Advertentie
Tekst: Frederik van der Dussen,
Secretaris en bemanningslid zeiljacht Nelson
We kennen het allemaal nog wel uit de geschiedenisboekjes: De Dutch Raid op Chatham van 1667. De onder bevel van admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter, als “Slag op de Medway” bekend staande aanval op de Engelse vloot. Het was een voor die tijd zeer innovatieve militaire actie van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden op de Engelse oorlogsvloot en marinescheepswerven. Dat deze actie als innovatief in de geschiedenis boeken terecht is gekomen, kwam doordat Michiel de Ruyter tijdens de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog (1665-1667) bij deze slag de inzet van ‘scheepssoldaten’ ook wel aangeduid als “mariniers” voor de aanval op de forten aan land, introduceerde.
Zonder scheepssoldaten, maar met circa 65 zeer gemotiveerde en getrainde bemanningsleden trokken begin mei van dit jaar 21 Hallberg-Rassy Connectie-schepen in het kielzog van Michiel de Ruyter naar Chatham en Londen. Veertien uit Nederland, zes uit Belgie en één uit Duitsland. Niet om een strijd tegen de Engels vloot te voeren, maar om de leden van de Hallberg-Rassy Owners Association, de Engelse zusterorganisatie van de Hallberg-Rassy Connectie op te zoeken, werd naar de voor de Nederlanders zo bijzondere plek aan de Medway gekoerst.
Leuk, gezellig en leerzaam
Binnen de Hallberg-Rassy Connectie was het idee om met een vloot naar de Medway en Londen te gaan al enkele jaren geleden in Vlissingen ontstaan. Tijdens een bezoek van de Britse zusterorganisatie aan de Westerschelde monding en de geboortegrond van Michiel de Ruyter, ontstond de gedachte aan een heuse tocht in het kielzog van onze groots(t)e zeeheld.
Op een aantal winterse weekenden en avonden heeft een groep van 65 bemanningsleden elkaar vervolgens gevonden bij de voorbereiding van een gezamenlijke rally via Chatham naar Londen. Met een voorbereiding, die past bij een militaire actie, maar veel meer als leuk, gezellig en leerzaam betiteld moet worden, hebben schippers en bemanningsleden zich in de winter voorbereid om de Theems monding op te varen. Zo zijn er een zeer boeiende en nuttige lezing van de 200 jarige Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij, een paar opfrissende workshops over onder andere het op een correcte wijze oversteken van een shipping-lane en een EHBO op zee-cursus georganiseerd. Daarnaast heeft Frits de Ruyter, als verre nazaat van Michiel, de Hallberg-Rassy bemanningen afgelopen winter nog eens meegenomen in de geschiedenis en geïnspireerd deze mooie tocht te gaan maken.
Admiraal Stockman
Ervaren en minder ervaren zeezeilers hebben elkaar vervolgens geholpen de oversteek te maken. Opstappers bij enkele schepen, bemanningswissels, varen met buddy’s, alles werd met elkaar gepland en georganiseerd. Onder de bezielende leiding van Bernard Stockman, de Belgische schipper van zeiljacht NoMad, die als een volwaardige admiraal de vloot van 21 moderne zeiljachten aanvoerde, werden er strakke palavers georganiseerd. Maar zeker ook innovatief met WhatsAppgroepen en MS-Teams-meetings, zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de tocht, werd zo alle noodzakelijke en nuttige informatie gedeeld. Echt geen enkel detail werd aan het toeval overgelaten. Zo was er bijvoorbeeld ook een speciaal voor deze tocht opgesteld weerbericht van Henk Huizinga, die eerder meteocursussen voor ons verzorgde. Daarnaast waren er voor de schippers ook strakke planningen voor de sluispassages, uiteraard keurig in linie. Ja, alles werd met militaire precisie voorbereid en vastgelegd, net als toen.
Zonder ook maar een moment te moeten denken aan het strijdtoneel van eeuwen terug, de Britse ontvangst van de zustervereniging was bijzonder hartelijk. De enige munitie die werd uitgewisseld, was de “Cannonball trophy” van de West Mersea Yachtclub die onze admiraal, Bernard Stockman uit handen van Tim Bishop met een mooie speech kreeg overhandigd.
Tim Bishop en andere leden van de Engelse zustervereniging hebben ook enorm geholpen met het organiseren van de tocht en een mooi en afwisselend walprogramma verzorgd. Bezoeken aan onder andere Upnor Castle en het unieke Royal Docks maritiem museum in Chatham en in London, de beroemde theeclipper “Cutty Sark” en de Greenwich Observatory. Een diner in de Medway Yachtclub en een BBQ in het SKD te London, het was voor ieder wat wils.
Steigerfeestje
En het resultaat mocht er zijn. Maar liefst een kleine 10% van alle leden van de HR Connectie, lag na een prachtige tocht afgemeerd in Londen! Leden die voor het eerst de Noordzee over staken en leden die de wereld rond hebben gezeild, gezamenlijk naast elkaar. Met een steigerfeestje, in het hartje van Londen, werd op de klanken van een paar Nederlandstalige singeltjes en een oude koffergrammofoon gedanst! Het voelde alsof de overwinning van Michiel de Ruyter, nu zo in het voorjaar van 2024 nogmaals gevierd werd. En daar deden onze Engelse fellow Hallberg-Rassy sailors and friends zeer vriendschappelijk aan mee. Wat een feestje!
Zoals de admiraal in 1667 terugkeerde, zonder grote verliezen en met een enorme trofee, lagen alle zeilers een kleine week later weer keurig in de vertrouwde thuishavens. Een enorm avontuur en prachtige herinneringen rijker.
Verenigingsleven
De zeilsport wordt vaak gezien als een individuele sport. Maar het succes van dit soort van gezamenlijke meerdaagse tochten laat zien dat het verenigingsleven van watersporters wel degelijk een bestaansrecht heeft. De gezelligheid van zo’n groep, het enthousiasme om tezamen zo’n tocht voor te bereiden en te maken en van elkaar daarbij te leren, er is zeker een toekomst voor gezamenlijke toertochten in verenigingsverband. En als we de appgroepen van de deelnemers goed overzien, worden nu meteen al de afspraken voor een volgende tocht gemaakt.
Heb je ook een Hallberg-Rassy en wil je mee met zulke unieke evenementen? Meld je dan aan bij de springlevende en nog maar zeven jaar jonge Hallberg-Rassy Connectie via Hallbergrassyconnectie.com
Beeld: privéarchief Robbert-Jan Poerstamper