Dennis Meter in de Spotlight

Dennis Meter vaart met zijn twee vrienden Job en Nick de wereld over op een niet alledaags schip.

Door Redactie | 05 april 2023

Omslagfoto website Dennis Meter

Dennis Meter in de Spotlight

Door Redactie | 05 april 2023

Advertentie

Dennis Meter is vijfentwintig jaar en is met twee vrienden afgelopen zomer uit Nederland vertrokken en is inmiddels de oceaan overgestoken. Deze drie vrienden hebben samen hun prachtige schip Satisfaction bij elkaar gespaard door lang thuis te blijven wonen en heel veel te werken. Tijd om meer over deze avonturier en zijn boot te weten te komen. Vanaf Antigua beantwoord Dennis de inmiddels bekende vragen voor de Spotlight.

Wanneer ben je begonnen met zeilen en ontdekte je dat dit echt jouw passie was?

Ik ging van jongs af aan mee met mijn ouders op hun Albin Vega. Tijdens mijn eerste tochtjes was ik drie maanden oud. We zeilden elk weekend en elke vakantie op de Friese meren, het IJsselmeer en de Waddenzee. Na vijftien jaar opgevouwen zitten in een Albin Vega, was het tijd voor een groter schip: een Dehler 34. Met de Dehler werd het zeilbereik wat groter en hebben we zowel de Belgische, Nederlandse als de Duitse kust gezien. 

Op mijn achttiende mocht ik de boot met een paar zeilvrienden mee voor een herfstvakantie op de Waddenzee en IJsselmeer. Deze onvergetelijke week bekroonde niet alleen onze vriendschap binnen de groep, maar het smaakte ook zeker naar meer. We zijn een seizoen met onze eigen “kleine bootjes”, mijn H-boot en een Eygthene 24, op vakantie geweest, maar al snel wilden we verder. Die winter hebben we in overleg met een van de andere ouders hun Bavaria 38 klaargemaakt voor een vakantie naar Denemarken. Hier ben ik verliefd geraakt op het “cruisersleven” en werd een toekomstdroom gecreëerd. We zijn twee weken in de Oostzee geweest en hebben na de vakantie van de ouders daar de boot ook weer opgehaald. In de jaren erna hebben we regelmatig deliveries en vakanties gehouden naar de Oostzee. 

In Januari 2021 zat ik samen met mijn vrienden Job en Nick aan de borrel toen we op het idee kwamen om drie maanden naar Scandinavië te gaan. Dit plan veranderde echter heel snel in een reis met een oceaan oversteek. Het was nu of als we met pensioen gaan. Wie zegt dat we het dan kunnen? Misschien halen we het wel niet eens. Nu konden we zonder grote consequenties vertrekken voor onbepaalde tijd. Zo geschiedde.

Dennis, Job en Nick

Wat voor boot heb je, en is dit jouw droomschip?

Ik, of eigenlijk moet ik nog zeggen: wij hebben een custom gebouwde Doug Peterson 51. Het schip is door Green Marine in Engeland gebouwd in Kevlar Composite. Het schijnt het eerste schip van formaat in dit materiaal te zijn, maar wat ons betreft is het een goed gelukt project. Wel grappig om daarbij te vertellen: omdat dit het eerste grote schip was, had de werf nog niet een oven die groot genoeg was om de romp te bakken. Dit is daarom in een nabij gelegen Apache gevechtshelikopter fabriek gedaan. 

Voor mijn budget is dit absoluut een droomschip. Het schip zeilt fantastisch en snel. Erg comfortabel op zee en ook nog eens erg mooi om te zien. Ik ben er erg tevreden over en zou zeker weer dit schip kopen als ik alles opnieuw zou doen. 

Satisfaction, een Doug Peterson 51

Het is zeker niet mijn ultieme droomschip. Mijn budget reikt er nog niet toe, maar een reis rond de Caraïben en verder zou ik een Outremer 5x willen. Deze monsters varen met gemak 20 knopen en van binnen is het een luxe hotel loft. Voor een algemene droom voor levenslang gebruik in alle gebieden zou ik ten aller tijden een Aluminium Bestevaer laten bouwen. De mooiste tot nu toe: de ‘Hannah’

Wat is de mooiste bestemming waar je bent geweest, en waarom?

Dat is altijd een lastige vraag… De grootste verrassing van de reis was Suriname. Leuke mensen, lekker eten, mooie cultuur, de ongerepte jungle en een bijzonder land. Zeker een plek om eens naar terug te gaan. We hebben kerst en de jaarwisseling daar gevierd samen met een aantal andere Nederlandse vertrekkers, wat ook erg gezellig en leuk was. 

We zijn pas in Mindelo, Kaapverdische Eilanden door medevertrekkers overtuigd om naar Suriname te gaan. Omdat dit zo lastminute was, hebben we niks tegen de groep gezegd en als verrassing kwamen we de dag voor kerst de rivier op varen. Kerst was gezellig en de jaarwisseling een prachtig feest in Paramaribo. We zijn uiteindelijk een maand in Suriname geweest. 

Wie zou jij nog wel eens aan boord willen hebben, en waarom?

Ken Read. Die man is niet alleen één van de beste zeilers van dit moment, maar hij leidt ook nog eens de grootste zeilmakerij ter wereld en is een begrip in de zeilwereld. Daarnaast lijkt hij me ook een aardige en oprechte kerel waar ik veel van kan leren op zowel zeilgebied als bedrijfstechnisch. 

Ik zou het graag met hem hebben over de campagnes die hij gedraaid heeft en de combinatie van werken en zeilen. Hij heeft de leiding binnen een groot bedrijf, maar heeft ook nog een druk leven binnen de watersport. 

Er gaat niets boven een duik in helderblauw water.

Wat is het meest hachelijke moment dat je op het water hebt meegemaakt? En wat heb je hiervan geleerd?

Dat was op Madeira. De havens waren overvol en ankeren was niet goed te doen. De bodem bestaat rondom het eiland enkel uit steen en er stond een zware deining rondom het hele eiland. We lagen in de hoofdstad Funchal, omdat de kans op een plek in de haven daar het grootst was. We moesten voor anker om te wachten tot er plaats zou komen, wat waarschijnlijk twee tot drie dagen zou duren. Samen met tien tot vijftien andere boten lagen we verschrikkelijk te rollen. 

Na het avondeten zijn we even de kant op gegaan om te genieten van een stilstaande ondergrond. Bij terugkomst was het tij gekeerd en lagen we 180 graden gedraaid. De buurman wenkte ons. Hij vond dat we te dicht bij lagen en tijdens het draaien gevaarlijk dichtbij kwamen. Met lichte tegenzin hebben we ons klaargemaakt om te verkassen. 

Tijdens het ophalen van het anker kwamen we er achter dat de ketting vast zat onder een steen en nog geen seconde later werd de boot opgetild door een hoge golf. Dit was te veel voor de ketting, welke met een luide klap brak tussen de snubber en de ankerlier. We lagen nu in het donker in een golvende ankerplek aan een gebroken ketting te dicht bij onze buren. Niet een hele fijne situatie. We hebben een aantal fenders aan het uiteinde van de ankerketting gebonden en deze laten gaan. We zijn vervolgens de volle haven in gevaren om ergens langszij toch nog te kunnen liggen. 

We hadden de lijnen nog niet vast of de nachtwaker stond boos naast de boot. We waren belachelijk bezig en moesten meteen vertrekken om ook niet weer welkom te zijn! Gelukkig kregen we de kans om de situatie uit te leggen en de man kalmeerde. We kregen een andere plek aangewezen en we mochten blijven liggen tot de volgende ochtend. ‘s Ochtends hebben we met de dinghy de ankerketting opgehaald, welke na een aantal keer rond te varen los kwam. Uiteindelijk mochten we toch nog drie dagen extra blijven liggen. 

Welk product aan boord kun jij niet meer zonder?

Op nummer één: de stuurautomaat. Het zwaarste model van Raymarine zit er in en die komt er ook zeker weer als deze het begeeft. De stuurautomaat heeft de meeste mijlen gestuurd en is een erg belangrijk bemanningslid aan boord (nee, we hebben hem niet een naam gegeven…). Op de boten hiervoor heb ik bijna nooit een stuurautomaat gehad, maar die komen zeker op de toekomstige boten! 

Veel mensen zijn erg te spreken over een windvaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ze zijn wel prijzig in aanschaf en omdat mijn boot regelmatig de 14/15 knopen aan tikt tijdens het surfen over de oceaandeining, zal ook niet elk model geschikt zijn. Misschien is het wel iets voor op een toekomstig schip. 

Welk maaltje kook jij het liefst aan boord?

Het liefste maak ik een lekkere ovenschaal zoals een preischotel of een moussaka, maar gezien dat lang duurt en daarom dus veel gas kost, doe ik dat niet heel vaak. Gas kopen is namelijk niet overal even gemakkelijk. 

Wraps, pasta en rijstgerechten zijn populair aan boord en snel en lekker te maken met de ingrediënten die je in de Carieb goed kunt krijgen. Ik zou nog wel graag wat meer éénpansgerechten willen leren, dus als lezers nog goede suggesties hebben, hoor ik dat graag. 

Wat ook nooit verveeld is een vers gevangen vis. Tonijn en Mahi Mahi zijn al een aantal keer op onze borden beland en een vers van de bodem geplukte kreeft is ook verrukkelijk. Dat laatste was wel even oefenen om goed te bereiden.

Een zelf gevangen Mahi Mahi smaakt het lekkerst!

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Eind april gaan Job en Nick terug naar Nederland met het vliegtuig. Ik heb besloten dat ik nog niet klaar ben met deze levensstijl en heb het voor elkaar gekregen om de boot in mijn eentje te kunnen kopen. Op korte termijn zal ik het orkaan seizoen van de Caraïben afwachten op Curaçao. Daar vaar ik in mei en juni heen. Op Curaçao ga ik een paar maanden werken, misschien lokaal, maar in ieder geval digitaal voor Europese financiële standaarden. 

Volgend seizoen (november tot juni) zal ik de noordelijke Caraïben bekijken en mee doen aan de Heineken Regatta. In april en mei wil ik graag de Oostkust van de Verenigde Staten bezoeken en eind mei heb ik drie keuzes: doorgaan op deze manier, terug via Groenland en IJsland of terug via de Azoren. Als het leven met opstappers goed bevalt en ik onderweg geld kan verdienen, ga ik waarschijnlijk door. Hopelijk helemaal rond de wereld, maar in ieder geval dan weer kerst en de jaarwisseling in Suriname!

Ik ben altijd op zoek naar opstappers die met mij mee willen. Mochten er lezers zijn die wel eens een paar weken in de Carieb willen rondzeilen, kunnen ze altijd contact met me opnemen om naar de mogelijkheden te informeren. Ik ben te vinden via Instagram (@sailingsatisfaction) en www.sailingsatisfaction.com

Heb je nog een gouden tip voor de lezers van Zeilwereld?

Daarvoor quote ik graag het YouTube kanaal ‘Parlay Revival’: “You get more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did”. Pakkender kan niet en ik heb besloten om mijn leven op die manier te leven. Wil je op wereldreis met een zeilboot? Lees je in, spaar zo veel je kan, kom met je luie kont van de bank en vind een manier om het mogelijk te maken. Geef geluk een kans: ik had ook zeker niet verwacht dit op een snelle 51 voeter te doen! Laat mensen weten wat je plannen zijn: uit onverwachte hoeken kunnen kansen ontstaan. Natuurlijk moet je soms consessies doen, maar alles is mogelijk, als je er maar vol voor wil gaan. Hoe weet ik nog niet, maar die Bestevaer gaat er komen!

Dolfijn springt vlak voor de boeg uit het water

Net als Dennis in de spotlight?

Wil jij jouw zeilleven ook met ons delen door het beantwoorden van een aantal vragen? Of ken je een zeiler die wel eens in de spotlight gezet mag worden? Stuur ons een mail via redactie@zeilwereld.nl met een korte introductie en wie weet sta jij over twee weken wel in de spotlight!

Lees meer zoals dit:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

Laat een reactie achter





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.