Advertentie
Via Instagram hadden we al eens contact met Janjorem, het account van Hans de Man zijn boot. Samen met zijn vrouw, die achter het account zit, is hij de eigenaar van deze C-Yacht 1250. Het was ook zijn vrouw die bij ons aangaf Hans eens te benaderen voor deze rubriek. Na een telefoontje met Hans was het geregeld, hij wilde graag in de spotlight staan!
Hans, hoe oud was jij toen je voor het eerste besefte dat zeilen echt jouw passie zou gaan worden en waarom?
Volgens mij was ik een jaar of 8 toen ik voor het eerst in een zeilboot terecht kwam. Mijn familie had geen affiniteit met watersport, echter de ouders van een vriendje op de basisschool waren heel fanatieke zeilers. Dus ook dat vriendje moest leren zeilen. Toevallig was ik daarbij en werd ik in de haven van Middelharnis naast hem in een Piraatje gezet. Vanaf dat moment was ik besmet. Al snel volgde een eigen jolletje. Met het groeien van mijn gezin, en gelukkig ook de financiële middelen, groeien ook de boten mee qua grootte. Onze eerste kajuitjacht was een Kalik 30. Toen vonden we een tocht van het Haringvliet naar de Grevelingen met drie kleine kinderen nog een flinke onderneming, maar met een overnachting op het Volkerak werd de tocht succesvol volbracht.
Op wat voor type boot zeil je en is dit jouw droomschip?
Sinds ruim 2 jaar zeilen we met een C-Yacht 1250. We waren destijds op zoek naar een wat degelijker schip om lange tochten mee te gaan ondernemen. Naast degelijk moest het ook nog goed zeilen. In eerste instantie was dit zeker niet mijn droomschip. Een middenkuip en rolgrootzeil stonden heel ver van mijn droomschip. Maar met enige druk van Annette (zijn vrouw, red.) ben ik gestrikt voor een proefvaart en was ik, naast de kwaliteit van de afwerking en gebruikte materialen, bijzonder verrast over de zeilkwaliteiten. Het is uiteindelijk wel een schip waar ik heel erg tevreden over ben.
Wat is de naam van je schip, en heeft deze nog een speciale betekenis?
Onze boten hebben al zo’n 20 jaar dezelfde naam, Janjorem. We kochten destijds een andere boot en we wilden een unieke naam. We hadden inmiddels 3 kinderen Jantine, Joris en Emma. Zo is het gekomen…
Heb je nog plannen voor een droomreis?
Volgend jaar mei vertrekken we voor circa 2 jaar voor minimaal een rondje Atlantische Oceaan. Het eerste deel van de tocht staat vast. Via Spanje en Portugal naar Madeira, Canarische Eilanden, Kaapverdië en Suriname naar de Carieb. Daar bepalen we dan wat het vervolg wordt. Een lang gekoesterde droom die eindelijk gerealiseerd gaat worden.
Welke aanpassing zou je graag nog doen aan je schip?
Afgelopen winter heb ik enorm veel aanpassingen aan het schip gedaan om het nog geschikter en comfortabeler te maken voor lange tochten. Die aanpassingen bestonden uit meer accucapaciteit en energieopwekking, watermaker, windvaanbesturing en aanpassingen aan de tuigage. Voor diegenen die het leuk vinden om de details hiervan te lezen, deze vind je terug op www.janjorem.nl. De belangrijkste aanpassing die ik deze winter nog wil doen is een boog op het achterschip voor de montage van extra zonnepanelen. Deze moet makkelijk demontabel zijn zodat we na terugkomst in 2023 niet steeds met dit ontsierende bouwwerk hoeven rond te varen.
Hoeveel dagen per jaar ben je aan boord?
De afgelopen jaren zijn we vrijwel alle weekenden van april t/m oktober aan boord te vinden geweest. Jaarlijks zijn we ook zo’n 6- 8 weken op vakantie geweest met de boot dus 80 dagen per jaar aan boord hebben we wel gehaald.
Wat is je allermooiste ankerplek of haven waar je bent geweest en waarom is deze plek je zo bijgebleven?
Een moeilijk vraag. Ik denk dat de Isles of Scilly wel een van de hoogtepunten is geweest. Maar we hebben ook heerlijk een aantal dagen in een baai bij Sark gelegen en afgelopen zomer hebben we een rondje Denemarken gedaan waarbij we door het Lymfjord zijn gevaren. Daarin ligt het eilandje Livø. Ook een aanrader!
Je hebt heel wat zeemijlen in je benen, wat vind je nu het mooiste vaargebied?
De Noordzee is toch wel een heel mooi gebied. Je kunt er een enorme afwisseling in zowel zeilcondities als bestemmingen vinden. Wat jammer is, is dat het er, in ieder geval voor mij, al gauw te koud is. Dit heb ik dan ook af en toe gecompenseerd met zeilen in de Carieb en, met de Eendracht, bij de Canarische Eilanden. Vanaf volgend jaar zetten we voor ca. 2 jaar koers naar warmere gebieden. Terugkijkend op alle plaatsen waar we zijn geweest kom ik toch tot de conclusie dat voor elke plek een moment is. Met kleine kinderen hebben we een aantal jaren ook enorm genoten van de Grevelingen met haar prachtige eilandjes waar de kinderen zich enorm hebben vermaakt. Dat maakte het voor ons dus ook tot een geweldig gebied. Toen ze ouder werden dat bestemmingen als de Kanaal Eilanden, Bretagne enzovoorts. Stuk voor stuk allemaal plaatsen die hun eigen charme hebben en mooie herinneringen achterlaten.
Heb je een product aan boord, die je maar bij weinig zeilers zal aantreffen, maar die voor jou echt helemaal top is.
Wat ik een geweldig apparaat vind, is de windvaanbesturing. Vorig jaar heb ik een Hydrovane gemonteerd. Ik ben hier heel enthousiast over. Natuurlijk hebben we net als zovelen een elektrische stuurautomaat, maar het ding behoort tot de stroomslurpers aan boord en er kan heel veel aan stuk. De Hydrovane is het toppunt van eenvoud en robuustheid, gebruikt geen elektriciteit en stuurt geweldig op alle koersen en vrijwel alle omstandigheden.
Heb je nog een gouden tip aan de lezers van Zeilwereld?
Geniet op je eigen manier van je eigen schip en verleg in je eigen tempo je grenzen. Durf toch steeds weer dat stukje spanning van het onbekende te overwinnen. Zo ontstaan de mooiste herinneringen!
Ook zeiler in de spotlight worden?
Ben jij net als Hans gek op zeilen en wil je ook eens op deze plek in de spotlight staan? Of ken je een zeiler die best een in de spotlight mag komen? Stuur jouw contactgegevens naar redactie@zeilwereld.nl, of vul het formulier onder deze link in.
Andere spotlight artikelen lezen op Zeilwereld? Kijk op deze pagina!