Advertentie
Altijd maar weer dat gedoe met die oude diesel. Vrijwel elke zeiler heeft wel eens op z’n motor gevloekt. En nu de dieselprijzen de pan uit rijzen lijkt de overstap naar een elektrische motor wellicht logischer dan ooit. Maar elektrisch varen of een elektrische motor inbouwen doe je niet zomaar, toch? Met Kika en Dan van YouTube-kanaal Sailing Uma, ervaren elektrozeilers, bespreken we de ins en outs.
“We hebben in het hoge noorden wel de limieten opgezocht wat betreft het elektrisch varen,” vertelt Dan. In de winter is er weinig tot geen zon voor de zonnepanelen die ze aan boord hebben en af en toe moeten ze zoeken naar een stroomaansluiting. “We hebben de boot zelfs een paar keer vooruit moeten duwen met onze dinghy,” lacht Kika. Maar ongerust zijn ze nooit geweest. “We hebben ons nooit zorgen gemaakt over de accu’s. In Noorwegen zeilden we overal en er was geen probleem als de wind wegviel, er is toch geen golfslag, dus dan wacht je gewoon tot er weer wind komt. Bovendien zijn er altijd wel havens in de buurt.”
Of luister de aflevering hier op spotify: #11 – Elektrisch varen doe je zo
Motor en veiligheid zijn niet hetzelfde
Anders dan een elektrische auto, motor, of motorboot, is een zeilboot met een elektrische motor echt anders. Een motor is een hulpmiddel, maar de primaire manier van voortstuwing zijn de zeilen. Beter leren zeilen is volgens Kika en Dan dus van groot belang. Toch zien veel mensen hun diesel als onderdeel van de veiligheidsuitrusting. “Mensen vragen ons vaak ‘wat doe je dan als het stormt?’ Mensen laten dan vaak hun zeilen zakken en motoren verder. Als je leidingen dan verstopt raken dan ben je zo je enige manier van voorstuwing kwijt. Er zijn 200 bewegende delen in een motor, als één ermee stopt, dan ben je de sjaak.”
Om toch veilig van A naar B te komen, zijn Kika en Dan zich heel erg bewust van drie factoren. Deze spelen een belangrijke rol. Dan: “Op zee is het niet zo gevaarlijk, maar als je land aanloopt, wordt het anders. We hebben een gouden regel aan boord. Als wij ergens willen aanlopen, dan zijn deze drie factoren bepalend: daglicht, getij en wind. Als wij maar één van die drie in ons voordeel hebben, dan gaan we niet naar binnen. Als die ene factor wegvalt, dan heb je niets meer.”
Salona 46
Een gloednieuwe boot met twee elektrische motoren, dat is iets wat Kika en Dan moesten zien. Hoe vaart een boot die niet alleen drie meter langer is, maar ook nog eens 50 jaar jonger. “Bij Uma hebben we het punt nu wel bereikt dat er niets meer extra bij kan,” vertelt Dan. “Toen we op die Salona zeilden merkten we ineens dat 50 jaar best een groot verschil is als het om de prestaties van een zeilboot gaat. Deze bak gaat twee keer zo hard als onze eigen boot!” Maar, zo voegt hij toe, “de technologie gaat zo hard en met elke software-update gaat de efficiëntie van ons eigen systeem weer omhoog.”
Kijk hier de video aan boord van de Salona 46:
Goedwerkende diesel? Hou ‘m!
Kika en Dan zijn heel pragmatisch. Tenzij je ziek wordt van het geluid, de geur, de trillingen en je helemaal geen zin meer hebt in het onderhoud van een oude diesel, kun je die motor beter houden. Diesel blijft een efficiënte brandstof en waarom zou je iets vervangen als het werkt? Natuurlijk hangt het er ook vanaf wat je plannen zijn, want, zo zegt Kika, “als je elke keer ergens op tijd moet zijn, dan is een elektromotor niet de oplossing.”
Lees en luister ook:
- Rob Ramsey over LiFePo4-accu’s
- Aan boord bij Sailing Uma (+Podcast)
- De mega refit van Mads Dahlke
- Sailing Uma’s set-up
Omslagfoto: Kika/Sailing Uma