3 maanden op weg, linksom naar Stockholm!

Annelinde Mulder en haar vriend Jan hebben het geluk dat ze midden in de zomer 3 maanden vrij konden krijgen van werk. Ze besluiten te zeilen in Scandinavie.

Door Annelinde Mulder | 10 augustus 2022

Drie maanden zeilen Scandinavie

3 maanden op weg, linksom naar Stockholm!

Door Annelinde Mulder | 10 augustus 2022

Advertentie

Een week voor vertrek zijn we druk bezig met de laatste klussen aan boord, slaan we proviand in, tanken we Wilson tot de nok toe af en doen we nog een laatste rondje bij vrienden en familie. Ook hebben we het veel over de route die we willen varen. In mijn vorige verhaal vertel ik dat we met de klok mee naar Stockholm willen varen, maar iets in ons zegt dat we dit misschien beter andersom kunnen doen. Als er dan ook nog eens een goed weergaatje lijkt te komen is de beslissing definitief, we gaan eerst door het Nord Ostseekanal, ook wel het Kielerkanaal genoemd en doen het rondje linksom.

Als we dinsdagmiddag 7 juni dan eindelijk klaar zijn voor vertrek lijkt het noodlot toe te slaan. We starten de motor, gooien de lijnen los en sturen Wilson haar box uit. De hele boot trilt, schud en we horen een raar geluid onder de boot vandaan komen, shit, is dat toch de schroefasuithouder? Wat is er aan de hand? We bellen onze havenmeester met de vraag of we uit het water kunnen, er lijkt iets helemaal mis te zijn. Hij laat alles vallen en maakt direct de kraan gereed, een boot in nood heeft voorrang op alles.

Boot eruit, boot erin

We zijn een maand geleden de kant op geweest voor kort onderhoud, een knippen en scheren beurtje zoals dat wordt genoemd, maar daarbij is Wilson helaas net verkeerd het water uit getild, aan de schroefas uithouder. De (gelukkig) minimale schade is hersteld maar we denken dat er toch iets niet goed is met de schroefas. We hebben wel een testvaart gedaan en alles leek oké, waarom het nu niet oké is moeten we dus even bekijken. Gelukkig hebben we na 2 uur de boot op de kant, hebben we alle mogelijke grote problemen uitgesloten en gaan we weer terug het water in met een rechte schroefas en een perfecte uithouder. De vermoedelijke boosdoener: een te strak vetkoord. Die is ook vervangen maar moet nog wat inslijten. Met een opgelucht hart kunnen we dan eindelijk vertrekken. Om 19.00 uur varen we Monnickendam uit, op weg naar Enkhuizen.

Oversteek Harlingen - Rendsburg
De zonsondergang van de oversteek Harlingen – Rendsburg

De eerste week hangen we nog een beetje rond in Nederland, varen we via Enkhuizen, Medemblik en Stavoren naar Harlingen waar we de boot klaarmaken voor de tocht over zee. We hebben een mooi rustig weergaatje en gaan in 1 ruk door naar het Kielerkanaal. Het weergaatje was zo rustig dat we zelfs de hele weg hebben gemotord. In 53 uur varen we 222 mijl naar Rendsburg, net over de helft van het Kielerkanaal met als hoogtepunt de nacht op zee, met zeevonk, een volle maan en een fantastische vallende ster. Al moet ik zeggen dat de 12 knopen SOG op de Elbe ook wel leuk was, wat een stroming daar!

De volgende dag varen we naar Laboe, aan de Oostzee kant, zodra we de sluisdeuren van de sluis bij Kiel door zijn opent de Oostzee zich voor ons. Het voelt ook meteen als de Oostzee, het ziet er prachtig uit en we kunnen zeilen! We komen een paar dagen bij in Laboe en vervolgen onze weg verder via Fehmarn, we meren aan in het plaatsje Burgstaaken wat een heel klein kneuterig vissersplaatsje is waar we een paar regenachtige dagen uitzitten.

Op het Kielerkanaal

Last minute beslissingen

“Nu moeten we wel echt weer door.” Zeggen we tegen elkaar als we na 5 dagen nog maar 2 plaatsen verder zijn. We plannen een tocht naar Klintholm, zo’n 50 mijl verder en in Denemarken! De wind is zwak maar zou net voldoende moeten draaien en aantrekken om het in 1 lange dagtocht te kunnen halen. We varen samen op met een andere Nederlandse boot, Aeolus, een Ovni 36, die we via Instagram hebben ontmoet. Halverwege de dag hebben we even contact met elkaar “bij jullie klappert alles ook he?”. We komen nog maar met 1,5 knoop vooruit en zijn bijna bij Gedser, we besluiten dat we daarheen gaan.

’s Avonds hebben we het gezellig met elkaar in de haven, leuk ook jonge mensen die er 3 maanden tussenuit gaan, wie weet zien we elkaar nog in Stockholm! Aeolus gaat in 1 ruk door naar Zweden. Wij doen het wat rustiger aan, onze volgende bestemming is Klintholm Havn, op het eiland Mon bij de bezienswaardigheid ‘Mons klint’, enorme witte krijtrotsen, of kliffen eerlijk gezegd. Echt heel gaaf om te zien! Bij goed weer kan je er ook voor anker, iets voor een volgende keer.

Op weg naar Gedser
Op weg naar Gedser met het eiland Fehmarn op de achtergrond

De volgende dag gaan we naar het Noorden, we mikken op Ystad maar halverwege de dag draait de wind en we koersen daardoor af op Bornholm, het meest oostelijke eiland van Denemarken. “Kunnen we eigenlijk ook wel heen zeilen”, zeggen we tegen elkaar. We berekenen de route opnieuw. Dat wordt wel een nachtje doorhalen, de wind blijft rustig en het blijft bezeild dus we besluiten door te varen. Dat was een gouden keuze! We komen ’s ochtends om 7 uur aan in Hasle, het is 22 juni, de dag voor de midzomer viering.

In Denemarken vieren ze Sankt Hans, ze komen met het hele dorp bij elkaar en maken een groot vuur. Boven op het vuur staat een heks, die zal verbrand worden samen met alle slechte geesten. We hebben het enorm naar ons zin in Hasle, de haven is prachtig, met een sauna en een aangrenzende buitenpoel. De zonsondergangen zijn magisch en de sfeer is heerlijk. Het plaatsje zelf is niet zoveel, daarvoor kan je beter de bus pakken naar Ronne, de hoofdstad van Bornholm. Met de fiets kan ook natuurlijk, maar wij hebben er maar 1 mee.

Op naar Zweden

Na 3 volle dagen en 2 nachten wordt het tijd om weer door te varen, we gaan op weg naar Zweden! We mikken op het eiland Hanö, het is zaterdag, de dag na Midsommar,  het midzomerfeest in Zweden. We horen overal om ons heen dat deze zomerfeestdag het begin is van de vakantie periode in Zweden, die 2 maanden duurt. En dat dit feest een heel belangrijke viering is in Zweden. We gokken er op dat de haven ook wel vol zal liggen, zeker op deze zaterdag en maken ook een plan B.

Als we de haven binnenkomen is ons vermoeden juist, stampvol, dus op naar de overkant. We leggen aan in de kleine vissershaven van Hörvik en eten daar onze eerste zelf gevangen vis! De volgende dag gaan we op weg naar Hanö. We zijn vroeg, rond 11 uur knopen we vast in een lege haven. We blijven hier 2 nachten en maken prachtige wandelingen over het kleine eilandje, wat een plek!

Vissen tijdens het zeilen
We vangen onze eerste vis, een Geep, we noemen hem Heepie het Geepie, smaakte goed

Dan is het nu toch echt tijd om weer door te varen. In Hörvik spraken we een Zweed die ons heel wat lokale tips gaf. Zo raadde hij het eiland Tjarö aan, dat is prachtig! Dus wij gehoorzamen braaf en gaan op weg naar Tjarö, dit wordt onze eerste anker plaats. We zijn alleen in de baai, er zijn ook wat ‘met neus aan rots en aan hekanker’ plaatsen maar wij spelen op save en gooien ons vooranker er maar gewoon in. Wat een gave plek! Het water is relatief helder en het weer is goed. We pakken de bijboot naar de kant en maken een hoop foto’s van de boot voor anker op deze idyllische plek. We steken de COBB voor het eerst aan deze reis en hebben een prachtige eerste nacht achter het anker. Dit is toch echt genieten?

Onderweg leren wij ook een hoop en krijgen we zo hier en daar ook wat vragen via sociale media, even wat handige tips en antwoorden op die meest gestelde vragen:

  • Diesel: is duur, het goedkoopst op Helgoland natuurlijk maar Duitsland is tot nu toe het ‘goedkoopst’ we hebben 2,52 gezien in Burgstaaken. Denemarken is iets duurder en in Zweden helemaal, daar betaal je rustig 3,- voor een litertje Diesel.
  • Havengeld: wij betalen voor een 14 meter schip variërend tussen 28 en 37 euro. De havengelden zijn niet perse duurder in Zweden of in Denemarken ten opzichte van Duitsland. De prijzen verschillen enorm, daarbij sta je soms versteld van hoe duur of goedkoop een haven is t.o.v. de faciliteiten die ze bieden (gratis wasmachines, sauna, stroom inclusief etc). Daarbij wel gezegd hebbende dat wij meestal de grote marina’s vermijden, onze voorkeur gaat uit naar een stadskade zonder voorzieningen t.o.v. een grote nieuwe marina.
  • Aanleggen: in Zweden zie je veel havens met een meerboei. Daar haal je de achterlijn dan doorheen. De Zweden hebben daar een hele handige haak voor. Knoop je landvast aan het einde van die haak, vaar langs de meerboei, haak de haak vast en laat je lijn slippen tot je bij de kant bent.
  • Allemansrätten: het allemansrecht is het recht om particuliere grond te betreden om van de vrije natuur te genieten. Wees niet te bang als er een huisje bij een mooie ankerplaats staat, je mag je anker daar gewoon uitgooien. In NL is dat wel anders, zoek het even op en bekijk wat mogelijk is. Je mag zelfs je tent voor een nacht opzetten op particuliere grond.

Ankerplek bij Tjaro
De eerste ankerplek bij Tjarö
  • In Nederland gebruiken we nooit een hekanker, maar neem er 1 mee in je bakskist. Wij hebben een 20kg Bruce anker wat voor 46ft en 14ton meer dan zat is. Het Bruce anker zien we in Zweden heel erg veel, als het lukt, doe er dan een paar meter ankerketting aan. Dat hebben wij niet maar dat missen we wel, hierdoor trekken wij ons bruce anker er soms iets te snel uit. Een stuk ketting zorgt ervoor dat je anker net wat beter ingraaft. Investeer in een ankerlijn ‘lint op rol’, als je plek hebt op je hekstoel is dit de ideale manier om je anker mee vast te maken.
  • In Zweden kan je niet meer dan 3,5% aan alcoholpercentage kopen in de supermarkt. Dus wijn en andere dranken haal je bij de dranken-supermarkt, de System Bolaget. Alcohol is heel erg duur in de horeca, je betaald rustig 8,- voor een biertje en 12,- voor een glas wijn op het terras. In de System Bolaget vallen de prijzen t.o.v. de horeca heel erg mee, het is zeker duurder dan in NL maar voor 12,- heb je een hele fles ipv een glas en voor 2,5 al een speciaal biertje. De gewone biertjes zijn een stuk goedkoper en komen overeen met NL prijzen.
  • De Harbour Guide: de digitale versie van de Hamne Guide, dé havengids voor Scandinavië. Wij gebruiken de app zeer intensief. Hij is de 1e 30 dagen gratis, daarna betaal je 8,- per maand en is deze maandelijks opzegbaar. Echt goud waard, je kan met 1 account op meerdere toestellen inloggen. Je ziet in de app precies waar je bent, welke haven/anker plaatsen in de buurt zijn. Als je de locatie opent zie je altijd eerst een luchtfoto van het gebied met daarin de aanmeer opties en dieptes in de foto getekend. De 2e foto is er één van de kaart, hier zie je precies hoe je kan varen. Vervolgens lees je ook een stukje tekst over de omgeving en historie en hoe je het gebied het best aan kan lopen en waar je op moet letten. Super handig, als je geen Duits/Deens/Zweeds kan: je kan alles naar het Engels vertalen.

We zitten intussen in de laatste maand van onze reis door Scandinavië. Benieuwd naar alle plekken en de bijbehorende verhalen? Volg ons dan op Polarsteps! Natuurlijk houden we onze avonturen ook bij op Instagram.

Lees ook deze nieuwe Zeilwereld Verhalen:

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Jean Pierre op augustus 22, 2022 om 6:38 pm

    Dank voor de leuke artikelen!

Laat een reactie achter





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

1 reactie

  1. Jean Pierre op augustus 22, 2022 om 6:38 pm

    Dank voor de leuke artikelen!

Laat een reactie achter





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.