooral iets voor de fans van de Koopmans-Breehorns vaak over beginnen. Nieuwe klanten komen voor een Breehorn, niet zozeer voor een van de twee ontwerpers. De 37 is mooi, de 44 een stoere bak. De 41 en 48 wat moderner, al denk ik dat het woord ‘modern’ niet zo bij Breehorn past.”
“Voor mijn gevoel heb ik nog wel heel veel Koopmans, ook al is het Voogd” geeft Robert aan. “Maar Breehorn staat een beetje boven die ontwerpen. De ontwerpfilosofie van beide ontwerpers komen samen in de Breehorn.”
Vereniging
Dit jaar bestaat de vereniging de Breehornzeilers 25 jaar. Een lustrum. Van de 210 Breehorns die er rondvaren zijn ongeveer 125 aangesloten bij de vereniging. Robert: “Het is een internationale vereniging, maar met een Nederlandse polsslag. We hebben ook redelijk wat Belgische en Duitse schepen.”
De werf heeft niets te maken gehad met de oprichting van de vereniging, vertelt Lars: “Het is echt vanuit de zeilers zelf ontstaan. Mijn vader had de werf nog en hij was niet zo’n verenigingsmens. Hij zei: ‘Ik vind het best als jullie het doen. Je krijgt mijn steun, maar verwacht niet te veel van me.’”
Toch is er een sterke symbiose tussen de werf en de vereniging, vertelt Robert: “De band met de werf hebben we ook opgeschreven in onze missie. Zo’n merkenvereniging kan alleen een succes zijn als de relatie met de werf ook goed is.” En die is ook goed, weet Lars. “Voor de werf is de vereniging ook handig. Er is een technisch forum en dat vangt een hoop vragen af die wij anders als werf voor de kiezen krijgen. Dat scheelt werk, want er zijn veel mensen met dezelfde vragen. Er zijn ook wel zeilers die zoeken naar een Breehorn en eerst contact opnemen met de vereniging in plaats van de werf. Het verbindt de Breehornzeilers en dat maakt de Breehorn uiteindelijk ook weer aantrekkelijker.” “Het is ook echt een vriendenclub,” voegt Robert toe. “Regelmatig wordt er een keer 100 mijl of meer omgevaren voor een borrel.”
Voor wie?
Maar wie zijn er nu eigenlijk lid van de vereniging. Of, met andere woorden, wie koopt er een Breehorn? Volgens Lars zijn het doorgaans zeilers die al wat verder zijn in het leven. “Beginnende zeilers oriënteren zich ook vaak bij bootshows. Daar vind je ons bijna niet. Ze komen vaak door een ervaring in aanraking met Breehorn. Zo had ik klanten die met een Bavaria van IJmuiden naar Zeeland wilden en samen met een Breehorn uitvoeren. Het was een oncomfortabele rit en ze zijn teruggekeerd, maar de Breehorn ging door. Eenmaal in Zeeland hoorde ze dat de bemanning het nog leuk had ook!”
De Breehorn zit wel wat in het hogere segment, maar het valt ook wel weer mee zegt Lars. “Natuurlijk, je moet een beetje geld hebben, maar zo duur zijn we ook weer niet. We zijn geen KM, Hutting of Hallberg Rassy. Ik denk dat we op zo’n 60 procent van die prijzen zitten.”
Het zijn ook zeilers die zoeken naar hun laatste, ultieme boot, en dat moet een totaalpakket zijn. “Wij doen alles,” gaat Lars verder. “De zeilen, de tuigage, het onderhoud, noem maar op. In de essentie vind je algemene materialen op een Breehorn. We willen het zo eenvoudig mogelijk houden en we rusten de boten minder uitgebreid uit dan een hoop andere werven. We zijn geen uitvinders met nieuwe spullen. Die gaan vaak kapot en onze klanten gaan ver weg. Zo heeft de Breehorn 41 een achterklep. Die kun je elektrisch uitvoeren, maar je weet zeker dat het buiten met zout water op den duur kapot gaat. Daarom maken we zo’n klep niet te zwaar met een beetje carbon en doe je de klep open met een touwtje. Het ergste dat kan gebeuren is dat het touwtje breekt.”
Robert knikt instemmend. “Problemen met Breehorns hebben niet te maken met wat Breehorn erop heeft gezet. Ook mijn boot is best eenvoudig. Het grootzeil hijsen we nog met de hand. Alleen de furler wordt elektrisch bediend. Die roller krijg je met een touwtje op de hand niet aangesjord en ergens houdt het op.”
Op afstand
Het gesprek loopt ten einde. Terwijl Lars zich klaarmaakt voor het avondeten, maakt Robert zich op zijn beurt klaar voor de lunch in korte broek. Zijn Breehorn heeft hem naar de warmere oorden in andere tijdzones gebracht. “Ook hier op de Bahama’s moet je van alles kunnen repareren,” lacht hij. “En dat is het mooie van Breehorn, alles is makkelijk op te lossen voor locals.” Hij wijst grijnzend van onder de typische vaste buiskap naar onder waar twee lokale dieselmonteurs druk bezig zijn met de motor.
Praktisch
Voor slechts 40 euro per jaar is een Breehorn-eigenaar al lid. Daarmee ben je lid van een vriendenclub, heb je toegang tot een grote hoeveelheid online en offline kennis en kun je de nodige bijeenkomsten bijwonen, zowel in de zomer als winter. Meer weten? Kijk dan op Breehornzeilers.nl of neem een kijkje op de website van de werf: Breehorn.nl.
Beeld: via de werf en de Breehornzeilers
Lees meer zoals dit:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
2 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Toerzeilen:
2 reacties
-
Leuk…! ik zie ineens deze site langskomen. Mijn vrouw Marga en Ik kennen Robert van heel lang geleden en ook wij zijn nog steeds zeilers. Maar Engeland is het verste wat we doen en gedaan hebben en dat zal ook wel zo blijven. Wij hebben Fam. die een rondje Atlantic doen en hebben Robert regelmatig ontmoet en diep in mijn hart zou ik dit ook wel willen maar ik krijg mijn lief niet mee dus zing ik er maar over.
https://www.youtube.com/watch?v=rD7IWqaFFGI.
The pirats over 60 song is in deze erg toepasselijk. 🙂Maar Sail on jongens tot de einder…..
-
Ook wij zijn verrast met het artikel! hebben ooit het genot mogen hebben om de “Jonas” (ontwerp Grinde) van Robert te hebben gekocht rond 2000. Daarna 15 jaar met een 37′ (Gibsea364) gevaren. Nu inmiddels gepensioneerd en terug naar onze bakermat Hellevoetsluis. Sinds 3 jaar rijden we met een camper door Europa en genieten daar ook van. Hartelijke Groeten van Frits en Joke, ook voor je vrouw en kinderen.
-
Leuk…! ik zie ineens deze site langskomen. Mijn vrouw Marga en Ik kennen Robert van heel lang geleden en ook wij zijn nog steeds zeilers. Maar Engeland is het verste wat we doen en gedaan hebben en dat zal ook wel zo blijven. Wij hebben Fam. die een rondje Atlantic doen en hebben Robert regelmatig ontmoet en diep in mijn hart zou ik dit ook wel willen maar ik krijg mijn lief niet mee dus zing ik er maar over.
https://www.youtube.com/watch?v=rD7IWqaFFGI.
The pirats over 60 song is in deze erg toepasselijk. 🙂
Maar Sail on jongens tot de einder…..
Ook wij zijn verrast met het artikel! hebben ooit het genot mogen hebben om de “Jonas” (ontwerp Grinde) van Robert te hebben gekocht rond 2000. Daarna 15 jaar met een 37′ (Gibsea364) gevaren. Nu inmiddels gepensioneerd en terug naar onze bakermat Hellevoetsluis. Sinds 3 jaar rijden we met een camper door Europa en genieten daar ook van. Hartelijke Groeten van Frits en Joke, ook voor je vrouw en kinderen.