Advertentie
In 2009 maakte Maarten IngenHousz een zeiltocht van Muiden naar Tromsø in Noorwegen. Hij schreef over de tocht een blog naar de Lofoten. Die blog werd uiteindelijk een ebook, gratis beschikbaar voor wie het maar wilde lezen. Maarten deelde het ebook met ons en dankbaar maken we dat dan ook beschikbaar voor de lezers van Zeilwereld. We stelden Maarten nog wat vragen over zijn bijzondere reis naar het Noorden.
Achteraf bekeken
We zijn twaalf jaar later. Ik vraag me af of Maarten iets anders zou hebben gedaan of dat hij graag een specifiek advies had gehad voordat hij naar de Lofoten vertrok. Het antwoord is minder spannend dan ik had gehoopt, maar laat ook zien dat hij goed wist waar hij aan begon. Maarten: “Ik geloof wel dat ik goed was voorbereid!”
Toch was het niet allemaal even gemakkelijk, vertelt Maarten. “De oversteek van Nederland naar Noorwegen was niet gemakkelijk. Het is niet verstandig om bijvoorbeeld naar Mandal of Farsund te varen. Je moet dan nog om die Zuidkaap heen en dat is berucht vaarwater. Je hebt daar meestal wind tegen en die wind staat daar zeker twee beaufort harder dan elders. De golfslag kan ook behoorlijk pittig zijn. Mijn advies zou zijn om door te varen naar Stavanger of liever nog naar Skudenes op Karmø. Je moet voor die lange oversteek dus een goed weergat plannen, vooral op de terugweg. De route via Denemarken is een ondiepe lagerwal kust en kost maar extra tijd.
AIS is buitengewoon handig
Voorafgaand aan de tocht naar de Lofoten heeft Maarten zijn schip, een Koopmans ontwerp uit 1993, goed voorbereid. Zo installeerde hij een AIS-ontvanger en die bleek goed van pas te komen. “De AIS was toen nog door slechts weinigen in gebruik. Op mijn elektronische kaart bleek dit buitengewoon handig. Een keer was het zicht minder dan een mijl en op de kaart zag ik een uitvarende veerboot aankomen vanuit een fjord. Veerboten willen bij het uitvaren nogal eens onvoorspelbare bochten maken. Ik riep het schip bij naam (van de AIS) op om te vragen of ik mijn koers en vaart kon voortzetten en dat bleek zo te zijn. Even later zag ik een vage schim voorbijvaren.”
De stuurautomaat bleek ook onmisbaar. Toch is het onvermijdelijk dat er in ieder geval iets kapot gaat op zo’n lange reis. Helaas was die eer aan de stuurcomputer: “In Tromsø bleek de giro van mijn Raymarine stuurcomputer kapot te zijn gegaan. Gelukkig was er in Tromsø een Ray specialist die wist hoe je de giro op het apparaat uit kon schakelen. De stuurautomaat werkte nu alleen nog op het kompas, maar ik kon er mee naar huis varen.”
Aardig wat mijlen
Dat Maarten verre bestemmingen niet schroomt wordt duidelijk als hij zijn bestemmingen van de afgelopen jaren opsomt: “Ik heb mijn huidige boot, Sirius, sinds 2001. Sindsdien heb ik een paar keer de Oostzee rond gevaren en alle staten aangedaan, inclusief Sint Petersburg. Daarnaast nog een rondje Engeland en natuurlijk niet te vergeten de Driehoek Noordzee met z’n tweeën. Met twee vrienden heb ik twee maanden (oktober en november) door Griekenland en Turkije gezworven en ik ben een keer naar Normandië gevaren. Afgelopen zomer heb ik tussen de lockdowns een paar korte tochtjes gemaakt: een retourtje Helgoland en in twee weken rondje Denemarken via Tyboron, Lymfjord, Kattegat, Kleine Belt en NOK terug, gedeeltelijk solo.”
En nu?
Wat staat er nog in de planning voor de komende jaren? Moeilijk te zeggen met die Corona toestand. Komende zomer zal het dus improviseren zijn. Ik wil graag nog een keer naar het hoge noorden van de Botnische Golf. En daarnaast wil ik mooie bergtochten maken, mijn andere hobby.
Met veel dank aan Maarten IngenHousz voor zijn tijd en het attenderen op zijn gratis ebook!
Lees ook:
– Jubileum Kustzeilers: In gesprek met voorzitter Ed Megens
– Kustzeilers: met Vlieger naar het hoge Noorden
Beeld: Maarten IngenHousz