De charme van een dagzeiler: de Saffier SE 27 Leisure
Door Riemer Witteveen | 17 juni 2020
Advertentie
In de prijzen!
Onze felicitaties gaan uit naar Saffier Yachts voor het winnen van de ‘European Yacht of the Year’ award in de Special Yacht-klasse. Saffier was niet de enige Nederlandse werf dat een prijs won. In de categorie Luxury Cruiser won de Contest 55 CS, van harte!
Een weekendje zeilen begint vaak met gedoe voordat je eenmaal op het water zit. Ik droom wel eens van een huis aan het water met een bootje dat je ieder moment kan pakken en kan wegvaren, gewoon omdat het kan. Je kunt een Valkje of een Randmeer pakken, maar je kunt ook voor wat meer luxe gaan. De zogenoemde dagzeilers zijn in opkomst, maar wat nou de charme van het concept is vond ik, als fervent kajuitbootzeiler, erg lastig. En wie in Nederland ‘dagzeiler’ zegt, zegt al snel ‘Saffier’. We namen daarom de nieuwe Saffier SE 27 Leisure mee om dagzeilers beter te begrijpen.
Motor versus Camper
Afgelopen januari keken we op BOOT Düsseldorf al even naar de SE 27 Leisure van Saffier Yachts. In tegenstelling tot de forse voorgangers is deze nieuwe dagzeiler van bescheiden formaat. Mocht je het willen, dan kun je aan boord slapen, maar de boot is eigenlijk bedoeld voor kortere zeiltrips op een mooie dag, of om na het werk nog een paar uur je kop leeg te waaien. Een niet-zeiler zou wellicht ook eerder een motor pakken voor een ritje in de avondzon, dan eerst nog een camper volladen voor een ritje. Geen gedoe, gewoon gaan.
De jongste dagzeiler van de gebroeders Hennevanger is inmiddels al 40 keer verkocht en daarmee hebben ze er nu al een succesnummer bij. Blijkbaar is er dan toch markt voor boten waar je niet de oceaan mee over kan steken (al zijn er vast avonturiers die het wel zien zitten).
Eenvoud en lol
De Torqeedo onder de kuip snort ons geruisloos richting de Noordzee (wil je ook elektrisch varen, klik dan hier). Kay Heemskerk van Saffier legt voor het wegvaren uit hoe de boot werkt: Alle lijnen worden naar de stuurpositie geleid. Zowel de vallen, schoten als de trimlijnen komen met stoppers of klemmen netjes naast elkaar aan. Via de elektrische lieren van Harken (elektrisch is een optie) kun je dan alles zonder moeite hijsen. Het mooie aan de elektrische lieren is dat je ze allebei vanaf één kant kunt bedienen. Zowel het vieren als aantrekken gebeurt met één druk op de knop. Nog voordat we tussen de pieren varen staat alles al. De 7 tot 8 knopen wind die buiten staan en combinatie met de warmte maken het tot een erg zomers dagje.
De keerfok maakt het nog eens extra gemakkelijk. Dat merken we goed als we aan de wind dichter bij het strand gaan varen, daar waar de wind wat wispelturig is. Een vlaagje nadert. Zonder dat we iets doen duwt de vlaag overstag. We verliezen geen snelheid maar varen door tot we moeten ingrijpen als de vlaag z’n kracht is verloren. Anke, Kay en ik kijken elkaar lachend aan. Dat ging makkelijk!
“Op de kussens lig ik heel relaxed en terwijl ik lig te mijmeren over of ik niet ook een koelkast en een elektrische motor op m’n eigen boot wil, varen we nog steeds dik 5 knopen”
Blotevoetenboot met Pit
De boot vaart licht, erg licht zelfs. Hoewel de de kussens in de kuip lonken is het toch aantrekkelijker om op de rand te zitten. Het voelt een beetje als een open boot. Er staat echter weinig druk op het roer en dat is wennen, zeker in vergelijk met mijn eigen loefgierige bak. Ik betrap me erop dat ik nieuwsgierig ben naar de versie met een helmstok (die eigenlijk standaard is). Kay en ik zitten aan de hoge kant en om even te kijken hoe de code-zero erbij staat ga ik even aan de lage kant zitten. De boot reageert meteen en we eindigen in een broach. Lachend laten we de schoten vieren en al snel speren we er weer vandoor. “Je moet de boot een beetje als een dinghy zeilen” vertelt Kay. Waarvan akte.
Met enige tegenzin geef ik het roer uit handen. De Code Zero wordt ingerold en we leggen de boot even stil om te lunchen. Ik baal dat ik de zonnebrandcrème ben vergeten want de jonge zomerzon doet hard z’n best. Dennis Hennevanger ziet me zitten en roept “doe je schoenen uit man, dat maakt het plaatje compleet!” Kort daarna varen we verder, nu aan de wind terug richting IJmuiden. Met z’n drieën zitten we grijnzend met blote voeten aan boord. Op de kussens lig ik heel relaxed en terwijl ik lig te mijmeren over of ik niet ook een koelkast en een elektrische motor op m’n eigen boot wil, varen we nog steeds dik 5 knopen.
Elektrisch varen met je zeilboot
Elektrisch varen neemt een toevlucht, wij gingen langs bij Oceanvolt. Zij vertelden dat er onterecht nog vaak gedacht dat het duur en veel werk is.
Kay pakt z’n telefoon erbij en laat me een filmpje zien. “Kijk dit is een van de eerste proefvaarten die we maakten.” We klokten toen met gemak dubbele cijfers. Het contrast met wat er op het schermpje gebeurt en de situatie waar wij ons in bevinden is groot. Toch snap ik dat deze boot niet alleen leuk is met een korte broek en op blote voeten, maar dat je stevig in je zeilpak een flinke dosis adrenaline kan aanboren.
Kosten en baten
Waarom zou je een dagzeiler kopen als je voor hetzelfde geld een boot koopt waarmee je kan vertrekken? Gedurende de dag op het water begin ik het steeds beter te begrijpen. De ene koopt een motor, de andere een MG, een jetski of misschien wel een Cessna. Het hangt maar net van de manier waarop je je vrije tijd wil spenderen. Wil je makkelijk alleen varen, maar ook lekker kunnen borrelen met een grote groep? Zonder gedoe en onderhoud kunnen zeilen? Dan is zo’n dagzeiler misschien wel een betere keuze dan het oude vertrouwde Valkje. Bovendien kun je ook nog goed met wedstrijden meedoen en zonder natte dektent boven je hoofd slapen op een echt matras en genieten van een ijskoud biertje of wijntje.
De prijs voor de SE 27 Leisure begint bij zo’n 90 duizend euro en dat is inclusief de standaard elektrische motor van Torqeedo, maar exclusief de zeilen. De lijst met opties is groot en een aantal zaken zijn wel aan te raden om het zeilplezier te vergroten, zoals bijvoorbeeld de boegspriet, de klokken (van Raymarine) of misschien wel de complete kussenset voor buiten. Of ik mijn zeegaande 32-voeter zou inruilen voor een dagzeiler? Wellicht ooit als ik de oceanen van de wereld heb gezien met mijn eigen oude ‘dame’ en vooral in eigen land (of waar dan ook) wil genieten van het lokale water. Kijkend op de website van Saffier lijkt die SE 37 Lounge toch ook wel leuk. Dromen mag!
Meer informatie
Ben je geïnteresseerd geraakt in de Saffier SE 27 Leisure, neem dan een kijkje op de website van Saffier Yachts.
Disclaimer: Zeilwereld heeft contact opgenomen met Saffier Yachts in IJmuiden voor een proefvaart met de SE 27 Leisure. Zeilwereld is niet betaald door Saffier Yachts of door een andere partij om dit artikel met video te maken.
Video: Riemer Witteveen Foto’s: Klaas Wiersma