Advertentie
Anne Hiske en Jan Daniël varen op hun mooie Femte, een snelle Comfortina 38, waar ze al heel wat avonturen mee hebben beleefd. Vaak mooie avonturen, maar ook heftige. Zo voeren ze enkele jaren geleden hard tegen een onderwater rots in de Golf van Morbihan. Een ervaring rijker, maar Femte kwam fier en goed hersteld uit de werf voor nieuwe zeilreizen. Deze zomer staat er een trip voor 3 maanden gepland naar het noorden. We zetten ze in de spotlight.
Hoe oud was jij toen je voor het eerste besefte dat zeilen echt jouw passie zou gaan worden en waarom?
Eigenlijk hebben wij pas leren zeilen op latere leeftijd, toen we rond de dertig waren. Jan Daniël heeft in zijn jeugd veel gewindsurft en Anne Hiske had wel eens meegevaren op een botter op het IJsselmeer, maar dat was het. Tijdens een vakantie in Bretagne zagen we aan de kust overal leuke kleine zeilbootjes op het strand liggen. Die waren met laag water drooggevallen in de baai. Het leek ons geweldig om met een boot de zee op te kunnen en dan van plaatsje naar plaatsje en van baai naar baai te kunnen varen.
Eenmaal terug in Nederland bleef het kriebelen en zo hebben we onze eerste zeilboot, een Wibo van 7 meter aangeschaft. Het was een stalen knikspant met houten mast en giek, die we helemaal hebben gestraald en opgeknapt. Alles kaal gehaald en weer in 6 lagen lak gezet. En toen ze helemaal af was doopten we haar Oui Beau, zo mooi was ze geworden!
Maar toen moesten we nog gaan zeilen… Eerst hebben we een theoretische navigatiecursus gevolgd om de regels op het water te kennen. En we namen een abonnement op het blad Zeilen waar we veel uit leerden. We vonden een ligplaats op de Loosdrechtse plassen en gooiden stoutmoedig de trossen los. Al doende leert men, was ons motto. En dat klopte ook! Met de Wibo gingen we via de Vecht naar het IJsselmeer, maar de zee lonkte en daar was de knikspant niet geschikt voor. Dus al snel kwam er een zeewaardige opvolger: onze tweede boot, een First 285. We kochten een video ‘Sneller zeilen met een kajuitzeiljacht’ om onze kennis uit te breiden. Vele jaren later hebben we pas onze vaarbewijzen 1 en 2 en marifooncertificaten gehaald.
Met de First 285 zeilden we naar Zeeland over de Noordzee. De liefde voor zeezeilen was geboren! We hadden meteen behoorlijke expansiedrift. Zowel qua vaargebied als boot. We droomden van ankeren in een zonovergoten Griekse baai met krekels aan de kant, borrelen in zwemkleding in de kuip en zomaar overboord kunnen springen voor een heerlijke duik in turquoise water. Het idee voor een half jaar onbetaald verlof was geboren. Omdat we 28 voet wat krap vonden voor een half jaar wonen op een boot zochten we iets ruimers en werden we verliefd op een Victoire 1044, blauwe romp met teakdek, prachtig schip en heel zeewaardig Koopmans-design.
Om te oefenen gingen we met de Victoire twee keer naar Denemarken rond Fünen en naar Kopenhagen. In de Oostzee kwamen we onze eerste storm tegen. De kortegolfradio had die niet voorspeld en internet bestond toen nog niet. De boot was sterk en stabiel genoeg, en wij bleken gelukkig ook bestand tegen een stootje. Zowel het grootzeil als de fok scheurden doormidden, maar we kwamen er zonder verdere kleerscheuren goed vanaf. In 2001 hebben we de Victoire 1044 vervolgens naar Marseille op transport gezet en vanaf daar via Corsica-Sardinië-Sicilië-Italië naar de Ionische Zee in Griekenland gezeild. Daar hebben we denk ik alle Griekse baaitjes en plaatsjes die er waren ruimschoots bezocht en zijn toen via de westkust van Italië, de eilanden in de Tyrreense Zee en de Franse Rivièra weer terug naar Marseille gevaren.
Wat voor boot heb je en is dit jullie droomschip?
Toen we eenmaal terug in Nederland met de Victoire 1044 weer in Lelystad lagen en we voorlopig geen lange verlofperiode in het verschiet zagen, voelde de boot als een blok aan ons been. Alhoewel het een prachtig schip was en we een half jaar verbonden waren geweest, lonkten de verre kusten. En in drie weken zomervakantie kom je nou eenmaal niet verder dan Engeland of Denemarken.
Daarom verruilden we de 1044 voor een trailerbare First 211 met trailer en Toyota Landcruiser. We noemden het bootje Yellow Weasel, want het was een showmodel van BOOT Düsseldorf geweest en knalgeel! Vooral Anne Hiske was aanvankelijk best bezorgd over de zeewaardigheid van het 7 meter bootje, vandaar de bijnaam bange wezel. Maar dat bleek best goed te gaan allemaal! We trokken de boot in anderhalve dag naar Oost Zweden en zeilden in het scherengebied bij Stockholm en op het Mälarmeer landinwaarts. En dat allemaal in 3 weken. In 4 weken tijd trokken we als Hannibal de Alpen over en zeilden in de Adriatische Zee en wederom in de Ionische Zee.
Maar na 10 jaar traileren en “koepeltent kamperen” vonden we het wel weer welletjes en zochten we een groter en comfortabeler schip. Een snelle boot, die we net zo goed zouden kunnen trimmen als de kleine 211, maar met de leefruimte en comfort van de vroegere 1044.
Het werd een Comfortina 38 uit 1988. Een Zweeds polyester scherpjacht, fractioneel getuigd met bakstagen. Onze snelste en best uitgeruste boot tot nu toe. Het teakdek, de motor en de gelcoat zijn nog origineel en in nog heel goede staat. Iedereen die haar ziet is verbaasd dat ze al zo op leeftijd is. Jan Daniël is een ware ‘rubberkoning’. Zodra er een naad van het dek los komt te liggen vervangt hij deze, en zo is het hele dek langzamerhand vervangen. We hebben met onbetaald verlof al twee lange reizen met haar gemaakt. Beide keren vanuit IJmuiden via Normandië-Kanaaleilanden-Bretagne naar La Rochelle en via Zuid Engeland terug. Jan Daniël is solo ook nog vanaf Zuid-Bretagne naar Gijon en vervolgens naar La Rochelle de Golf van Biskaje overgestoken. Een enorme prestatie want het weer was niet al te best, soms 7 à 8 Beaufort met hoge golven.
Welke aanpassing zou je graag nog doen aan jullie boot?
Wij hebben net een nieuw grootzeil gekocht met een Dutchman flaking system. Het opdoeken van het zeil zou daarmee makkelijker moeten zijn, vooral op een knobbelige zee, en met reven blijft het zeil beter op de giek liggen. Ons zeil heeft namelijk geen reefknuttels. We zijn benieuwd!!
Wat is de naam van de boot, en heeft deze nog een speciale betekenis?
Onze Comfortina heet Femte. Dat betekent “vijfde” in het Zweeds. Ze heet zo omdat ze van Zweedse makelij is en het is onze vijfde zeilboot.
Hoeveel dagen per jaar ben jij aan boord?
Zodra de boot in het water ligt varen we liefst elk weekend. Sindskort is Jan Daniël met vervroegd pensioen en werkt hij als vrijwilliger bij de Dierenambulance. Anne Hiske werkt nog maar 3 dagen per week als manueeltherapeut, dus we hopen komend seizoen lange weekenden en op woensdagen te kunnen varen. Komende zomer staat er weer een grote reis voor 3 maanden met onbetaald verlof in de planning, naar de Oostzee en de Baltic, corona volente!
Wat is je allermooiste ankerplek of haven waar je bent geweest en waarom is deze plek je zo bijgebleven?
Onze mooiste ankerplek was met de 1044 in een baai op noord Meganisi, Griekenland. Dat was die zonovergoten baai uit onze dromen, met turqooisblauw zwemwater en olijfbomen, krekels en 1 klein tavernaatje op de kant.
Toen we jaren later met het trailerbootje weer in diezelfde lievelingsbaai ankerden was er veel veranderd: de olijfbomen waren gekapt, overal stonden villa’s en taverna’s met disco en de baai lag volgepropt met huurboten en flottieljes. Wat een geluk dat wij onze droom jaren daarvoor nog hebben kunnen zien!
Maar dichterbij is île de Bréhât in noord Bretagne ook nog steeds prachtig.
Wat is het mooiste vaargebied waar je ooit hebt gevaren?
- De Ionische zee vanwege het heerlijke zwemwater en de vele eilanden en baaien.
- De Zweedse oost-scherenkust vanwege de heerlijke lopende windjes en overal kunnen ankeren zonder tij.
- Bretagne vanwege de lol van het op tij varen en de mooie havenplaatsen en eilanden, maar bovenal de zeer aardige en behulpzame Bretonse bevolking die zeil-gek is, en natuurlijk de overheerlijke fruît-de-mer. Vive la vie!
Heb je nog plannen voor een droomreis?
We willen dus komende zomer weer 3 maanden zeilen naar het noorden. Dat is anno corona al best een droom.
Maar onze echte droomreis is om aan de andere kant van de wereld in Nieuw-Zeeland te zeilen. Jan Daniël heeft in zijn jeugd een wereldreis gemaakt, is toen 2 maanden daar geweest, en wil al zijn hele leven dit prachtland met zijn aardige bevolking, geweldige natuur en bovenal fantastische zeilgebied met Anne Hiske verder ontdekken.
Wat vind jij nu echt een handige accessoire in het zeilen die je veel gebruikt?
We hebben op deze boot voor het eerst een elektrische ankerlier, superfijn. Maar nog fijner zijn de zonnepanelen. Daarmee voelen we ons echt vrij, hoef je nooit aan de walstroom en kan de koelkast vol draaien, alle apparatuur en verlichting aan en alle smartphones/tablets/laptops en andere elektrische rommel opgeladen worden. Onze accu’s zijn van maart t/m oktober altijd vol. En dat op zonlicht!
Heb je nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?
Als je denkt dat je gebonden bent aan een baan, een hypotheek, verplichtingen thuis, maar je droomt van langere zeilreizen, stel ze dan niet uit. Begin met visualiseren van je droombestemming en ga het regelen. Voor je het weet lig je er met je boot!
Sta jij de volgende keer in de spotlight?
Ben jij net als spotlight Anne Hiske en Jan Daniël gek op zeilen en wil je ook eens op deze plek in de spotlight staan? Of ken je een zeiler die best een in de spotlight mag komen? Stuur jouw contactgegevens naar redactie@zeilwereld.nl, of vul het formulier onder deze link in.
Andere spotlight artikelen lezen op Zeilwereld? Kijk op deze pagina!