Hallberg-Rassy Connectie, liefde voor Zweedse kwaliteit

Nederland telt veel verenigingen, zeilverenigingen met clubhuis en meer specifieke verenigingen zonder clubhuis. Wij namen een kijkje bij zo'n vereniging zonder clubhuis, de Hallberg-Rassy Connectie. Een vereniging voor Hallberg-Rassy zeilers die een duidelijke gezamenlijke liefde hebben voor hun boot.

Door Anke Haadsma | 20 oktober 2020

Hallberg Rassy onder zeil

Hallberg-Rassy Connectie, liefde voor Zweedse kwaliteit

Door Anke Haadsma | 20 oktober 2020

Advertentie

Headerfoto: Klaas Wiersma

“Vorig jaar lagen we met 30 a 35 schepen in de oude haven van Enkhuizen. Ik bekeek dit van een afstandje en kon toen alleen maar heel trots zijn dat dit een gedeelte is van onze vereniging”, Edwin Fennema is een van de initiatiefnemer van de Hallberg-Rassy Connectie. Een vereniging Hallberg-Rassy zeilers, ontstaan in 2017. Uit passie voor de boot, en de behoefte aan een connectie tussen de zeilers. We spreken met Frederik van der Dussen en Edwin Fennema, medeoprichters van de vereniging.

De Hallberg Rassy Connectie in de oude haven van Enkhuizen
Een trots gevoel in de oude haven van Enkhuizen

Ontstaan van de Hallberg-Rassy Connectie

Het idee om een vereniging of iets dergelijks op te zetten, was er al enkele jaren. Edwin: “Ook ik had er al wel vaker aan gedacht, maar het was in 2017 dat we echt aan de slag gingen. Ik ontmoette Frederik en de andere, nu, bestuursleden tijdens een bijeenkomst van NOVA Yachting. Zij hadden een toer voor Hallberg-Rassy eigenaren georganiseerd. Ik kwam hier aan de praat met eigenaar Marnix Hameeteman, hij wees me naar een groepje heren rond een borreltafel. ‘Je zou eens met hen moeten gaan praten’, gaf Hameeteman aan.”

Frederik: “We stonden daar met onder andere de huidige voorzitter, Robbert-Jan (Poerstamper, red.). Hem had ik ontmoet tijdens het zeilen, hij had eens foto’s van mijn boot gemaakt, zo kwamen we in contact. Maar het duurde nog jaren voordat we echt actie ondernamen op dit plan. Dat was inderdaad in 2017, toen Edwin ook aanschoof.”

Edwin: “Na die borrel zijn we ook wel direct aan de slag gegaan, enkele maanden later zaten we met een hele club bij elkaar.”

“Er was een agenda, maar we hebben het de hele avond alleen maar over boten gepraat”

Frederik van Dussen over de eerste vergadering voor de oprichting

Frederik: “Dat was op een doordeweekse avond in Utrecht, weet ik nog. We kenden elkaar nauwelijks, maar we wisten wel alles van elkaars boten. Het plan die avond was om te bespreken hoe we die vereniging gingen vormen, er was een hele agenda opgesteld.” Maar zoals het zeilers betaamt, werd er de hele avond alleen maar over boten gepraat. Na die avond was de start van een vereniging nog niet in zicht, hiervoor sprak het clubje later nog maar eens af. Met een goede voorbereiding werden er deze avond wel besluiten gemaakt. Een bezoek aan de notaris en inschrijving bij de Kamer van Koophandel was vervolgens nodig om de vereniging officieel op te richten. Eind december, 2017, was er de eerste officiële ledenvergadering van de Hallberg-Rassy Connectie.

Hallberg Rassy schepen bij de Zeelandbrug
In Zeeland varen veel Hallberg-Rassy’s rond

Eerste leden melden zich snel

Het bestuur had een lijst van enthousiastelingen die geïnteresseerd waren in een lidmaatschap via die eerder genoemde toer, en veel mondelinge reclame. Die lijst werd uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst in januari. Met de gedachte dat het aantal aanwezigen wel in een strandtent in Scheveningen paste werd een datum gezet. Al snel bleken er veel meer aanmeldingen te zijn, en moest het bestuur nog snel uitwijken naar een grotere locatie om bijeen te komen. Frederik: “Ik ben lid van de Koninklijke Roei & Zeilvereniging de Maas, daar konden we gelukkig terecht op diezelfde datum.”

Edwin: “Voor die bijeenkomst hadden we allemaal onderwerpen bedacht waar men meer over wilde weten. En gevraagd ook wat zij verwachten van een dergelijke vereniging en wat wil je er zelf uithalen. Al die ideeën zijn later uitgewerkt en op papier gezet, op basis daarvan is onze site toen ook gemaakt. Onvoorstelbaar hoeveel input hieruit kwam.”

Die input gebruikt het bestuur nog steeds om allerlei activiteiten te organiseren. Denk hierbij aan onderhoud van je motor, meteo cursussen en natuurlijk toertochten.

Connectie met de werf

Bijzonder is wel de sterke connectie die de vereniging met de werf in Zweden heeft en de toch bijzondere band met de bouwer, Magnus Rassy. Edwin: “Onze voorzitter (Robbert-Jan, red) weet veel voor elkaar te krijgen. Hij kan goed contacten leggen en doet dit ook op een leuke en professionele manier. Blijkbaar was Magnus hier wel gevoelig voor, voor hem is het merk ‘Hallberg-Rassy’ heel belangrijk. Zo zijn ze heel secuur over het logo, kleurgebruik en het lettertype. We hebben dingen voor elkaar gekregen die anderen niet snel voor elkaar krijgen, zo staat het logo van Hallberg-Rassy goedgekeurd op ons verenigingsvlaggetje.” Dat is duidelijk niet zomaar iets voor Magnus Rassy om goed te keuren.

Een bezoek aan de Hallberg Rassy werf in Zweden
Leden van de vereniging brengen een bezoek een de werf in Zweden

Maar de sterke band met de bouwer gaat nog verder, vertelt Frederik. “Vorig jaar hebben we met een groep leden een bezoek aan de werf in Zweden gebracht. Daarbij mochten we ook bij de locatie in Ellös een kijkje nemen, waar de boten afgebouwd worden en in Kungshamn, alwaar de rompen worden gemaakt. Dat is bijzonder omdat die deuren normaal gesloten blijven. Ook is Magnus eens naar Nederland gereden voor een bijeenkomst van onze vereniging, dit was het captains dinner in Loosdrecht.”

“Iedere nieuwe Hallberg-Rassy die van de werf komt, krijgt een jaar gratis lidmaatschap. De werf betaalt die rekening.”

Edwin Fennema schetst de bijzondere band met Magnus Rassy

Edwin: “Hij vond het een hele leuke bijeenkomst, en heeft veel respect voor wat we doen. We hebben het nu zelfs voor elkaar gekregen dat iedere nieuwe Hallberg-Rassy een jaar gratis lid is van de Connectie, als de eigenaar dit wil natuurlijk. De werf betaalt die rekening het eerste jaar. Hierdoor hebben we nu ook een aantal leden uit bijvoorbeeld Singapore.”

Internationaal karakter van Nederlandse club

De Hallberg-Rassy Connectie is een Nederlandse vereniging, maar internationale leden zijn meer dan welkom. Hoewel de meeste activiteiten in Nederland worden georganiseerd, telt de vereniging toch een aanzienlijk aantal buitenlandse leden. Met name uit Duitsland en België, maar ook liggen er drie boten in Italië die lid zijn, en nu dus ook uit Singapore.

Frederik: “We zijn wel vooral gericht op Nederland inderdaad. Maar we houden contact met de internationale leden via onze website, die we in meerdere talen aanbieden. Daarnaast hadden we afgelopen jaar op BOOT Düsseldorf een mooie ontmoeting met onze internationale leden op onze stand. Hier liepen natuurlijk veel Duitsers rond, maar ook leden van verder weg komen hier wel op af. We zijn nu ook bezig op de Oostzee iets te organiseren, we hebben best wat leden, ook Nederlanders, die hier hun boot hebben liggen.”

Sluis vol met Hallberg Rassy eigenaren en hun schip
Een toertocht met de Hallberg-Rassy Connectie resulteert in een volle sluis met de Zweedse schepen

Waarom moet je nu lid worden van de vereniging?

Ten eerste, je kunt alleen als Hallberg-Rassy eigenaar lid worden van de vereniging. Maar het maakt dus niet uit of je in Nederland zit, of elders ter wereld. “We organiseren door het jaar heen veel activiteiten, dit jaar is hierin natuurlijk wel een beetje een uitzondering”, geeft Frederik aan. “Maar normaal is niets te gek, naast het bezoek aan de werf, hebben we vorig jaar op de HISWA te water bijvoorbeeld ook wedstrijdjes gevaren in de Optimisten van de Optimist on Tour. Daarnaast heb je de tochten, cursussen en jaarlijks organiseren we een captainsdinner aan het einde van het seizoen.” Dit jaar kan die niet doorgaan, maar in plaats daarvan gaan ze dit jaar een pub quiz online organiseren.

Optimist on Tour op de HISWA te water in 2019
Wedstrijdje varen in Optimisten van de Optimist on Tour

Edwin: “Je wordt dus wel echt als boot lid, we hebben momenteel bijna 250 leden, maar als iemand zijn boot verkoopt, dan is het jammer, maar dan is die persoon geen lid meer.” Wel worden oud-leden nog uitgenodigd op de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst.

Liefde voor de boot

Dat je misschien net zo goed lid kunt worden van iedere andere toervereniging, verwerpen beide heren stellig. Frederik: “Je kunt bij andere vereniging ook toertochten doen inderdaad, en daar worden ook dezelfde soort cursussen gegeven, overigens vaak met een commerciële inslag. Maar wat je bij de Hallberg-Rassy Connectie vindt is een gemeenschap van gelijkgestemden. We delen dezelfde liefde voor een mooi Zweeds product. En natuurlijk de specifieke kennis en ervaringen met dit schip.”

Edwin: “Voor mij persoonlijk is het ook het elkaar ontmoeten en elkaar net even enthousiast maken voor net die tocht die je anders niet zou maken. Als je ook met elkaar in gesprek bent, kom je altijd weer tot de conclusie dat we met zijn allen van die mooie schepen hebben. Dat bindt de leden van deze club. En het maakt ook niet uit of je nu in een 29 of een 48 vaart, we zijn geen vereniging waarbij mensen moeten laten zien: ‘kijk mij eens varen in mijn 48’. Iedereen gaat heel gemoedelijk met elkaar om.”

Vragend wat er nu zo speciaal is aan de Hallberg-Rassy, de ‘boot met die blauwe band’ geeft Edwin aan: “Het is echt een kwaliteitsproduct. Als het wat harder gaat waaien hoef je niet bang te zijn dat er wat gaat kraken, of dat er iets kapot gaat. Die conclusie trokken we ook na het bezoek aan de werf vorig jaar. We zagen hier hoe elk latje mooi werd gelakt en hoe alles met de hand wordt geschuurd. Ieder detail wordt hier tot in perfecte met de hand afgewerkt. Het is gewoon echt een hele degelijke boot, en dat zie je goed bij de oudere modellen, die zien er over het algemeen genomen nog goed uit.”

Trotse leden van de vereniging met een liefde voor het Zweedse product
Bijeenkomst van de Hallberg-Rassy Connectie op de HISWA te water

Niet zo gek dat de heren even trots kijken naar een verzameling van Hallberg-Rassy eigenaren van hun vereniging in de oude haven van Enkhuizen. De Hallberg-Rassy Connectie bestaat wellicht nog maar drie jaar, maar het lijkt nu al op een connectie voor de rest van hun, zeilende, leven.

Ook lid worden? Ga dan naar de website van de Hallberg-Rassy Connectie en vul je gegevens in!

Meer Hallberg-Rassy op Zeilwereld

In onze spotlights kwamen we eerder al eens een Hallberg-Rassy zeiler tegen: Eline Tibboel-Suichies. En ook het eerder gepubliceerde Île D’Yeu verhaal door Elvira Tibboel (what’s in the name) is geschreven vanaf een Hallberg-Rassy.

Lees meer zoals dit:

Anke Haadsma heeft heel weinig met het toerzeilen, zij vaart het liefst om de boeien in haar Laser of bindt de zeilstrijd aan in grotere boten. Althans, als ze niet aan het werk is om wedstrijden te organiseren. Op Zeilwereld wil ze vooral verhalen brengen over het wedstrijdzeilen.

Vond je dit mooi? Deel dit verhaal dan met je vrienden:

1 reactie

  1. Tom Franssen op augustus 18, 2021 om 12:48 pm

    Ik ben op zoek naar ervaringen met een HR 38 ivm met mogelijke aankoop. Het het mogelijk mij met een HR38 eigenaar in contact te brengen?

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

!
!
Terms and Conditions checkbox is required.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Uitgelicht:

Nieuw in Toerzeilen:

1 reactie

  1. Tom Franssen op augustus 18, 2021 om 12:48 pm

    Ik ben op zoek naar ervaringen met een HR 38 ivm met mogelijke aankoop. Het het mogelijk mij met een HR38 eigenaar in contact te brengen?

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.