Podcast: Elektrisch varen, iets voor jou?

Denk jij er wel eens over na om je dieselmotor de deur uit te doen en een elektrische motor te plaatsen? Kika en Dan van Sailing Uma zeilen al jaren elektrisch. Ze vertellen over hun ervaringen en dat er wel een andere mindset voor nodig is.

Door Riemer Witteveen | 09 maart 2022

Uma Elektrische varen

Podcast: Elektrisch varen, iets voor jou?

Door Riemer Witteveen | 09 maart 2022

Advertentie

Altijd maar weer dat gedoe met die oude diesel. Vrijwel elke zeiler heeft wel eens op z’n motor gevloekt. En nu de dieselprijzen de pan uit rijzen lijkt de overstap naar een elektrische motor wellicht logischer dan ooit. Maar elektrisch varen of een elektrische motor inbouwen doe je niet zomaar, toch? Met Kika en Dan van YouTube-kanaal Sailing Uma, ervaren elektrozeilers, bespreken we de ins en outs.

“We hebben in het hoge noorden wel de limieten opgezocht wat betreft het elektrisch varen,” vertelt Dan. In de winter is er weinig tot geen zon voor de zonnepanelen die ze aan boord hebben en af en toe moeten ze zoeken naar een stroomaansluiting. “We hebben de boot zelfs een paar keer vooruit moeten duwen met onze dinghy,” lacht Kika. Maar ongerust zijn ze nooit geweest. “We hebben ons nooit zorgen gemaakt over de accu’s. In Noorwegen zeilden we overal en er was geen probleem als de wind wegviel, er is toch geen golfslag, dus dan wacht je gewoon tot er weer wind komt. Bovendien zijn er altijd wel havens in de buurt.”

Of luister de aflevering hier op spotify: #11 – Elektrisch varen doe je zo

Motor en veiligheid zijn niet hetzelfde

Anders dan een elektrische auto, motor, of motorboot, is een zeilboot met een elektrische motor echt anders. Een motor is een hulpmiddel, maar de primaire manier van voortstuwing zijn de zeilen. Beter leren zeilen is volgens Kika en Dan dus van groot belang. Toch zien veel mensen hun diesel als onderdeel van de veiligheidsuitrusting. “Mensen vragen ons vaak ‘wat doe je dan als het stormt?’ Mensen laten dan vaak hun zeilen zakken en motoren verder. Als je leidingen dan verstopt raken dan ben je zo je enige manier van voorstuwing kwijt. Er zijn 200 bewegende delen in een motor, als één ermee stopt, dan ben je de sjaak.”

Kika Dan Sailing Uma
Kika en Dan op het voordek van Uma, hier nog in Nederland

Om toch veilig van A naar B te komen, zijn Kika en Dan zich heel erg bewust van drie factoren. Deze spelen een belangrijke rol. Dan: “Op zee is het niet zo gevaarlijk, maar als je land aanloopt, wordt het anders. We hebben een gouden regel aan boord. Als wij ergens willen aanlopen, dan zijn deze drie factoren bepalend: daglicht, getij en wind. Als wij maar één van die drie in ons voordeel hebben, dan gaan we niet naar binnen. Als die ene factor wegvalt, dan heb je niets meer.”

Salona 46

Een gloednieuwe boot met twee elektrische motoren, dat is iets wat Kika en Dan moesten zien. Hoe vaart een boot die niet alleen drie meter langer is, maar ook nog eens 50 jaar jonger. “Bij Uma hebben we het punt nu wel bereikt dat er niets meer extra bij kan,” vertelt Dan. “Toen we op die Salona zeilden merkten we ineens dat 50 jaar best een groot verschil is als het om de prestaties van een zeilboot gaat. Deze bak gaat twee keer zo hard als onze eigen boot!” Maar, zo voegt hij toe, “de technologie gaat zo hard en met elke software-update gaat de efficiëntie van ons eigen systeem weer omhoog.”

Kijk hier de video aan boord van de Salona 46:

Goedwerkende diesel? Hou ‘m!

Kika en Dan zijn heel pragmatisch. Tenzij je ziek wordt van het geluid, de geur, de trillingen en je helemaal geen zin meer hebt in het onderhoud van een oude diesel, kun je die motor beter houden. Diesel blijft een efficiënte brandstof en waarom zou je iets vervangen als het werkt? Natuurlijk hangt het er ook vanaf wat je plannen zijn, want, zo zegt Kika, “als je elke keer ergens op tijd moet zijn, dan is een elektromotor niet de oplossing.”

Nog een laatste keer klussen in Noorwegen, voordat Kika en Dan het hoge, hoge noorden opzoeken.

Lees en luister ook:

Omslagfoto: Kika/Sailing Uma

Beluister ook deze podcasts:

Riemer Witteveen zeilt zelf het liefst solo of shorthanded. Interviews en verhalen met zeilers blijven uit zijn pen stromen. Met zijn videoskills en zijn liefde voor zeilen zet hij zich in voor Zeilwereld.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.