Advertentie
In 1993 rolt de eerst Hanse van de band in het Noord-Duitse Greifswald. De Hanse 291 is een groot succes. Het is een complete boot, comfortabel en kost bij lancering maar iets meer dan 44 duizend Duitse Mark, een koopje. Nog geen 12 jaar na die eerste Hanse ziet de Nederlandse Hanseclub het licht. Met voorzitter Hellen Keuken, en actieve leden Erik van Diffelen en Hans van Leeuwen bespreek ik wat de Hanseclub zo’n leuke club maakt.
Rap en relaxed
Een paar jaar geleden krijg ik last minute een uitnodiging voor een retourtje Lowestoft op een Hanse 400. Eigenaren Annet en Rainier wachten me ’s ochtends vroeg op in IJmuiden. Als ik vraag waar ik mijn slaapzak kan neerleggen zegt Annet lachend “je bed is al opgemaakt hoor!”. De bakboord hut onder de kuip heb ik volledig voor mezelf. Ik heb zelfs kastruimte voor m’n spullen. Deze luxe ben ik niet gewend maar het belooft wat voor de oversteek.
Zo’n dertien in een dozijn ‘plastic’ zeilboot, dat zeilt toch niet? Al snel blijkt dat dat volkomen ongegrond is. Natuurlijk, met 40 voet liggen de snelheden sowieso wat hoger dan wat ik gewend ben, maar met het gemak waarmee we mijlen wegklokken verbaast me. Met ijskoude drankjes en lekkere borrelhapjes is deze rappe overtocht verre van vermoeiend. Op de terugweg stoeien we lekker met de gennaker en alles gaat opvallend makkelijk. Prima, dat Duitse plastic!
Twee jaar later sta ik op een Hanse 371. Wederom verbaas ik me erover hoe eenvoudig de boten zijn uitgerust en hoe ze zonder al te veel moeite, lekker lopen. Sturen is een feest en aan comfort geen gebrek. Maar is er nou een typische Hanse-zeiler?
De Hanseclub is een zeer diverse club, zo wordt mij verteld. Maar wie heb ik voor me, en waarom hebben ze voor Hanse gekozen?
Stahoogte
Voorzitter Hellen Keuken vertelt over haar zoektocht naar de ideale boot. “Ik ben altijd met het water verbonden geweest. Eerst met wedstrijdzwemmen en later met roeien. In een ver verleden zeilde ik met een 16m2 in Sneek. Ik trouwde uiteindelijk met iemand die verknocht is aan het zeilen en nadat zijn catamaran de deur uit ging, zijn we op zoek gegaan naar een kajuitboot. We zochten de kleinste boot waar we beide in kunnen staan.” Naast voorzitter van de Hanseclub is Hellen voorzitter van de Klub Lange Mensen, dus de keuze voor stahoogte is niet zo gek. “Op veel types en merken boten is het niet goed mogelijk om op een normaal formaat boot te kunnen staan,” vervolgt Hellen. “Uiteindelijk zijn we zo bij de Hanse 388 terecht gekomen.”
Erik van Diffelen begon al op jonge leeftijd met zeilen. “Door mijn ouders werd ik al vroeg naar de zeilschool in Sneek gestuurd. Toen ik 18 werd werd ik daar de jongste zeilinstructeur.” Erik heeft altijd veel gereisd en gezeild op huurboten en schreef zelfs mee aan de herdruk van het welbekende boek ‘Leidraad voor de zeiler’. Vanuit een Hunter 356 zoekt hij met zijn vrouw naar een nieuwe boot. “We lagen in zoveel havens en keken altijd naar andere boten en ook naar Hanses. Op de Hiswa liepen we uiteindelijk een nieuw exemplaar binnen om te kijken naar de ruimte, de kastjes, enzovoorts. Wat we zagen was veel kwaliteit en veel comfort. Het was kiezen tussen de Hanse 458 en 418 en het werd uiteindelijk die laatste. Het is zo’n waanzinnig fijne boot!”
Sinds 2014 is Hans van Leeuwen (voorzitter van de Hanseclub vóór Hellen) ook een troste Hanse-bezitter. Ook Hans zeilt van jongs af aan en met zijn ervaring groeien ook de boten mee. Vanuit een Sunbeam 28 wordt er naar iets groters gekeken. “Dat werd uiteindelijk een tweedehands Hanse 350,” vertelt Hans. “De boot had maar 200 uur op de motor staan, 1000 mijl op het log en was slechts vijf jaar oud.” De 350 won het daarmee van een nieuwe 325 en bevalt nog altijd goed. “In 2019 zeilde we met windkracht 2 naar Lowestoft. Het weer sloeg om en we hadden meer dan 50 knopen tegen. De boot heeft het allemaal prima gehouden!”
Hele sociale club
En wat maakt de Hanseclub speciaal? Hellen: “Het doel van de club is natuurlijk niet heel anders dan bij andere merkenclubs.” Maar bij de Hanseclub voelt ze zich al snel thuis. “Ik was al voorzitter voordat we onze eigen boot hadden ontvangen. Het is een jong merk en de leden zijn allemaal enthousiast. Zeilen is soms wat elitair maar bij de Hanseclub vind je geen hete aardappels hoor, alles is lekker gewoon! De Hanse is goed betaalbaar en wat laagdrempeliger.
Groot is de club ook niet, vult Hans aan. “We hebben geen honderden leden, maar het is wel degelijk een hele sociale club. We spreken elkaar veel, stappen bij elkaar op de boot en praten over bootklussen en meer.” Erik knikt instemmend: “In anderhalf jaar zijn we van 70 naar net boven de 100 leden gegroeid. We pakken elke Hanse aan die geen vlaggetje van de club heeft.” Groei is zeker nog mogelijk. Er zijn ongeveer 700 Hanses in Nederland en België uitgegeven en daar is maar een fractie lid van. Een groot deel is overigens niet in particulier bezit, maar vaart rond als huurboot.
Aan de nodige uitstapjes ook geen gebrek. Hellen: “We doen van alles wat op nautisch gebied interessant is. Van een bezoek aan de Hanse-werf in Greifswald, tot lijnen splitsen, een bezoek aan een zeilmaker en een bezoek aan de verkeerscentrale van Hoek van Holland, noem maar op. Daar is behoefte aan bij de leden en het is een verrijking voor elke zeiler. Op de steiger ervaringen uitwisselen is leuk, maar extra leuk als je spreekt met iemand met hetzelfde merk boot. Zo kun je ook lekker samen mopperen en relativeren, haha!”
En dat mopperen is niet zonder effect. De Hanseclub heeft korte lijntjes met de de dealer West Yachting in Workum. Hellen: “Er zijn altijd dingen die niet naar je zin zijn. Als er een mankementje is ontdekt en we denken dat dat beter kan, dan kan de dealer ervoor zorgen dat iets wordt aangepakt. Die nazorg is erg fijn.
“Geen pure wedstrijdzeilers”
Wat hebben veel Hanses met elkaar gemeen? De keerfok. Erik: Hanse staat wel om die zelfkerende fok bekend. Dat kan ideaal zijn, al is het op een ruimere koers lastiger dan in een kruisrak.” Zelf heeft hij twee aparte schoten voor aandewindse en ruimwindse koersen. “Ze zeilen enorm goed hoog aan de wind,” vult Hellen aan. “Die zelfkerende fok hoeft niet, maar is vind ik wel ideaal.” Voor Hans is het duidelijk: “Als je kiest voor comfort en gemak, zoals bij de Hanse, dan lever je wellicht wat in op sneheid. Die keuze is persoonlijk.
Die mix van eigenschappen sluit aan bij de Hanse-zeilers vindt Erik. “De typische Hanse-zeiler is behoorlijk sociaal, houdt van een beetje snelheid, maar is absoluut geen pure wedstrijdzeiler. We hebben wel eens geprobeerd een wedstrijdje te organiseren, maar daar was weinig animo voor.”
Meer dan wedstrijdzeilen staat het kennis delen centraal bij de Hanseclub. Hellen: “Op onze website vind je heel veel informatie per type en ook tijdens de evenementen bespreek je vaak overeenkomsten en verschillen. We organiseren Hanseweekenden in het noorden en in het zuiden, lezingen, noem maar op!” Erik: “Als je kijkt naar het aantal leden per regio, dan zie je dat die weekenden erg goed bezocht worden. Vorig jaar hebben we dat eindelijk weer kunnen doen. In de winter hadden we webinars en ook die waren erg goed bezocht.
Harde kern
De vereniging mag dan wel maar rond dan 100 leden hebben, er is een actieve harde kern van ongeveer 50 leden. “Daarbuiten wisselt het wat,” zegt Hellen. “Er zijn veel leden die zelf actief zijn met hun boot en daardoor dan weinig tijd hebben om ook nog wat met de club te doen, zoals het Hanseweekend.” Dat is ook de reden waarom er zowel in het zuiden als het noorden Hanseweekenden worden georganiseerd zegt Erik: “Dat scheelt reistijd en zo kun je makkelijker andere Hansezeilers ontmoeten en elkaar nog beter leren kennen, zeker gezien de mooie ledenaanwas van de afgelopen anderhalf jaar.”
Natuurlijk zijn er ook voordeeltjes te halen als lid, voegt Hellen op de valreep nog toe. “We houden je op de hoogte van nieuws van de dealer en je krijgt korting op Zeilen Magazine en bepaalde havens. Hans lacht: “Die kortingen zijn leuk, maar het is ook gewoon een leuke en sociale club!”
Heb je ook een Hanse en wil je meer informatie over de Hanseclub? Kijk dan op Hanseclub.nl.
Lees ook:
- Trintella: Trots als verbindende factor
- Hallberg-Rassy Connectie, liefde voor Zweedse kwaliteit
- Bavaria Zeilclub dankzij voorzitter Roel actief in zuiden
- X-zeilers willen altijd harder varen
Omslagfoto: Hanse 325
Disclaimer:
Dit artikel is tot stand gekomen vanuit het initiatief van Zeilwereld voor de rubriek over merkspecifieke clubs. Noch de Hanseclub, noch de Nederlandse dealer hebben zich met de inhoud bemoeid, naast de eigen input tijdens het interview met de auteur.