Advertentie
Wij zijn nu bijna 2 jaar onderweg met ons schip Pitou. Na een periode van 70 dagen in lockdown in Martinique zijn we inmiddels veilig aangekomen op Aruba. We liggen hier 2 weken in quarantaine en hebben nog één week te gaan. Hoe belangrijk is het dan om goed te kunnen communiceren met het thuisfront, onze kinderen, familie en vrienden!
Als je een verschil moet noemen tussen onze huidige reis en onze vorige reis in 1998-2000 is het wel de communicatie mogelijkheden. We kijken deze keer terug welke communicatie middelen/mogelijkheden voor ons belangrijk zijn en tegen welke prijs.
Een groot deel van onze reis zijn we in het bereik van land. Tot en met de Canarische eilanden lagen we vaak in havens en daarna achter ons anker in een baai. En natuurlijk zijn er langere oversteken waar je telefoon het af laat weten en je toch graag wilt kunnen communiceren.
Facebook
Facebook vinden we vooral nuttig voor de specifieke (vaak besloten) groepen naast het contact houden en informeren van je vriendengroep. Een paar voorbeelden van nuttige groepen: boot techniek; solar on a boat!; marine watermakers discussion group; Nederlandse boten in de Carieb; Zeilen Vertrekkers; Sailing and Cruising. Als je iets niet weet: stel je vraag en binnen no time vaak het juiste antwoord. Ik vind het indrukwekkend hoe behulpzaam iedereen is. Daarbij geven deze speciale FB-groepen een prettige verbondenheid, vooral in een bijzondere tijden als COVID-19, wat niemand had kunnen voorspellen. Altijd alle vrijheid gehad om landen aan te doen, maar nu even niet! In de FB-groep Nederlandse boten in het Carieb is veel info uitgewisseld, eenheid en steun geweest naar elkaar. Veel boten lagen (en nu nog steeds) in het orkaangebied. Tegenkomende problemen kan je samen aan gaan als groep, door instanties en autoriteiten te benaderen. Ook de Nederlandse Ambassade (er zijn personen van de Ambassade toegevoegd aan de groep) denken met je mee en proberen te helpen zoveel ze kunnen. Lucht en humor waren alsmede aanwezig in de groep, dan voel je de verbondenheid en heb je weer een wat ‘lichter’ gevoel. De betrokkenheid onder zeilers en cruisers is groot. Heel blij dus met deze vorm van sociale media en communicatie.E-mail
E-mail is een blijft een fijn communicatiemiddel om met diverse instanties of leveranciers te communiceren. Een offerte aanvragen, een ligplaats reserveren, een onderdeel bestellen noem maar op. Ook via de Iridium gaat dit goed.Instagram
Ruim een jaar geleden zijn wij een Instagram account gestart (te vinden op https://linktr.ee/Pitou). Onze zoon die op bezoek was vond dat wij met de tijd mee moesten gaan en vond dat ‘ouderwetse’ Facebook maar helemaal niets. Voor de lol hebben we dat gedaan. Tot onze grote verrassing zijn we inmiddels uitgegroeid tot verreweg het grootste Nederlandse zeil-account. Liselotte is er heel druk mee en ze vindt het erg leuk. Wat we nooit verwacht hadden is dat het ons een groot netwerk heeft opgeleverd aan mede-zeilers en allerlei andere trouwe volgers. Zij vinden het erg leuk om onze (zeil)avonturen te volgen en er in mee te leven. Voor veel mensen een droombeeld om de wereld te bezeilen. Het werkt heel inspirerend. We krijgen uitnodigingen van mensen uit allerlei landen om langs te komen, ze willen ons graag rondleiden, hoe leuk is dat! En we zien mensen en zeilers die we kennen via dit medium en dan in het echt ontmoeten, dat is heel speciaal. Het heeft ons al veel nieuwe vriendschappen opgeleverd. Alsmede is Instagram een ‘bedrijf’, big business zullen we maar zeggen. We krijgen als influencers allerlei aanbiedingen vanuit bedrijven om hun producten te promoten, welke wij dan gratis mogen hebben of met een flinke korting. Je kan daar zeker voordeel aan hebben, van tevoren hadden we dit nooit bedacht.
In willekeurige volgorde behandel ik de voor ons 10 belangrijkste middelen en/of kanalen.
GSM
GSM is met kop en schouders ons belangrijkste communicatie middel. Het bereik is bijna altijd uitstekend. Vaak 10 mijl uit de kust al. Geregeld hebben we eerder GSM bereik dan land in zicht. Tot en met Europa (+Franse eilanden) konden wij goed uit de voeten met ons Nederlandse abonnement. We hadden beide 50 gig aan data en we konden zelfs Netflix series kijken via de GSM hotspot die met de TV was verbonden. Let wel op, sommige providers hebben een maximum aan buitenland data. KPN had dat bij ons nog niet. Ik weet niet of dat nog zo is. Eenmaal buiten Europa wordt het anders. Veel zeilers kopen een locale simkaart met data. In het algemeen is dat heel betaalbaar geworden. Nadeel is wel dat als je ergens aankomt je niet direct kunt communiceren en eerst de wal op moet om een kaart te kopen. Wij hebben het geluk gehad om aan Google-fi kaarten te kunnen komen (https://fi.google.com). Daarmee kun je bijna in elk land terecht. Officieel is deze kaart alleen voor inwoners van de USA. Je moet dus iemand in de USA kennen die deze kaart voor je kan regelen. Bovendien mag je de kaart officieel niet langer dan 6 maanden aaneengesloten gebruiken in het buitenland. Ik heb echter nog niet van zeilers gehoord dat ze zijn afgesloten na die 6 maanden, fingers crossed dus. Het is niet goedkoop. Per kaart betalen we 68 USD per maand. Daar krijg je 22 gig data voor en gesprekken kosten 20 cent/minuut. In de Corona periode krijgen we er gratis 7 gig bij. Wij zijn er erg blij mee. Nu op Aruba hebben we voor het eerst slechts een 3G verbinding die traag is. In alle overige landen, zelfs eilanden als Tobago en Frans Guyana was de verbinding uitstekend.Wifi
We maken voor gebruk van Wifi als we ergens in een cafe zitten met een snelle verbinding. In Marokko hadden we nog geen Google-fi, hier hadden we een hele trage verbinding met de wifi van de jachthaven. Zo’n plotseling gebrek aan een snelle verbinding was wel even wennen. Eenmaal voor anker zijn de verbindingen vaak heel matig ondanks versterkers. Onze voorkeur is dan de snelle GSM.Satelliet Communicatie
We hebben een Iridium-Go voor communicatie op zee met een wereldwijde dekking. Voor ons een belangrijk apparaat. Je gebruikt het apparaat door via wifi verbinding te maken met je smartphone en PC. We hebben een abonnement via Predictwind. Voordeel daarvan is dat je gratis de tracking functie erbij krijgt. Iedereen met de juiste link kan je volgen, zien wat voor weer je hebt en je kunt zo vaak als je wilt een verhaal schrijven dat voor iedereen leesbaar is (zie bijvoorbeeld onze pagina: http://forecast.predictwind.com/tracking/display/Pitou ). Verder kunnen we bellen, mailen, sms’en (gaat niet altijd goed) en vooral prachtige weerberichten binnenhalen incl. route adviezen. Voor nadere info en kosten zie: www.predictwind.com. Om gebruik te kunnen maken van onder andere departure planning en weather routing (ook in de haven via internet verbinding) hebben wij een standaard abonnement voor 249 USD per jaar. Dat is echt prachtig. Je kunt bijvoorbeeld zien dat als je dinsdag vertrekt in plaats van maandag, dat je dan de kans op 30 knopen wind omzeilt. Of dat je beter eerst noordelijk kunt aanhouden om betere wind te krijgen. Wat vroeger de weer-goeroe’s deden kun je nu zelf. En dan hoop je dat de modellen kloppen. Onze ervaringen zijn tot nu toe erg positief. Daarnaast heb je je maandelijkse kosten voor de communicatie via de satelliet. Wij maken meestal gebruik van het Go! Unlimited plan. Dat kost 140 USD per maand, dan krijg je 150 belminuten en een onbeperkt aantal data. Een klein addertje onder het gras: je kunt je abonnement op elk moment stopzetten (je betaalt dan nog wel voor de resterende maand) maar niet in de maand dat je je abonnement activeert. Wij hebben deze vergissing gemaakt, dit heeft ons een maand extra gekost. Beetje ingewikkeld verhaal, maar stel: je gaat de hele maand mei de zee op. Activeer dan je abonnement op 30 april (je betaalt dan naar rato voor 1 dag) en zeg je abonnement eind mei weer op. Op deze wijze betaal je voor 1 maand + 1 dag. Zou je pas op 1 mei activeren dan betaal je de maand mei + de hele maand juni. Want als je 1 juni je abonnement stop zet dan betaal je toch voor de rest van de maand. Let wel op, de data-overdracht is heel traag. Iets opzoeken op internet gaat eigenlijk niet. E-mails met bijlagen gaat niet. Een foto met lage resolutie gaat nog net. Nog te vermelden valt dat er ook een SOS knop opzit. Je kunt je apparaat meenemen in je reddingsvlot. Opladen kan via USB. Het apparaat incl. buiten antenne kost ongeveer 1000 USD.SSB
Veel boten die we tegenkomen hebben een SSB aan boord met een pactor modum. Die booteigenaren zijn doorgaans heel tevreden met de apparatuur. Ze kunnen mailen, weerkaarten binnenhalen, onderling communiceren en deelnemen aan diverse radio-netjes. Nadelen van deze apparatuur zijn de relatief hoge aanschafkosten en benodigde opleidingen tot radio-amateur en/of de maritieme marcom. Het gebruik ervan is echter nagenoeg gratis, op je sailmail abonnement na. Wij hebben er ook een aan boord maar die werkt alleen op de maritieme frequenties terwijl de meeste communicatie plaatsvindt op radio-amateur frequenties. Het apparaat schijnt wel omgebouwd te kunnen worden hiervoor. We hebben er echter nog geen gebruik van gemaakt en door de uitstekend werkende iridium-go is de noodzaak er ook niet. Het was voor ons ook geen investering. De SSB was al aan boord toen we ons schip kochten.Google/internet
Google ga je pas missen als je het niet meer hebt. Het is ongelofelijk wat je wel niet opzoekt elke dag. Op zee denken we vaak: “Oh even opzoeken/googelen”…. tja dat gaat dan niet. Je merkt dan pas hoe afhankelijk we zijn geworden van internet om allerlei informatie te vergaren.Whats-app
Op Whats-app is er bijna een wildgroei aan diverse groepen onder zeilers. Heel handig vaak. Kan ook best tijdrovend zijn. Maar je hoeft natuurlijk niet overal aan mee te doen. Voor ons is vooral het beeld-bellen met de kinderen erg belangrijk. Dat maakt de afstand tot ’thuis’ een stuk kleiner.YouTube
Onze reis proberen we ook vast te leggen met bewegend beeld. Dat levert al snel vele gigabites aan filmmateriaal op. We dwingen onszelf om ca. 6 x per jaar een korte You-Tube film te maken. Doe je dat niet dan vind je je weg op een gegeven moment niet meer in de berg aan filmmateriaal. Het leuke is dat je dit ook met anderen kunt delen. Maar filmen en monteren is een vak apart. Daarnaast is YouTube een bron aan informatie. Wil je weten hoe je de olie van je generator moet verversen? Zoek het op. Tenslotte De nieuwe communicatiemiddelen en mogelijkheden hebben ons een hoop gebracht. Dat maakt het reizen een stuk makkelijker en vooral het onderhouden van contacten met je dierbaren vinden wij erg fijn. Anderzijds gaat het ook wel een beetje ten koste van een stukje romantiek. ‘Vroeger’ kwam je onverwachts nog wel eens een bekende tegen als je een bepaalde baai binnenvoer. Of je kon nog wel eens zeggen: ‘als je over 6 weken nog niets van ons heb gehoord mag je je pas zorgen gaan maken’….;) Volg de avonturen van Pitou via https://linktr.ee/PitouFoto’s: Eigen archief
Lees ook deze nieuwe Zeilwereld Verhalen:
Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:
4 reacties
Laat een reactie achter
Schrijf je in op de nieuwsbrief
Uitgelicht:
Nieuw in Toerzeilen:
4 reacties
-
Nice article, succinct and very informative. It is good to read about the current state of boat communications from people that are actually doing it right now.
-
Thanks! I hope the translation was ok????
-
Geweldig nuttige informatie!! hartelijk dank van
Frank, planning juni 2022 vertrek met SY Bolero, Coast 34
-
Mooi overzichtelijk artikel, vooral met de Iridium Go info ben ik erg blij. Wij investeren niet meer in een SSB radio.
Nice article, succinct and very informative. It is good to read about the current state of boat communications from people that are actually doing it right now.
Thanks! I hope the translation was ok????
Geweldig nuttige informatie!! hartelijk dank van
Frank, planning juni 2022 vertrek met SY Bolero, Coast 34
Mooi overzichtelijk artikel, vooral met de Iridium Go info ben ik erg blij. Wij investeren niet meer in een SSB radio.